AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.853

Leverans M2

Sida 8 av 173
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Hur många är beställda, sa han det?
Tyckte inte alls den var så fet live i vitt faktiskt. Blev lite besviken
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Många linjer som försvinner med vit och svart. Den blåa fick fram linjerna riktigt fint iaf :)
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Håller med om att blå funkar mycket bättre än vit. Helt klart.

Jag frågade inte om beställningsläget just nu. Men för någon månad sedan var 200 bil beställda.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Jag blev helt kär i M2:an efter sett den live i Jönköping i helgen. Grattis till er som beställt och får leverans i sommar :) Absolut en av mina favoriter bland de "nya" M-bilarna.. Gjorde sig galet bra i vitt tycker jag!
St
1.200
Stilren

BMW M2 Top Gear mag review
Länk
St
1.200
Stilren

"This car just has a rightness to it, a feeling of straightforwardness and transparency. It’s supposed to be the most affordable M car, and much of that comparative simplicity comes from the need to take cost out. Of course it’s not so fast. But it’s more fun to nudge it up against the best speeds it can do, its engine working its heart out and the chassis straining every sinew – and telling you all about it. It’s less complex, less exotic and smaller than the others. Funnily enough, for those reasons and more, it’s not just the M car you can most afford.

It’s the one you most want."
Lite lagom skitnödig recension.

Den stora frågan är varför Chris Harris inte yttrat sig, tråkigt om han måste vänta på att top gear-avsnittet ska släppas.
St
1.200
Stilren

Min första spec. ser ut enligt följande men jag är osäker på många tillval. Detta är allt utom M Drivers package som jag tycker är helt onödigt.

* M Drivers package 24 000 kr: Hmm, för 20 km/h extra i Sverige och en bankurs. Fartgränsen kan man koda bort billigare annanstans och kursen kostar väl lika mycket löst, om man nu vill ta en sådan separat senare för nästa köpare.

* Taklucka 7 5000 kr: Bra eller inte? Jag gillar det men tycker att 7 500 kr för dom få gångerna man har den öppen känns omotiverat kanske. Utseendet blir enligt min smak bättre och det är kanske även en extra ljudkälla om man har den tiltad?

* Elstolar 8 600 kr: Är detta nödvändigt? Bara en eller två förare som kommer använda bilen och då behövs enbart längdjustering typ. MEN sjyst om ratten, speglarna och övrigt ställs in automatiskt samt trottoarvinklingen är riktigt bra med tanke på ""storstadsparkerandet".

* Eluppvärmd ratt 2 000 kr: Om bilen ej vinterkörs???
* DAB+ radio 3 000 kr: Spotify???
* Stöldlarm 4 500 kr: Behövs detta? För- och nackdelar med eller utan?

Det är väl mina största frågetecken just nu.

Tacksam för feedback!

Modell Pris[2]
M2 Coupé. 509 500 sek
Effekt: 370 hk
Förbrukning: 7.9 l/100km[1]
CO2-utsläpp*: 185.0g/km[1]

Exteriör Pris[2]
Alpinvit II Standard
19" Lättmetallfälg dubbeleker 437 M, svart Standard

Interiör Pris[2]
Interiörlist Carbonfiber Standard

Extrautrustning

Sikt & Belysning Pris[2]
Regnsensor Standard
Strålkastarspolare Standard
Xenonljus Standard
Adaptiva Kurvljus 4 900 sek
Automatiskt avbländbar innerbackspegel Standard
Helljusassistent Standard
Belysningspaket 2 100 sek
Automatiskt avbländbara inner och ytter-speglar, elektriskt infällbara 4 500 sek

Funktionell utrustning Pris[2]
Armstöd fram Standard
Chassinummer i framruta Standard
Förvaringspaket Standard
Transportskydd Standard
Velourmattor Standard
Låsbara hjulbultar Standard
Komfortöppning 2 700 sek
Stöldlarm med fjärrkontroll 4 500 sek
Extra 12 Voltsuttag 200 sek
Genomlastningslucka 1 900 sek
Rökarpaket 400 sek
Elektrisk glastaklucka 7 500 sek

Säkerhet Pris[2]
Fällbara huvudstöd bak Standard
Deaktivering Passagerarairbag Standard
Däcktrycksmonitor Standard
Varningstriangel Standard

Kommunikation & Underhållning Pris[2]
Svensk instruktionsbok Standard
TeleServices Standard
Navigationssystem Professional 19 900 sek
Högtalarsystem Harman/Kardon 7 200 sek
Traffic Information Standard
Bluetoothförberedelse Professional samt USB-anslutning 3 900 sek
ConnectedDrive Services 3 600 sek
DAB+ radio 3 000 sek
Remote Services 500 sek
Concierge Services 2 400 sek
Real Time Traffic Information 1 500 sek
Svensk språkversion Standard
Internet 1 000 sek

Komfort Pris[2]
Stolsvärme fram Standard
Multifunktion i ratt Standard
Klimatautomatik Standard
Sportstolar Standard
Sätesinställning elektrisk, med minne för förare 8 600 sek
Svankstöd 2 600 sek
Eluppvärmd ratt 2 000 sek
Tonade sidorutor bak samt bakruta 3 200 sek

Chassi & Drivlina Pris[2]
BMW M automatväxellåda med dubbelkoppling (DCT) och Drivelogic 36 900 sek

Exteriördesign Pris[2]
Individual Högglans Shadowline Standard

Förarassistans Pris[2]
Park Distance Control (PDC) bak Standard
Farthållare med bromsfunktion Standard
Backkamera 3 700 sek
Speed-Limit-information 3 300 sek
Driving Assistant 4 700 sek
* M Drivers package 24 000 kr: Absolut inte. Kurs kostar från 10 000kr plus moms

* Taklucka 7 500 kr: Jag hade tagit den. Hade inte valt bort kolfibertak för taklucka men för de pengarna kan det vara värt det eftersom du inte tappar något förutom lite takhöjd och extra skrammel.

