|
|
|
|---|---|
| Har precis köpt mig en 118d 2005 med motor på 122hk. Känner jag mig själv så kommer jag vilja åka och trimma den inom en överskådlig framtid. Finns olika firmor men GDM Performance har trimmat min Saab och det blev jag väldigt nöjd med. Nu till frågan. Om jag skulle trimma Steg 1 på GDM så får jag ut 178hk och 399Nm. Det är väldigt högt vridmoment, klarar låda och koppling detta över sikt? | |
|
Du har GS6-37BZ/DZ som växellåda och enligt ZF:s hemsida så är GS6-37 dimensionerad för ett max vridmoment om 370 Nm. Länk |
|
| Aj fan... Märkligt att han höjer vridet högre än vad lådan egentligen klarar av? Han är väldigt proffesionell på GDM och har trimmat hundratals bilar. | |
|
Det är inte riktigt så svart eller vitt. Tillverkaren av växellådan dimensionerar för en nivå och säljer produkten till biltillverkaren. De har då såklart vissa marginaler på sin sida för att våga sätta 370Nm som värde. Samtidigt har billtillverkaren krav på att det ska hålla visst länge under massa olika förutsättningar. När du trimmar är du förhoppningsvis beredd på att minska säkerhetsmarginalerna. Frågan är bara hur mycket. 399 Nm skulle inte jag svettas så mycket över, fast lådan är dimensionerad för 370Nm. Men visst innebär det en risk. Trimmaren kan vara kunnig och baserar sin nivå på sin egen statistik och har kommit till slutsatsen att lådan är mer tålig än dimensionering anger. Eller okunnig och vrider upp det som han tycker lämpligt och inte tänkt så mycket på följderna. |
|
|
Troligtvis är utmattning det dimensionerande fallet och det är inte en exakt vetenskap. Det beror på defekterna i materialet och man kan inte sätt den exakt, utan man gör uppskattningar, tester och kommer fram till en nivå man bedömer rimlig. Det är svårt att säga om något klarar 35687 eller 54329 cykler med vridmoment X. Det beror nämligen på... |
|
| Tack för svar! Låter rimligt. Verkar vara många trimfirmor som vill ligga under 370Nm, då den enda jag hittat som överstiger det är just GDM Performance. Jag får ringa och prata med honom och se vad motiveringen till den höga effekt och vridmoments-ökningen är! | |
|
Sen vet du och jag inte vad som är svagaste länken i drivlinan. Är det motor, koppling, växellåda, differential eller drivaxlar? Ett tips är att gå in på realoem.com och se hur mycket av delarna som 118d delar med 120d. Är det samma delar, dvs artikelnr, så klarar de såklart 120d förutsättningarna. |
|
| De är i det närmaste identiska. I alla fall vad gäller låda, koppling och motor. | |
|
Mappade min 118d hos SMO och enligt deras grafer gav det +180hk, mer vrid och en helt annan motorkaraktär :) Tittade på vad det skulle ge för din bil SMO 155hk GDM 178hk. Men om du tittar på grafen för din bil hos GDM så utgår dom från 134hk och inte 122hk som det väl är? Inte för att det har någon betydelse för att du kommer tro att du kör en annan bil efteråt och priset är ju kanon. Ska tillägga att mappningen bara varit positiv för min del. |
|
|
Han utgår väl ifrån det eftersom 134hk är det i bromsbänk. 122hk är ju det BMW har angivit och kanske inte stämmer fullt ut? Har sett flera BMW som har högre effekt än vad som anges, när den testas i bänk. Trimmar jag någonstans så blir det nog på GDM men jag får äga bilen lite först för att känna på den ordentligt. |
|
| Länk är jag jäkligt nöjd med. Kolla upp med dom också :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.