|
|
|
|---|---|
|
Dessa 2 symboler har dykt upp nu. Dom är borta när man kör den första kilometern ungefär, sedan poppar dom tillbaka upp igen. Hade detta problem förra vintern ett tag, men det försvann av sig självt efter en tid. Nu ska jag dock sälja bilen snart så jag har panik. Vad kan ligga bakom det här? BILD: Länk (de 2 gula symbolerna) | |
| Glömde ju bort att skriva att det gäller en E90 (320D 2009) | |
|
Något med ABS systemet. Kan tex vara någon utav givarna vid varje hjul. // Jonas |
|
|
Håller med, kan vara en givare men också annat... Gör en felkodsavläsning för mer information för vidare felsökning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Den ena är ju DTC funktion avslagen. Den andra bromsbelägg. | |
|
Nja, bromsbeläggvarningen brukar ha "streckade paranteser" runt ringen. DTC-systemet stängs automatiskt av om en abs-givare anses vara defekt av bilens styrsystem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är inte bromsbeläggen iaf, då detta är i kombination med DTC-lampan. Troligtvis är det en givare som börjar bli dålig eller väldigt skitig, oftast förarsidans givare. Det kan också vara vakuumläckage, men då blir bromspedalen väldigt mjuk.. Det bästa är ju om man kan läsa av felkoderna. Mvh Jonas |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@aharu : Vad står det i din instruktionsbok angående betydelsen av dessa symboler? På dessa nyare modeller har en symbol flera olika betydelser, det är kombinationen av symboler som avgör vad den betyder. Här är exempel från min E87 (det är olika från bilmodell till bilmodell så detta är inte direkt applicerbart här - jag bara visar detta som exempel) 1 = Visningsområde (övre stora displayen med flera symboler) 2 = Display (nedre mindre display med en symbol) 1:(!) ==> Handbroms åtdragen 1:(!) + 2:(!) ==> Bromsvätskenivån för låg 1:(!) + 2:(BILLYFT) => Bromsbeläggen är nedslitna 1:(ABS) + 1:(!) + 1:(DSC) + 2:(BILLYFT) ==> Bilens elektroniksystem ur funktion 1:(DSC) blinkar ==> DSC/DTC reglerar driv- och bromskrafterna 1:(DSC) + 2:(DSC) ==> DSC/DTC avaktiverade 1:(DSC) + 2:(DSC !) ==> DSC/DTC ur funktion Så flärpa upp instruktionsboken och börja där. Men oavsett så måste du ändåså få felkoderna utlästa för att få en bättre uppfattning om felet/felens omfattning. Dock lite märkligt, om det var en ABS-sensor så skulle ABS-systemet slås ut direkt och (ABS) lampan skulle vara tänd - men det är den inte. Har du riktig tur så kanske det bara är bromsbeläggen som är rejält slitna (om jag minns rätt så är slitagesensorn en 2-stegs med inget motstånd i första kretsen och 0.5kohm motstånd i andra kretsen). Spånar vilt nu, men om styrsystemet anser att bromsbeläggen är rejält nedslitna så kanske den slår av DSC eftersom detta system använder sig av bromsarna. Bara spekulationer, har aldrig hört att detta hänt. Eller så är det något fel med DSC-styrenheten. Fast då borde ABS och vara utslaget, det är exakt samma styrenhet/system för DSC som för ABS (det är ett och samma system). Well well... Bara att lämna in till verkstad för felsökning.... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.