* Elstolar 8 600 kr: Värt varenda krona om ni är två brukare som turas om att använda bilen, om bara en brukare använder bilen regelbundet så är ju problemet inte lika stort. Jag tillhör dom som aldrig "hittar tillbaka" om någon annan kört bilen och man måste hitta sin position igen, hade betalat det dubbla för att slippa det. Osäker på om även ratten ställs in.

* Eluppvärmd ratt 2 000 kr: Så länge du bor i Sverige så kan du nog uppskatta det en kall sommarmorgon.

* DAB+ radio 3 000 kr: Nej

* Stöldlarm 4 500 kr: Nej. Installera DEFA-larm för samma kostnad, betydligt bättre.
Taklucka nej! Högre tyngdpunkt och mer ljud i hög fart!
Hade inte valt både taklucka och elstolar.

Takluckan bygger neråt och elstolarna gör att man hamnar att par centimeter högre. Jag valde manuella stolar enbart av anledningen att man hamnar lägre i bilen, hade mer än gärna haft elstolar annars.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Taklucka används ~100% av tiden, genom att ljusinsläppet blir så trevligt. Den gör alltså inte bara nytta när den är öppen, utan även annars.

Alla som åkt med mig reagerar negativt när jag drar för innertaket så att ljuset försvinner, eftersom den är i glas.
Jag hade absolut valt takluckan, klar stämningshöjare!
St
1.200
Stilren

Ang. trottoarkantsautomatiken - vilket tillval möjliggör detta egentligen? (Marknadsavdelningen kan ha tabbat sig). Eller får man den genom båda valen oavsett?

Sätesinställning elektrisk, med minne för förare
8 600 sek
Med hjälp av den elektriska stolsinställningen med minnesfunktion går det bekvämt och enkelt att ställa in förar- och passagerarstolen. På så sätt kan sittpositionen, sitthöjden samt ryggstödens och sittytans lutning ställas in individuellt på framsätena. Med hjälp av minnesfunktionen går det att spara två olika inställningar för förarstolen och ytterbackspeglarnas position. Dessa inställningar kan sedan hämtas när som helst med en knapptryckning. Dessutom gör trottoarkantsautomatiken på passagerarsidans ytterbackspegel det lättare att parkera.

Automatiskt avbländbara inner och ytter-speglar, elektriskt infällbara
4 500 sek
Inner- och ytterbackspeglarna undviker automatiskt att föraren bländas av strålkastare från andra bilar när det är mörkt, med hjälp av den automatiska avbländningsfunktionen. Andra funktioner: När backväxeln läggs i vinklar trottoarkantsautomatiken ytterbackspegeln på passagerarsidan automatiskt nedåt för att föraren ska kunna se hjulen vid t ex en fickparkering. När bilen parkeras kan ytterbackspeglarna fällas in elektriskt för att spara parkeringsutrymme och undvika skador.
St
1.200
Stilren

Tack för värdefulla tips!

Svårt det här. Tror jag behåller taklkuckan och stöldlarmet tills vidare. Däremot DAB+ radio känns kanske dumt men när jag läser beskrivningen så tycker jag att bättre radiomottagre och artistinfo etc. är rätt smutt även här där jag bor så är det dålig mottagning utan tycker jag. Någon som har erfarenhet?

Med komfortöppning, vet ni om man kan öppna bakluckan genom att hålla in nyckeln också? Eller är det bara upplåsning/låsning man får?

Bluetooth Professional, +1 ytterligare mikrofon, bättre mottagning(? även utan dockningsstationen i handsfacket?) är det detta tillval som ger röststyrning?

Bluetoothförberedelse Professional samt USB-anslutning
3 900 sek
Bluetooth-förberedelse Professional med musikanslutning för smartphones gör det möjligt att ansluta flera kompatibla telefoner och separata musikspelare trådlöst till bilen och handsfree via Bluetooth. De anslutna enheterna styrs via manöverreglagen i bilen. Anslutningen till mobilnätet förbättras genom anslutning till den yttre antennen. För detta ändamål finns det en passande snap-in-adapter med uppladdningsfunktion för en rad telefonmodeller som förutom att ge en bättre anslutning även gör det möjligt att använda telefonen med en hand. I utrustningen ingår även en extra mikrofon för framsätespassageraren. Röststyrningen gör det möjligt att styra utrustning som t ex handsfree, navigationssystem och ljudanläggning samt ändra bilens inställningar med hjälp av röstkommandon. Genom att kunna ansluta en tredje musikenhet går det alltid att spela upp ljudfiler i ljudanläggningen och styra den på ett bekvämt sätt via manöverreglagen i bilen.

Tack!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Skippa komfortöppning m.h.t stöldrisken som ökar markant. Skrämmande vad lätt det verkar vara att sno bilen eller saker ur bilen med det. Speciellt med stöldraiden som pågår nu, är det nog bara en tidsfråga till de fokuserar på detta.

Blutooth professional... vad är det som är viktigt som inte standard-blutooth kan?
Är det verkligen så lätt att gå förbi krypteringen av komfortöppningen?

Mvh
St
1.200
Stilren

Obehagligt oavsett, idag vid kl 14-tiden så blev en man knivrånad på sin Q5 av två unga män. I parkeringshuset på Mall of Scandinava!
De behöver inte gå förbi krypteringen, de använder antennförstärkare så bilen tror att nyckeln är i närheten fastän du är 500m bort.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.