|
|
|
|---|---|
|
Någon som har sportavgasssytem och besiktigat sin M3:a E9x? Kan det vara ett problem, kollar de ljudnivåer? Spanar på en M3:a som har Eisenmann avgas. Importera från Tyskland eventuellt. | |
| Ingen E9X men jag har väl en E36 med Eisenmann Race (det "högljudda" systemet), Inga problem vid kontrollbesiktning. Bilen regbesiktigades med originalsystem (egen import). Generellt skulle jag vilja säg att Eisenmann (Race eller Sport) skapar inga problem vid kontrollbesiktning. Ljudnivån kollas (mäts) endast om det är "uppenbart att bilen ligger på gränsen", vilket inte är fallet med Eisenmann Race enligt min åsikt. Eisenmann Sport har lägre ljudnivå. | |
| Tack! | |
|
Sitter en ljudlig megan slutdämpare på cabben. Har gjort två besiktningar, med samma besiktningsman, som är en BMW-fantast!! Han bara smilar när kärran rullar in, och vi snackar, kollar och han kan ge lite tips, sen är det klart!!! Vi pratar e46, men den låter rejält mycket, jag hade kanske trott att jag skulle behöva sätta på originalburken. På den stationen har dom ett system där dom väljer/fördelar olika märken från menyn av besiktningsobjekt för dagen. Vet inte hur det går till på andra stationer. Skulle dom/han kolla ljudnivån, är jag tveksam till att det skulle passera!? Så prova, det verkar passera för några, iaf :) em3 |
|
| Tänk på att om du importerar så kan man få problem vid regbesiktningen om det sitter annat system än original, och ingenjören är på det humöret... | |
| Eisenmann Race låter inte för mycket på E36, eller E46 för den delen. Men visst mer än original, men absolut inte störande. Skulle gissa att det är samma sak på 9X. På min andra E36 sitter Eisenmann SuperSound (äldre variant, högre ljudnivå än Race), o det systemet låter klart mer, inte på tomgång dock utan "när man drar på genom växlarna". Kan inte påstå att Eisenmann systemen är högljudda på tomgång, men visst låter de när man drar på. Men ljudet är i regel behagligt och inte oroväckande högt. | |
| Det är väl inte förbjudet i sig att byta avgassystem bara man uppfyller reglementen. Det syns väl ändå inte med logga att det är ett Eisenmannsystem? Är det inte så att man idag mäter på tomgång samt lite högre varvtal, typ 3000? | |
| Det kan bli problem vid regbesiktning om man har otur, tänk på det. Jag vågade inte testa o regbesiktiga med Eisenmann. Kontrollbesiktning är en helt annan historia, man kollar inte bilen lika noga, dvs att den "är som från fabrik", en E9X är säkerligen helbilsgodkänd, så egentligen borde man få underkänt vid kontrollbesiktning med annat avgas än original, tror att E36 3.2 är helbilsgodkänd även den. M5 E39 är det defintivt, o min har Supersprint X-pipe i kombo med Eisenmann Race, inga problem vid kontroll besiktning trots klart högre ljudninvå. | |
| Regbesiktning kan bli problem som en del påpekat. Vanliga besiktningar är inget problem, hade Akrapovic system på min e92 som lät väldigt BRA. Det tyckte nog bes.gubbarna också ! | |
| Aldrig haft problem vid regbesiktning. Det bör enbart vara om systemet ger mer effekt på pappret som det kan bli problem. Jag har tagit in en BMW med eisenmann slutburk och en med komplett AC Schnitzer system. | |
| Regbes. kan vara problem med eftermarknadsgrejor generellt. - annars inte | |
|
En E60 M5 med Eisenmann Race låter riktigt riktigt högt på tomgång men det är när bilen är kall. Så fort den blir varm så går ljudnivån ned mycket och samma borde det vara på en E9x. Du besiktigar givetvis inte bilen med kall motor så vid en vanlig kontrollbesiktning lär det inte vara några problem. Jag har en 525 E60 med Eisenmann Sport och den låter nog inte mer än originaldämparen om man inte gasar på lite. Lite besviken faktiskt och med facit i hand så skulle jag valt Race istället :) Men nu är det ju ingen M3 vi pratar om ;) Lycka till och hoppas att du hittar bilen du letar efter! Någon nämde att det inte står Eisenmann på dämparen men självklart gör det det. Det står dessutom ingraverat Eisenmann i ovankant på utblåsen. Så är det på mina. |
|
| Även E36 låter bra högt kall (så länge luftpumpen går), dvs typ första 2 minuterna, där SuperSound låter klart högre :D. E39 låter rejält (kall) den med, men då är det Eisenmann Race med SuperSprint X-pipe, ett fint sätt att vecka grannarna :D. Jag tror att man kan generalisera utan att det blir "fel": Eisenmann Race + kallstart = högt ljud första 1-2 min, sedan "normalhögt" på tomgång | |
|
Har nyligen besiktigat min M3 E90 med ett eisenmann race. Har bara bytt slutburken. Resten av systemet är orignal. Den låter så nackhåren reser sig vid kallstart och varmstart (ja, även vid varmstart med 95 grader oljetemp) Fast bara en liten stund. Sen låter den BETYDLIGT mindre. Besiktningen gick kanon. Du behöver inte va orolig. |
|
| skönt o höra, har eisenmann race på min också.. | |
|
Hej! Jag har "muffler delete" på min M5 e39, dvs bakre ljuddämparna är väldigt borta :) Plus att rören efter "banandämparen" är betydligt grövre än original. Dvs singelrör efter "bananen" vänster/höger och slutrör i 2 pipsutförande vä/hö. Låter högt vid kallstart, men efter någon minut så lugnar det ned sig, luftpumpen stannar som dawwe skriver efter ett par minuter vilket gör att ljudet blir "normalt" igen... Jag har inte haft problem med besiktningen. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.