AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.023

320i 09 bensin Byte av insprutare

vi
5
viktoorb
BMW 320i-09
Har problem med min 320i 09. Köpte bilen i somras men den har gått dåligt i stort sett 2 veckor efter köpet. Småseg ibland o starta när man trycker på startknappen och går ojämnt ibland. ibland tänds motorlampan o visar misfired cylinder ibland på cylinder 1 men det kan ibland hoppa till andra cylindrar. Sen ibland kan den starta direkt och gå jätte fint och ingen varningslampa går igång. Lämnade in den på en felsökning på en bmw butik och där kom dom fram till att det dom vill göra är att byta alla 4 insprutare och priset på detta skulle landa på 16 000:- låter ju som konstigt tycker jag att om de nu är insprutarna som e felet borde inte bilen alltid gå dåligt då och borde inte varningslampan alltid lysa? en bekant till mig tror att det är ett elfel men kan de verkligen va de? har haft in bilen 3 andra gånger tidigare och då hade jag samma problem med. borde dom inte ha sett samma saker då på felsökningarna som nu? eftersom bilen har gått lika dåligt alltid! Mardrömmen är ju om man nu betalar 16 000:- och sen likt förbannat går den dåligt efteråt! vad tror folk?

Mvh // viktor
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det direkta insprutningssystemet på denna motor (N43) verkar ha haft en del barnsjukdomar vilket har gjort att många har åkt på att byta spridare, högtrycksbränslepump och annat.
Länk

Eftersom det är direktinsprutning (bränslet sprutas direkt in i cylindern) så är det helt annan typ av spridare, bränslepump och arbetstryck vi pratar om - samt viss skillnad på arbetssättet (vilket gör systemet till viss del känsligt för störningar).

Tändspolarna verkade också ha haft barnsjukdomar då byte av dessa också verkar vara vanligt.
Länk

Men jag känner likadant som du, man slänger inte ut 16 000 SEK sådär utan en relativt säker diagnos. Nu kanske denna BMW-versktad är otroligt duktiga och har sett detta problem tidigare och har lång erfarenhet av det. Men det kan ju å andra sidan vara en versktad som servar många märken och inte har lika djup kunskap om BMW och gissar mer än diagnostiserar. Som kund är det svårt att veta vilken av dessa extremer det är, då inga verkstäder numera säger "detta är utanför vårt kunskapsområde" utan istället glatt säger "absolut inga problem". Om man däremot introducerar en policy att feldiagnostisering betalas av verkstaden eller delas lika mellan verkstad och kund - då blir de tidigare säkra uttlanden inte så säkra längre.

Tyvärr vet jag väldigt lite om dessa nya GDI-motorer (gasoline direct injection) och hur man effektivt felsöker mot spridarna och tändspolarna och hur man säkert diagnostiserar vad som är fel (dvs vad för egenskaper och fel letar man efter för att säkerställa att det är spridare eller tändspolar).

Även om de sitter i ett direktinsprutat system så är det fortfarande spridare och tändspolar. Så de ska ha en viss typ av karakterstisk spännings- och strömkurva när de arbetar. Jag skulle gissa på att det är det säkraste sättet att diagnostisera vad som faktiskt är fel. Men det kräver en del erfarenhet och kunskap (och avancerad diagnostikutrustning).

@viktoorb : Har spridare, högtrycksbränslepump eller tändspolar bytts på bilen tidigare?

@viktoorb : Vad kostade felsökningen (som pekade ut att spridarna sannolikt behövde bytas ut)?
vi
5
viktoorb
BMW 320i-09
har bytt insprutningsmunstycke och tändspole på cylinder 1 då den visade de felet och dom på bmw verkstaden sa de va felet men felet kom tillbaka bara nån dag efter. När dom sa att de kunde va tänspolen som va kass så prova vi flytta tändspolen från cylinder 1 till cylinder 4 och då hoppade felet så tändspolen va nog kass ändå. är även bytt NOX på den. haft in den på 3-4 felsökningar o varje sökning har kostat ca 1400:-
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, NOX-sensorn är också en komponent som verkar behöva bytas i tid och otid på dessa motorer. Men det leder iallafall inte till misfires, men är likväl ett irritationsmoment.

Ok, eftersom det kostar 800 SEK bara att läsa ut felkoderna så blir det inte så mycket djupare felsökning kvar för de där 600 SEK. Så vi kan utgå ifrån att en enklare felsökning gjorts, men inte mer.

När du säger att man bytte insprutningsmunstycke på cylinder #1, menar du hela spridaren då - eller bara en del av spridaren?

Så för att få en tidslinje över vad som hänt (viktigt i felsökning)

Event #1 : För ett tag sedan - halvår kanske? - så började motorn gå dåligt och felkoder om misständning på cylinder #1 dök upp. Korrekt?

Event #2 : Därefter byttes både spridaren och tändspolen på cylinder #1. Korrekt?

Event #3 : Men problemet med misständning på cylinder #1 (men även andra cylindrar) kvarstod även efter att dessa komponenter bytts?

Hmmm.... Det var lite knepigare, du har isåfall bytt de komponenter jag hade högst på min lista över misstänkta.

Känns som en lite djupare felsökning är nästa logiska steg.
Dr
362
Drib
325i-08
N43 hade flera komponentfel, bla HPFP, injektorer (spridare), tändstift, tändspolar. Exakt när dessa kom med förbättrade komponenter vet jag inte. Har bilen gått mycket långt borde allt vara uppdaterat och ok. Trots detta kan saker gå sönder ändå...

Hur långt har bilen gått?
Hur ser stiften ut och när byttes dessa?
Kan du få fram om det sitter uppdaterade komponenter?
Har mjukvaran blivit uppdaterad?

Jag känner inte igen felsymtomen på injektorerna men kan ha fel. Har aldrig hört talas om att den symptomen ska var relaterat till elfel, dessutom borde felkodavläsningen gett bättre bild av det.

Känns spontant inte 100 när dem inte kan utesluta tändspolar och som visade sig vara det iaf? Kanske kan börja där ? (billigt o enkelt) Men visst, jag håller med bmw-sangen att man borde göra lite djupare felsökning, iaf innan man kastar ut 4st injektorer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.