|
Sida 92 av 173
|
|
|---|---|
|
@MUC Precis! Vad kul att höra, det var mer än vad jag visste. Jag litade fullt ut på metrickid, trovärdig källa. Jag tror att det inte är några problem, och den behöver verkligen komma lite lägre ner på backen. Jag valde mellan MP chassit och MP system, men som många andra så tycker jag att original låter bra. Lite synd att det är kromade pipor som inte riktigt passar på vitt. Hur svårt är det att justera själv? Eller måste man lämna till BMW? |
|
| @MUC Jag tror du kommer tycka att det blir för stötigt med bara fjädrar. Men du får gärna återkoppla när du gjort det. Stertman hävdade att väghållningen inte försämrades - tvärtom - med t ex HR:s sportfjädrar - med sänkning. Samtidigt höll de med om att enbart fjädrar inte riktigt är värdigt en M2. "Det är ju inga dumhuvuden på BMW som kalibrerat bilen från början som sagt." Så den "komfort" som finns kommer lida men av enbart sänkfjädrar/sportfjädrar kom iaf vi fram till. O efter många mil i bilen låter det inte förvånande för mig. | |
| Att bilen skulle ta skada av att sänkas ett par cm är jag tveksam till, skillnaden mellan en ensam spinkig förare och en överviktig familj med bilen full av packning lär vara större. Har en känsla av att bilen kan hantera båda scenarierna. | |
| Att 30 kg mer förare sänker en bil... Nä. O den tar inte skada, MEN, efter 800 mil på olika typer av väg säger mig erfarenheten att den kommer nog gränsa till FÖR stötig. | |
|
Alla komponenter (fjädrar, stötdämpare, däck, hjulvinkar, krängningshämmare etc.) samverkar ju och BMW verkar ha fått till M2:an riktigt bra. Att det skulle vara ovärdigt att enbart byta fjädrar, tja skillnaden mot att byta fjädrar+stötdämpare gör det väl inte mer eller mindre ovärdigt i båda fallen vill man ha något lite bättre än vad BMW-ingenjörerna har bestämt. Jag har inga som helst bekymmer med en försämrad komfort utan är mer orolig för att originalstötdämparna inte fullt ut klarar av hårdare fjädrar ur väghållningssynpunkt. Högsta prio för mig är att bilen går bra på bana men för de som inte har det kan jag förstå att även komfort är en viktig faktor. Det är väl fördelen med t ex KW att fjädrar och stötdämpare är anpassade till varandra, själva justeringsmöjligheten att enkelt ändra höjd/dämpning ser jag inget behov av. Men jag är som sagt tveksam, jag får fundera vidare. |
|
| Jaja, för egen del går enbart sänkningsfjädrat bort. Jag vill ha möjligheten att både kunna åka med den ner till kontinenten - någorlunda komfortabelt - och där justera den för banåkning. Vidare hade jag nog inte ens tänkt på att byta om det vore så att den inte såg lite hög ut. Att den redan original funkar på bana är jag inte orolig för, utan just det att glappet mellan däck och skärm är lite för stort. | |
| Chassi och camberplattor från KW beställda, nu saknas bara en bil - Borde komma denna vecka typ! :) | |
|
Enligt vissa trådar verkar Eibach fjädrar vara ett bra alternativ om man bara vill sänka bilen men bibehålla komforten medans HR fjädrar både sänker och minskar "bodyroll" men "komforten" försvinner. Vore kul och höra om någon gjort ovan kombinerat med en ordentlig 4-hjulsinställning av en erkänd firma. På gata tror jag inte man upplever någon försämrad väghållning och om det skulle göra någon skillnad i varvtid på banan vet jag inte ens om det är en faktor. Viktigast för mig är att körupplevelsen inte påverkas åt det negativa hållet då man pressar bilen samt att stötdämpare/bussningar inte tar stryk av att arbeta i en annan höjd. "Performance" is a function of far more than horsepower and torque. |
|
|
Stubbet: Vet inte om du missförstår mig, men det skiljer mer än 30kg på en klen förare och en storväxt familj med packning, vi snackar upp mot 400kg i skillnad. 1 person a 60kg vs 4 personer a 110kg plus 30kg packning. Löjligt exempel men hoppas att poängen når fram. Sen är det väl Eibach som gör originalfjädrarna till M2? Hade det bara handlat om utseende så hade jag köpt några välrenommerade fjädrar, handlar det om att förbättra chassit så hade jag gått på kW |
|
| Bara för att få ett slut på meningslös diskussion. När kör du på banan med packning och 4 stora personer? Antingen vill inte folk läsa vad man skriver alt är det så viktigt att verka duktig att det därför inte går fram? Klart som f-n att bilen kan köras med folk i, men nu handlade det ju om att göra bilen både snyggare och ev ännu vassare. Men jag ger mig. | |
Verdi |
Tror han menar att om bilen är byggd för att man ska kunna köra med full bil så klarar den även lite kortare fjädrar om man mest åker ensam i bilen. |
| Säkert, men det blir lite långrandigt. När en fråga kommer upp - om vad som helst - tänker iaf jag att man vill få lite infallsvinklar? Jag återger ovan vad någon på Stertman sagt till mig och mina egna erfarenheter efter ganska många mil i bilen. Att då dra en massa exempel och scenarion tycker jag blir ganska långrandigt. Ingen köper väl en sån här bil för att åka fullastad med folk o packning på en bana? Så för mig blir det bara meningslöst ordbajseri där det viktigaste verkar vara att få sista ordet. Men det är ju lätt ordnat - bara att sluta engagera sig i tråden. | |
|
@Stubbet, håller med, jag hade nog inte heller börjat fundera på att byta fjädring om det inte hade varit så enormt med luft i hjulhusen. Åtminstone inte förrän jag hade testat original-chassit på bana. Kollade lite på en höft och det är drygt 40mm sänkning som behövs för att det inte ska se ut som man kör omkring med en SUV. |
|
|
Haha. Ändrade planer igen... vad blir det nu då? Länk |
|
| Nån som har en teori varför BMW valt att bygga bilen så? Hoppas de på att man köpa MP chassiet, alltså merförsäljning. Är m3/m4 likadana original? | |
|
M2-17, samtliga BMW-modeller har oceaner av luft i hjulhusen sedan rätt många år tillbaka. Vågar inte tänka på hur en icke M-Modell/Paket ser ut, de är väl ytterligare 15mm högre. |
|
| Är det Verdis? Isåfall, vad är det för fel på dig? :) | |
|
Unfinished Business Vorsteiner M2 parts Länk Dessa delar från Vorsteiner kommer bli spännande att avtäcka inom kort. Högst förmodligen fortsatt obskyrt prissatta från denna premium leverantör, tyvärr! |
|
| Hur låg tid innan produktion, har ni fått produktionsdatum/vecka? | |
Verdi |
dm3, Vad blir det själv? ;-) Jag lutar åt en cab av nåt slag. Phoenix, Det skulle nog krävas ett dussin psykologer för att reda ut det. :-P M2:an var iaf sjukt lättsåld. Jag kanske var för billig? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.