|
|
|
|---|---|
| tja min bil drar för mycket bränsle tycker jag det är bensinare och automat jag kör lugnt med bilen och nästan alltid med farthållare 70 och 90 beror på vägen tror att tanken rymmer 65liter osäker på det men vi säger 65 liter då kan jag köra bara 520km. är det normalt vad behöver jag byta tex tändstift jag har nyligen bytt olja. | |
|
Hur långt kör du ungefär varje gång du kör? Automatlådan ökar förbrukningen rätt mycket innan all olja är varm! Har du inte färddator som anger snittförbrukningen? Det kan vara läge att göra en felkodsavläsning för att se om det är några felkoder. Anliggande bromsar? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: Däck ? (modell, dimension och däcktryck) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: Däck ? (modell, dimension och däcktryck) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skit i farthållaren, bidrar en del till förbrukningen. Tanka fullt, kör 40-50 mil och tanka fullt igen och beräkna aktuell förbrukning. Vad säger färddatorn? Nollställ förbrukning och medelhastighet och läs av när du kört en tank. Korta/långa sträckor? Många kallstarter? |
|
|
OT: är du bekväm med avgaserna nu ( annan tråd)? Antar det, för nu kör du frågor på förbrukning. I den andra tråden fick du tips om att "gasa", det leder till mer förbrukning....men också andra tips.....den viktigaste var nog att snabbt komma upp i drift-temp, både för bränsle-ekonomi och för motorns mående.... Kane har rätt, kör du på speedset, kommer det att bli mer förbrukning, särskilt om det går uppför och nerför. Sedan har inte jag en aning om vad snittförbrukningen på 330iA bör/kan vara, men skulle säga kring 1,1-1,2 vintertid, och 0,95-1,05 sommartid, om man är lugn på gasen. Du indikerar 1,25 med din kanske lite oprecisa mätning, då ligger den lite över. Sätt trippmätaren nästa gång du tankar, tanka igen på samma sätt och räkna, då får du mer säkra värden att bedöma. Körcykel, start/stopp, starta med/utan motorvärmare, påverkar. em3 |
|
|
Tack för er svar däcken är helt nya 16 tum orginal som det står på transportstyrelsen ..... Angående körningen jag kör 20km till jobbet o 20 hem total 4 mil luft i däcken är 2,5 ..... Bromsarna ligger ej på då skulle det lukta bränd MVH bmw ägare :) |
|
|
Em3 angånde avgaserna nu när det inte - grader då när jag starta kommer väldigt lite rök o så efter ett tag försvinner det helt MVH bmw ägare :) |
|
|
Då är det väl tveksamt om oljan i automatlådan ens har hunnit bli riktigt varm innan du stannar efter varje enkelresa... Bromsar kan ligga på utan att det luktar bränt, kan också vara så att de ligger på i början för att släppa efter ett tag. Känn på fälgarna efter några km. körning, ligger bromsarna på blir de varma. Mer exakt vilka däck har du? Märke och modell samt dimension (bredd och profil)? Är det RFT- eller vanliga däck? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Däcken heter Goodyear dubbfria 225/45/17 jag ska känna på fälgen när ja åker hem idag du menar alltså insidan på fälgen? MVH bmw ägare :) |
|
|
Du har rätt breda vinterdäck - de ökar förbrukningen en hel del, särskilt om det är blött/moddigt på vägen. Skulle tippa på att du har RFT-däck också - det ökar förbrukningen ytterligare. Det räcker att lägga handen på utsidan av fälgens centrum - det känns direkt om de är varma. Är det riktigt illa brukar man känna lukten av brända bromsar och se rök, samt känna på avstånd att det är varmt...så var det på min Hynda Santa Fe i höstas, men då var kolvarna i bromsoket rostiga så de kärvade. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska känna idag vad menar du med rft-däck ? Hur kan ja kolla det MVH bmw ägare :) |
|
|
RFT = Run Flat Tyre = har väldigt styv stomme och går att köra en kortare sträcka med "punktering". Standard på E90-serien, men många väljer att köpa "vanliga däck" då de är bättre på allt utom att de går att köra utan luft...dessutom är RFT-däck rätt mycket dyrare. Står oftast RFT eller annan beteckning på sidan (olika däckmärken har olika beteckningar för den typen av däck), GY kallar dem Run On Flat: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sitter vanliga däck på bilen... Har kört bilen parkerade nyss alla fälgar är kalla och det luktar inget.... Har ringt bmw och dom sa att växellåds oljan är speciel man ska aldrig byta den bilen har gått 15 tusen mil MVH bmw ägare :) |
|
|
Tycker det låter relativt mycket, ligger runt 1,1 / mil med min bil, dock en 5 serie, men samma motor. Men allt beror på hur körsträckan ser ut, är det stockholmstrafik så är det inte så konstigt, är det enbart landsväg är det mycket. Tips, lyssna inte på bmw gällande växellådsoljan, ZF som tillverkar lådan rekommenderar byte mellan 10-15000 mil (ungefär) eller 8 år. Olja kan du hitta här, denna olja rekommenderas samt skapas av ZF själva, mao godkänd: Länk |
|
|
tycker inte det är något konstigt min drar kring 1,1 kanske kan sätta den på 0.9 men då får jag verkligen kämpa jag har dock manuell. Men när jag hade för lite lufttryck drog den betydligt mer 10 lite extra cirka. Brukar komma runt 55 mil på 60 liters tank tror du har 60 med min är en 05a cedan manuell är 60 på den tankat 59 några gånger och då har mätarn vart i botten. |
|
| Några små korta sträckor till affären om du nu har det då drar det en del det har jag märkt har samma profil på däcken som dig också så du får nog bara gilla läget helt enkelt med tanke på effekten på motorn skulle jag säga att den är ganska bränsle snål än då mot en del andra bilar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.