|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Iwa.g |
Hejalla BMW fantaster ! Har länge velat ha en M5 E60 Och behöver nu samla in så mycket information det bara går Tex ägande kostnader, reprationskostnader, försäkringskostnader Måste ha utrustning ? Svårsålda exemplar ? Bomba med allt Har tidigare ägt 535D 09 Sedan förra året och det köpet var för att minska På begäret men det höll inte länge. Alla seriösa svar är jag tacksam för Mvh |
|
Jag går lite i samma tankar och var och tittade på en lågmilare i Västerås: en silvergrå med 6900 mil på som hade några konstiga betydande knackljud från motorrummet som tydligen indikerar vanos- eller kamaxelfel. Dessutom hade något annat konstigt med växellådan vid gasgivning, att den liksom dog av sig självt någon sekund innan den börjar varva. Reparationskostnaderna lär vara bland de dyrare i BMW:s sortiment men det är ju inget oväntat. |
|
Iwa.g |
Nej exakt :) det håller jag med om men man kan alltid komma lite billigare undan beroende var man köper in delarna och om man har någon som kan utföra jobbet utan att dra skinnet av en :) Alla som har erfarenhet av M5 ös på med info Tack på förhand |
|
Finns massor av trådar här på AP. Tex den här... Länk EB |
|
Iwa.g |
Jo jag vet men vill ha Mer färska svar :) mycket som ändras med tiden :) Men nyttigt info absolut |
|
Hur färska då? Tråden som Pula länkar till är typ 3 mån gammal... Baserat på ditt första inlägg så skall du väl köpa en M5:a och inte köttfärs :) BMW M-POWER //Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// |
|
|
Jag har haft en M5 touring. Det jag hade problem med under 2,5 års tid var: # Oljeläckage från oljekylare, svetsade den gamla # Flera mindre elektronik fel. Skaffa en OBD2 läsare och tex Carly appen. Fick bla rengöra och lödda om rattstångslägesgivaren, kallas nog något annat men kommer inte på det nu. # Elfel tankmätare, var nog mest otur, glapp i en kabel till givare i armaturen, tog dock tid att hitta. Annars var det inte mer. Mycket trevlig bil och såldes enbart för att jag behövde långpendla och att kostnaderna trots allt är en hel del. Skatt på 5800, flera omgångar däck per säsong, massor med bensin, massor med motorolja mm gör att det kostar en del att äga, dock är det definitivt värt det om man har råd. Körde min mellan 15-20.000 mil och anser att jag kom ganska billigt undan. |
|
|
richo: 20K mil och inget motorras pga vevlagerhaveri? Betyder isf att det beror på hur man kör och servar bilen som avgör om man får problem eller inte. Var kopplingen bytt någon gång? Tänkte som lite xtra info till Iwa.g AlexanderK: Någon köpte den i Västerås iaf? Kan det betyda att dina misstankar om felen på den var något överdrivna? EB |
|
|
Hej lånar tråden medans ni är igång Vad har ni för tankar kring denna svensksålda M5 Länk |
|
| Rätt mycket pengar för en 05:a med 9500mil, leta vidare eller pruta ordentligt är mitt råd. | |
|
Florida@ Helt rätt pris för en svensksåld om den har all historik och servad enl plan. Jag skulle dock personligen leta efter en -07 med lite färre mil för ca 250K. Bilar som är några år inne i tillverkningscykeln är oftast, inte alltid, ett bättre köp. EB |
|
|
Hej! Tänkte kolla om någon här vet mer om denna m5a och om någon har mer erfarenhet av bilhandlaren ? Jag har aldrig själv köpt bil där. Är priset rimligt ? Länk Vad mer kan man kolla på ? Bilen i sig har effektavgas är det något problem i besiktningen ? |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Jokke100: Sök i forumet om den bilhandlaren, finns massor |
|
