AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.987

Köpråd BMW M5 E60 gärna så mycket info som möjligt !

Sida 2 av 2
Okej, vad kostar det att byta gasspjäl ? Kul att du är nöjd med bilen =) jag letar förbryllat efter en m5a i fint skick, men det har visat sig svårare än vad jag trodde. är det bra att köpa en Italien importerad m5a ? Kan man se om den är skruvad ? Eller kanske ännu bättre, finns det någon verkstad som kan kolla på bilen i Stockholms området innan köp ?
Jokke100@
Jag skulle i möjligaste mån försöka undvika en importerad M5. Men behöver inte betyda att de är sämre.
De fina svensksålda bör dyka upp nu till våren då de är avställda nu och på våren får man ju kanske lite mer betalt.
Tveka inte om det dyker upp ett bra objekt. Åren går och de fina objekten blir färre och färre.
Om du sen får byta gasspjäll eller koppling vet du att det är bytt och fräscht.

Lycka till!

EB
Med IF's stora motorförsäkring ca 3000 kr :-) men om jag minns rätt så låg det runt 15 000 kr + felsökning. Av vad jag förstått ett "vanligt" fel och det finns någon fler här på forumet som bytt det. Det ska gå kontrollera hur många launchkontrollstarter bilen gjort så miltal och service bör också vara möjligt att se. Tror däremot att BMW-handlare inte är så intresserade av detta då man måste koppla upp sig mot BMW-Tyskland som jag förstod det hela. Så om man gör det kostar det säkert en del.

Min åsikt är att ett fint exemplar för 300 000 kr är billigt om man jämför med de vanliga nya bilarna i 3-400 klassen. Visst är den dubbelt så dyr i drift generellt men då är det 10 ggr/mer bil man får! Har en Volvo V8 awd vintertid och skillnaden är STOR om man ser till hur de är och sedan så är man alltid glad efter en sväng med M-knappen intryckt. Det är svårt att sätta ett värde på det :-)
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Gasspjället går att renovera, du behöver inte köpa ett nytt.
Har också hört att det går att fixa men någon som vet resultatet långsiktigt?
Okej. Vi får se om det dyker om något skapligt. Jag har aldrig själv haft en import bil men eftersom mer än hälften av alla m5or är import så blir det svårt att undvika. Drömmen skulle ju vara att få komma över en hartge, men finns det svensksålda hartge ? Och är de vanliga ?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det som går sönder i gasspjället är 2 st plasthjul med kuggar som slits ut med tiden och därmed blir det fel. När gasspjället renoveras byts dessa plasthjul ut mot motsvarande i mässing (kanske finns andra material också), kostar nånstans mellan 2-3 tusen har jag för mig. Men då får du göra jobbet själv, det verkar ganska lätt.

Känns onödigt att köpa ett nytt gasspjäll för närmare 15 tusen när det endast är 2 st plasthjul som har blivit slitna.
Tack för den informationen. Har nämligen tagit reda på det gamla av denna anledning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.