AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.747

Leverans M2

Sida 90 av 173
BMW ökade produktionen av M2 redan i Augusti:

"At the end of August this year BMW stepped up production on the 2017 models of the M2, they are now churning out cars at the rate of 130 units a week."

Länk

Jämför man med tidigare siffror (runt 500 per månad under vår/sommar) så har dom ökat med cirka hundra bilar i månaden. Inte sett några siffror efter det.

När man läser UK-forumen (pistonheads, cutters osv) så är det fler som "äntligen fått leveransdatum till våren", har mycket kontakter i NL och där är det samma sak.

Sen är ju frågan om BMW kan möta efterfrågan, men de försöker ju uppenbarligen göra något åt problemet.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Hmm, 130x4=520. Ingen dramatisk ökning om man tänker att det är worldwide.

Personligen tror jag att det är en medveten strategi att inte göra så många M2.
Det är cirka 4.35 veckor per månad så runt 565 bilar, sen så ska man ha i åtanke att dom redan hade ökat produktionen för att komma upp i 450-500 bilar per månad under vår och sommar.

"Through June 24, 2016 BMW produced a total of 2380 M2's. Almost all MY16. A few were MY17. 723 NA m2; 858 LHD Euro M2; and 799 rhd M2.

In the 25 days from June 1 through June 24, 20% or 476 (133 NA, 236 euro LHD, 107 Euro RHD) of all m2's were produced. Production was stepped up! 1 in 5 of all M2's built were produced in the month of June!"

Länk

Har inte kunnat verifiera siffrorna då jag inte har någon data tillgänglig, men stämmer det så innebär det att produktionssnittet legat på 272 bilar per månad innan Juni (produktionsstart i November för EU och Mars för US Länk ).

Från 272 bilar till 565 är en fördubbling så visst lär det göra skillnad.
st
125
stubbet
M135 xdrive, väntar på M2.
Jag tror inte att BMW vill få en M2-marknad helt i balans. De vill naturligtvis ha vissa modeller med lite "buzz" omkring - det är ju bra för varumärket. Man får ju inte glömma att, trots att BMW som företag går otroligt bra, har det ju varit lite kritik avseende t ex M3/M4 och att bilarna inte är så "BMW-iga" längre. Därför är de nog nöjda med att det finns modeller det skrivs mycket om och som är eftertraktade.
Ja hypen kring bilen går det inte sätta ett värde på, men det känns ändå inte som om dom har någon kontroll över situationen då m3/m4 Competition Package har lyst med sin frånvaro i media. Av de få recensionerna som kommit så "är det som en annan bil", i positiv bemärkelse (Egentligen är det en sanning med modifikation då bilar utan ZCP fick samma hjulupphängning förra våren, men denna testas ju inte längre då det inte finns något intresse i media av en bil med ett par år på nacken).

Sen kan man ju diskutera om hypen för en bil blir lägre om fler få köra den, vi snackar ju inte om en 911R här.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Hypen kan nog vara bra som en del i BMW:s marknadsföring.
Men BMW har nog en betydligt med avancerad planering av modeller än vad vi kan ana. Det är ju ett pussel där M140, M240, M2, M3, M4 osv ingår.

BMW gör så klart det som de tror att de kan tjäna mest pengar på.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Bara leveranstiden blir lite kortare kommer alla lycksökare på blocket behöva sänka priserna med i vart fall 50 papp.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Kan någon förklara exakt vad Connected Drive Services innebär och vad man går miste om om man inte har det?

Kan man uppgradera med det om man inte har det från fabrik?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
aerobat: Kika här: Länk

Jag skulle tro att Connected Drive är rätt meningslös utan navigator, och specar man Navi Pro så ingår det.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Det är just det inte jag fattar, trots att jag valt Navi Pro så kostar Connected Drive 3600kr.
Så något borde det vara?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Hmm, det verkar som Navigationspaketet (Navi Pro + Connected Drive + lite annat beroende på modell) finns till typ alla modeller utom just 2-serien? Konstigt i så fall.
st
125
stubbet
Ingår Connected drive i Navi Pro? Inte för mig i alla fall. Kostade 3600. O det gör det på vanliga 2-serien också.
st
125
stubbet
@Weiman Men det paketet är ju 5K dyrare än "bara" Nav Pro på 2-serien och M2. De har ju färre alternativ än de högre modellserierna.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Anledningen till att jag tog den var för att kunna köra Spotify appen direkt i menyn på idrive.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Sedan behöver man remote service för att kunna skicka adresser till navi från telefonen. Använder jag ofta.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Men om man inte har det från början, är det då en mjukvaruuppdatering som kan "eftermonteras"?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
@stubbet: Snarare 2k, navigationspaketet till 1-serien kostar 21700. Men vill man ha samma utrustning till 2-serien måste man köpa delarna separat och då kostar det 27900. Inte okej tycker jag.
(På 3-serien är paketet t o m billigare än enbart Navi Pro!)
st
125
stubbet
Navi pro kostade 19K till min M2 o det där paketet listade på 24K när jag tittade. Men skitsamma, det finns ju inte till 2-serien.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Funderar på ta bort M2-emblemet bak. Vad tycker ni är snyggast?
Med såklart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.