jokke@ Spontant inget bra köp. Att den är svensksåld är ju bra, om den har all historik. Men! 22 ägare skulle avskräcka mig totalt. Trotts att den har den snyggaste färgen;) Firman är ju välkänd enl panelen här på AP att vara ganska oseriös. Satsa några extra kronor på ett objekt med färre mil och gärna en från -07 tror dom är Lci. EB |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Antalet ägare är inte så viktigt, antalet brukare är det som är intressant. Om du har köpt en ny bil kan du stå som 3:e ägaren (Importör, bilfirma och sist du). Om du sedan byter in bilen hos en bilhandlare som inte vill ha den i sitt lager säljer dem den vidare till en annan bilfirma, den andra brukaren blir då 6:e ägaren o.s.v. Men i övrigt håller jag med om att 22 ägare sannolikt kommer innebära många brukare. Det viktigaste är att servicen är skött som den ska och kolla upp när/om kopplingen är bytt. Är den inte bytt är det ett bra argument för att pruta lite extra på priset. |
| Hade iallafall inre vågat köpa den bilen plus från den firman ingen bra kombo | |
| Tack för svar! Jag är inne på lite samma sak som ni. Jag kollade lite närmare på ägarbytena Och upprepade gånger har bilen bytt ägare med 2-3 månaders mellanrum. det behöver iofs inte vara så konstigt eftersom bilen är dyr att försäkra och har säkerligen ställts över på en äldre person. Men det är ändå lite konstigt tycker jag eftersom det har hänt flera gånger på samma bil. Kan den möjligen ha gått inom släkten. Jag rev lite i handskfacket och hittade allt för utom service boken när jag senare konfronterar säljaren så påstår han att allt ligger i nyckeln. Och jag frågar men en servicebok måste väll ändå finnas ? Till svar får jag att han har säkert glömt att ta med den. Vidare in i samtalet tar jag upp kopplingen ( känt fel på m5 e60 ) han svarar den är bytt i somras. Då har du kvitton på det frågar jag ? Han börjar riva i lite papper på bordet och säger jag har 500 bilar här. Jag har ingen aning, den är bytt i somras. Jag får väldigt dåligt intryck av firman ( lite pajas varning ), men bilen ser ut att vara i bra skick, dock många ägare som sagt. Om nu papprena är i sin ordning. Det värkar dom inte ha någon koll på där. Så frågan är kan jag kolla på något annat sett om bilen har varit krockad, serviceboken, delar som är bytta ? Utan att jag står som ägare på bilen ? Förutom carfax | |
|
Hur många varningsklockor behöver du;) Kopplingen är inget fel utan en slitagedel;) Beroende hur du kör så håller den olika länge. Kostar +30K att byta på BMW. Så det kvittot vill du nog ha. Visst man kan köpa delarna billigare på nätet, men vem har monterat det och hur? EB |
|
|
Jo det har du rätt i. Något är skumt med den bilen. Varför skulle man undanhålla både servicebok och kvitton om det hade varit i sin ordning ?! då ser man väll till att skaffa fram det lite snabbt och smidigt istället för att bara snacka bort det. Dom lyfter inte ens på telefonen och ringer ägaren som fortfarande står på bilen och frågar, jag tror nämligen att det där är ett säljuppdrag. Mycket märkligt Ne jag avstår nog den affären. Det kanske dyker upp någon nyare modell med facelift och lite mer utrustning snart, men då blir det antagligen lite dyrare också =) Tack för alla råd! |
|
| Jag har ett kvitto på ett kopplingsbyte hos BMW för 12k på min M5a. | |
|
Köp -07 eller nyare då har du möjlighet till motorgaranti hos IF. Bromsar och koppling är slitdetaljer och beror på hur den är körd. Gasspjället cylinderbank 1 kan kärva och då är det tacksamt med garanti. Hände mig 2015. För övrigt är det en mäktig bil och i mina ögon kanske den bästa någonsin med en motor utöver det vanliga. Haft den i två år och ser lika mycket fram emot att ta fram den igen efter vinterdvalan som första gången jag körde den. Svensksåld, välservad och kolla upp den bakåt. Min har 10 ägare varav jag är 5:e brukaren så många ägare betyder inte många brukare. Vilka bilfirmor har haft den kan vara bra att veta. Letade länge innan jag köpte min ca 40 000 kr dyrare än andra men få ägare och inbytt hos BMW-handlare mellan ägarbyten. Förutom gasspjället har den varit klockren. I mina ögon har den varit värd varje öre som den kostat men så kör jag ganska lugnt så däck och bensin är försumbart. Min har gått 2000 mil sedan jag köpte den och har inte bytt bakdäck men det blir till sommaren så det kontot behöver man inte vara orolig för med silkeslen fot :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.