|
|
|
|---|---|
|
Tjohej Jag har bla. en F30 320d som jag planerar att äga till den dör. Den gör ett gott jobb och jag trivs fint med biljäkeln rent allmänt. Har för ett tag sedan passerat 8000 mil varför jag inte längre har några fria servicar kvar hos BMW att få ut. Jag planerar därför att sköta det mesta själv såsom olje- o filterbyten, bränslefilterbyten, bromsvätska o allt annat som kan tänkas dyka upp. Jag är bra på att skruva och jag har all utrustning som kan tänkas behövas för alla uppgifter. Frågor: 1) Om jag bytar olja och filter själv, kan jag då lägga till detta i iDrive så att det i menyerna ser bra ut? Jag har förstått att det går att få bort servicelampan rätt enkelt genom ett par knapptryckningar, men nollar jag även samtidigt serviceräknaren och får information i iDrive-displayen med miltal och allt när bytet gjordes? 2) Lagrar nyckeln också servicar? Kommer bilen att strejka och leva rövare om nyckeln inte får service inlagd eller skickar bilen på egen hand info till nyckeln om att service är gjord? 3) Är det dumt av mig att inte serva på verkstad? Tjohej | |
|
1 & 2) Har du sökte på engelskspråkiga forum efter nån DYI? 3) Tycker det låter jättesmart att serva själv, förutsatt att du håller planen och behåller bilen så länge att när den sedan ska säljas är värd mindre än ~50kkr. Spara kvitton på det du köper till service/reperation och dokumentera gärna i skrift vad du gjorde och när. Jag gjorde så med en 6 månader gammal motorcykel jag köpte som sedan såldes efter 7 år. Den var vid försäljning inte värd mer än ~30kkr och jag hade hållt servicekostnaderna kring 10-20 %mot vad det hade kostat på verkstad. |
|
|
1) Inte på något enkelt sätt men allt går ju att lösa via programmering. Men varför om du ändå ska behålla bilen? Du själv vet ju att servicen är gjord. 2) Bilen kommer inte jäklas med dig vad jag vet i alla fall 3) Din maskinskadeförsäkring försvinner så jag tycker inte det är en lysande idé. Däremot behöver du inte serva på märkesverkstad i min mening. Försök hitta en vettig prisvärd fristående BMW verkstad. Finns ju ett par i ditt närområde. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.