|
|
|
|---|---|
|
(!) [!] Lyser gult: "Starthjälpsystemet ur funktion. Bilen hålls inte kvar när du släpper bromsen." Det händer bara vid enstaka tillfällen att varningslampan tänds, då direkt vid start och lyser tills man stänger av motorn. Har inte full koll på det, men tror att systemet är konstant ur funktion. Klarar mej bra utan funktionen som sådan, men det är just vad bilprovningen säger om varningslampan får för sej att lysa just då? Felkoder: 005E8C 005ED8 Men ibland inga felkoder alls... Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. | |
|
Första åtgärden är att kolla hur ditt batteri mår! Är det dåligt laddat kan du få dylika problem! Hur gammalt är batteriet? Vilken vilospänning har du (efter att bilen har "somnat" efter typ 15 minuter utan att du öppnar någon dörr/lucka etc. - för då vaknar den igen...)? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| utan att öppna bakluckan blir det svårt o komma åt batteriet. | |
|
Jo, men du kan ha luckan öppen tills bilen "somnar". ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tror att det mår rätt så bra i förhållande till sin ålder, troligtvis samma sen den var ny, 10 år (bara haft bilen i 4 mån). Batteriet laddas när motorvärmarkabeln är inkopplad (Defaladdare), och det är i stort sett jämt nu. När jag kommer att tänka på det har lampan tänds ett par gånger efter att jag haft bilen i verkstaden, kopplat lite ljus eller på annat sätt förbrukat el genom att ha dörrar öppna tills bilen somnar, sen öppna/stänga andra dörrar och vaknar igen... Ja, det kanske är ett nytt batteri som behövs (ska kolla spänningen). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tja, normal livslängd för ett batteri i en modern bil i Sverige är ca 3-5 år.... Så det kan vara så att batteriet inte tar/håller laddningen. Det brukar finnas en datummärkning i form av år/månad på polernas topp eller på plasthöljets övre del, som anger när batteriet tillverkades. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om batteriet e 10år på nacken så borde det sjunga på sista versen. Men man ska aldrig säga aldrig. Jag hade massa problem med saker som inte funka på bilen o varningslampor. Bytte batteri o swish allt funkar perfekt. | |
| Johan B mitt höll i 7 år 😉 | |
|
Mätte på batteriet ikväll. 12,59V vilospänning "sovandes", en halvtimme efter jag dragit ur laddaren. Nu 1,5h efter, 12,58V. "Bara" 70Ah. Såg ingen datummärkning, men när jag kollade på bilden jag tog såg jag att batteriet hade indikator (lite svårt att läsa uppåner, och "ögat" täcks av staget för hyllan). Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Återkopplar lite. Bytte batteri (betalade en hundring för att kunna registrera nytt batteri med Carly) och broms funkade som de skulle. Då tänkte man att allt skulle vara frid och fröjd, men varningslampan har tänds två gånger sen batteribytet. Åtminstone ena gången skulle man kunna tänka sej att det var tillfälligt spänningsfall. Mätte vilospänningen till 12,91V. Inga problem att "nolla" felkoderna. Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
För skoj skulle cyklade vi det gamla batteriet för att se hur mkt av kapaciteten som fanns kvar efter ~11 år. Laddade ur med 6-7A (80W), och laddade med 12A (hade säkert fått i lite mer med lägre laddström). Länk Länk Urladdning 1: 33,483Ah Urladdning 2: 35,299Ah Laddning 1: 30,458Ah Laddning 2: 31,76Ah Efter fyra dagar (~10°) låg vilospänningen på 12,91V. Inre resistansen 47mΩ. Länk Så drygt halva kapaciteten kvar... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.