|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen köpt en E61 2005 som varningslampan ("gult kugghjul"), och följande text: Caution! Press brake before engaging gear. Switch off engine before leaving vehicle. Accident risk! Detta kommer efter c:a 5 minuters körning (2-3km) på morgonen när bilen stått under natten ! När jag startar om bilen försvinner varningen, och jag märker inget konstigt när varningen finns ! Köpte bilen mkt förmånligt eftersom det var lite fix på bilen, och ett av sakerna som jag åtgärdat är att byta ut tätningshylsan till kabelkontakten på växellådan ! Oljenivån är korrekt, och rätt olja är ifylld! Detta "fel"är egentligen inget att bry sig om, men skulle vara tryggt att veta vad som det larmas för! Vet att bilen har dåliga bakluckekablar, men jag kan inte hitta sambandet med det ! Sökte på Google, och fick fram massa "luddiga"grejer om nån solenoid, men där verkade som felet kan avhjälpas med att justera oljenivån ! Jag snålade lite när tätningshylsan byttes, och eftersom allt såg bra ut när tråget togs ner, inte massa konstigt metallklägg på magneterna,bytte jag inte filtret på växellådan! Detta dels för att filtret sitter integrerat i tåget (som är skitdyrt), och för att det filter som reservdelar24.se sa skulle passa min växellåda inte gick att använda! Vet inte om detta fel funnits innan jag började använda bilen, och det ända som strulat för mig var att batteriet var helt slut plötsligt ! Men det är nu bytt på rätt sätt, med batteriregistrering mm ! Skulle vara av intresse o veta om nån annan har samma "fel", och då tips på åtgärd ! Är i övrigt mkt nöjd med denna bil, och hade aldrig trott att jag skulle skaffa en E61, eftersom jag nyligen köpte min 5:e E39 touring som jag anser är BMW:s mest välbyggda bil efter E38 ! | |
|
Hej, På min gamling fick jag felmeddelande om vx-lådan i nödläge, när batteriet var på sluttampen. Bara meddelandet, i övrigt gick bilen som vanligt. Nu skriver du visserligen att ditt batteri är bytt enligt konstens alla regler, så då är det ju inte huvudorsaken. Men eftersom ditt gamla batteri bara "plötsligt" gav upp, kanske generatorn börjar krokna? Eller varför inte den andra gamla bekantingen, tjuvström? Bara lite idéer. :) /Lennart |
|
|
Laddar generatorn som den skall? När kolen börjar bli slitna kan generatorn ladda som den skall i början för att tappa kontakten/laddningen efter en stunds körning. Är det kolen som är slitna kommer problemet att eskalera relativt snabbt, det brukar bara ta någon/några veckors körning för att problemet skall bli värre... Ett sätt att kolla hur generatorn laddar, är att koppla in (avsäkrade) kablar på batteripolerna och dra in dem till kupén, där man kopplar in en multimeter för att se exakt hur mycket generatorn laddar vid olika tillfällen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om du har fler felsignaler som inte här ihop är det ett säkert tecken på låg spänning. Kolla först konditionen på batteriet och generatorn. Felsignaler till växellådan är annars ABS-givarna fram. Den hämtar hastigheten därifrån. Mvh Jonas B |
|
|
Jag har som sagt bytt batteri,så underspänning kan det inte vara! Men har nu läst av felminnet, och det jag får ut där är att det är en magnetventil i mecatronicen som förmodligen kärvar ! Efter att bilen har stått ett tag så är det inga problem,och allt fungerar resten av dagen! Har tidigare haft en Chevrolet Trans sport med typ samma fel, och då hällde jag i en "mirakelhokuspokus" oljetillsats som heter Lubeguard! Tänkte jag skulle prova på denna bil oxå, men helst skulle jag vilja fixa felet på korrekt sätt, men hittar ingen som kan renovera mecatronicen där magnetventilerna sitter! Kollat vad ny kostar , och det är ju bara att glömma ( c:a 30000:-+montering) Så alltså tacksam för tips vart jag kan vända mig för kostnadsförslag för renovering ! |
|
|
Bara för att batteriet är "nytt" är det ingen garanti för att det är fulladdat! Det går att dra ur ett fulladdat nytt batteri på någon timme eller mindre... Laddar inte generatorn som den skall, spelar det ingen roll hur nytt och fräscht batteriet är, för efter en kort stund får du ändå för låg spänning! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har kollat laddningen och det är inga fel,och den drar inget överdrivet hög viloström! Har idag varit i kontakt med en renoveringsfirma som tror att det är problem med mechatronic styrenheten! Eftersom jag har möjlighet att läsa av felminnet med BMW:s egna diagnossystem, tyder tyvärr felet på att felet ligger där! BMW har ju helt sjuka priser på utbytesdelar gällande detta,så alternativ sökes! Har kollat lite på alla möjliga forum och övrigt och väntar nu in besked om hur jag ska gå vidare ! Detta är rätt trist,eftersom jag sagt att jag aldrig kommer skaffa nån annan 5-serie än E-39, men" råkade" skaffa en E-61 eftersom priset var rätt! Tur är att jag har kvar E-39:an, som jag även den köpt nyligen, så jag kan ha en pålitlig bil innan jag fixar "problembilen"! Skulle gärna vilja ha liten förklaring hur magnetventilerna jobbar i styrenheten! Har precis kastat en växellåda typ den som sitter i min bil i metallåtervinningen:( Och kanske kan man ha nytta av delar därifrån !!! |
|
|
Jag uppdaterar denna tråd lite! Jag har kollat lite på div USA-forum och sett att det finns firmor som säljer lösa magnetventiler till ett överkomligt pris ! Men jag undra fortfarande om ingen annan har råkat ut för detta fel och kan ge lite info ! Tydligen är det vanligare på 545 och 745 än en standard bil som min är ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.