|
|
|
|---|---|
|
Är på gång att köpa ett par nya fälgar till hobbybilen,E21 har ju lite besvärlig et-mått,typ et 13-18 så utbudet är lite begränsat. Kollat på ett par 4x100 i 15x7 storlek,det är et 20 så borde inte vara ett problem. Men ska jag köpa 15x7 el 15x7,5? o däckstorlek 195 alt 205? mcwede | |
|
Jag hade 205 /xx-15 på min med fälgar med et 10. Om det funkar med et20 får jag dock låta nån annan svara på tyvärr //RX400h -08 |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Låt inte ET vara i vägen (när ditt krav är lågt ET). Vill man ha lågt ET går det alltid att justeras med spacers. Då kan du välja på hela fälg-paletten och finjustera placeringen av hjulet med spacers. Yes, en bra uppsättning kostar ca 1400 SEK men om man inte hittar några fälgar med rätt ET så är detta räddningen. Vill man ha högt ET går inte det att lösa med spacers (eller med någon enkel/billig metod överhuvudtaget). Säg att du vill ha ET15. Du hittar en fälg som har ET35. Då köper man 20mm spacers och plötsligt har man ET35 - 20mm = ET15 fälgar. Försök till förklarande skisser som visar ett exempel där man vill ha ET0, men får tag på en ET20 fälg och löser det med 20mm spacers. Länk Länk Länk Det finns spacers ned till 5 mm (behöver troligtvis också längre hjulskruvar) så skulle dina ET20 fälgar inte passa så kan du få ned dessa till ET15 om det skulle behövas. När det gäller dessa tunna spacers så får man ha lite koll på hur mycket navet sticker ut och isåfall välja rätt mellan spacers med och utan navstyrning. |
|
Problemet jag läst om angående just E21,är att bilen inte går så bra på vägen med spacers. Tydligen är E21 känsliga på spårvidden. Ska försöka med 7x15 o 195/50-15 i offset 20 o hoppas att inte styrleden tar i fälg/däck. mcwede |
|
|
Men du får exakt samma spårvidd med en fälg med ET25 och 10 mm spacers, som med en fälg med ET15 utan spacers...! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Se där,då blev ju utbudet på 4x100 betydligt större :-) mcwede |
|
|
Se spacers som en bugg i kedjan,har plockat bort många spacers på bilar som lidit av vibbar. Men som sista utväg kan man ju testa,,,,,,, Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
@peter-umeå : Hihi, du har råkat missuppfatta hela min fina långa utläggning om ET :-) Men ingen fara, Johan B har förklarat det redan! Användningen av spacers enligt mitt inlägg är just för att spårvidden INTE ska ändras :-) Titta på mina exempelbilder en gång till :-) Du kan anta att ET0 är vad som sitter original och det är vad första bilden visar. Andra bilden visar vad som händer med spårvidden när du monterar fel fälgar. Tredje bilden visar hur du fixar till spårvidden med hjälp av spacers. @peter-umeå : Det du syftar på när du skriver spacers ändrar spårvidd är de fall där man tex skaffar en bredare fälg (men med rätt ET vilket ger rätt spårvidd) men för att få plats med schabraket så måste du flytta ut fälgen lite och monterar då spacers. I DESSA fall ändras spårvidden. Folk är inte ofta inte alltid så tydliga eller noggranna när de beskriver/återberättar information - det är ofta så dessa "myter" uppstår :-) |
@trcuker : Håller med - köp spacers av god kvalitet. Jag är mycket nöjd med mina från spacer.se - rekommenderas. Å andra sidan har jag sett mycket misshandel av nav, spacers och fälgar. Folk som har 3 mm rost på naven och bara skruvar dit spacers. Folk som bankat på dubbla uppsättningar navringar. Folk som köpt spacers med fel navmått (blandat ihop E39 och E34 är en klassiker då det är 72.6 mm mot 74.1 mm). "Jefla skitfälgar XYZ sålde, vibrerar sautan!" "Men du har ju satt E39-fälgar på en E34!" Så det är inte alltid det är spacers det är fel på :-) |
|
320-76 Jag har BBS 7x15 Et 20 med 195/55 fram och 205/55 bak. Problemet är fram: ont om plats både inåt och utåt. Har provat med 7x15 et24 (org.BBS till E30). Det tar emot styrlederna. Större däck tar i sandplåten när man svänger. Bättre plats mot sandplåten om man inte sänker så mycket. Bak kör jag med 13mm spacer utan problem. Spårvidden fram ligger mycket nära orginal. Kör även med 323 skivor och Volvo 240 ok. (Dessa får plats i original 13-tums hjul om man vill !). 7x15 med et lägre än 20 och mer än 195 i däck riskerar att ta i skärmkanten fram... Dvs: inte mycket att spela med om det skall gå fritt. |
|
|
Men 7x15 med ET 20 fram funkar? Dvs med 195 däck.... Varför 55 profil får jag fråga? För mig är nog tanken 195 runt om med 7x15 då,vill försöka undvika spacers. mcwede |
|
|
Hade hjulen på min E30 från början och där var det 205/55-15 som originaldimension. Jag tycker det ser bättre ut i hjulhusen med 55-profilen. Börjar bli lite gnälligt hos däckhandlaren när man frågar efter 55-orna numera så det blir nog 50-profiligt framöver. Blir ju lite mer plats framåt mot sandplåten med 50profil också. Mina BBS påminner om originalarna till E30 men har en 40mm, polerad, kant utåt. Jag gillar när det är ett visst djup på fäljarna. |
|
|
Hade hjulen på min E30 från början och där var det 205/55-15 som originaldimension. Jag tycker det ser bättre ut i hjulhusen med 55-profilen. Börjar bli lite gnälligt hos däckhandlaren när man frågar efter 55-orna numera så det blir nog 50-profiligt framöver. Blir ju lite mer plats framåt mot sandplåten med 50profil också. Mina BBS påminner om originalarna till E30 men har en 40mm, polerad, kant utåt. Jag gillar när det är ett visst djup på fäljarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.