AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.307

Hjälp - Styrservo missljud?!

Mullerhawk
På min 528IA 96´a så har det börjat gnissla ifrån servo eller vattenpump? Kilremen ser skysst ut, och verkar inte slira. Ställer man sig på tomgång och lägger i "P" så gnisslar det kontinuerligt. Kollade också under huven efter servo olje begållaren, det står ingenting i instruktionsboken om den. Men om jag inte har helt fel, så är inte det behållaren brevid oljefiltret? Den som det står "ATF" på locket på?. Eller är det oljan för växellådan "Automatic Transmision Fluid" ?? Isådanafall, var sitter respektive behållare för att kolla nivå och fylla på? En saknas ju uppenbarligen.
Samt, vad kan det vara? På morgonen nu (står i kallgarage) så körde jag ut, och vid nästan maximala rattutslag så känns och låter det som det är luft i styrservot, det lixom rycker i ratten och låter lite konstigt. Nästan som en utombordsmotor när den suger in luft vid fullt utslag.
Samt att behållaren med "ATF" märkningen ligger nivån precis under pinnens minimum utslag.
Vad skall det vara för olja däri?

Hjälp, panik!
Michael
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
För låg vätskenivå, helt klart. Dina undringar beträffande hållare och vätska vet jag däremot inget om. Instruktionsboken?
Robban
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den behållare du skriver om är till servostyrningen!
Står det ATF på locket skall du ha ATF-olja i servosystemet.
Om du skruvar av locket sitter det en mätsticka i det.

Kolla en gång till i instruktionsboken! Jag är säker på att det finns med i den eftersom det är en kontrollpunkt under motorhuven.

Olika bilar kan ha olika oljor i servosystemet. Det är en faslig blandning mellan modeller och årsmodeller, så kolla på locket till servooljebehållaren så blir det rätt. Det finns tre olika oljor som man inte bör blanda med varandra (ATF:röd, CHF:brungul, LHM:grön).

Mvh
Mullerhawk
Perfekt..

Då skall jag fylla på lite ATF olja (den var röd olja, samt det står ATF på locket).
Frågan är bara var man justerar och kollar oljan till Automatlådan? Det står varken någonting om ATF behållaren eller Automatlådans olje nivå i instruktionsboken.

Michael
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du måste in under bilen för att kontrollera och fylla på oljan i växellådan.

Mvh
Mullerhawk
Mm..

Nu är olja påfylld. Saknades ca 2dl.. Servon verkar fungera som den skall nu. Inga lustiga hack eller dylikt. Men däremot är gnisslet till viss del kvar. Så frågan är om det är.

1. Kilremmen som slirar?
2. Vattenpumpen som är slut (9800mil har bilen gått)
3. Generatorn som är slut?
4. Eller om servo pumpen har tagit stryk?

Michael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.