AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.793

Leverans M2

Sida 79 av 173
Jo det är sant @stubbet

Men det är väl mer att jag är van med vissa bekvämligheter med t.ex. komma in till baksäten och lasta in och ut saker i bagageutrymme som har större öppning. Volymmässig är M2 större än 135 och RS3.

Ja egentligen är det väl ingen big issue egentligen.
Har nu fått en offert, fick 8% rabatt. den är fullutrustad... hjärtat säger ja men förnuftet säger vänta...haha vilket dilemma.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Som jag skrivit på annat ställe;
om jag skulle ha bara en bil så skulle jag hellre välja en M140i (xDrive) framför en M2. Jag kan inte leva med en M2 som vardagsbil.
(Jag blev faktiskt riktigt imponerad häromdagen efter en rejäl provkörning av en 140.)
Men om jag skulle två bilar, att ha den som sportbil/entusiastbil utöver min ordinarie vardagsbil så skulle jag utan minsta tvekan, och med största glädje, ropa hurra och välja en M2!
Och jag väljer alltså M2 även framför M3/M4(!).
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Som verdi är inne på är priserna fortsatt höga. Vad tror ni är realistiskt pris för en manuell lbb med navi, hk, backkamera m.m. 950 mil. Uttagen maj 2016.
Dm3, Funderar du på att sälja?!
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Ja det gör jag. Tror själv 500 är realistiskt pris. 50 under billigaste manuella på blocket.
@Ulf530 i så fall kan jag lika gärna behålla min RS3 ;-)
Nej jag behöver lite tid å möra på det. Men vet att jag inte kan dra ut på tiden. de lär säljas rätt fort när våren kommer. Då enligt handlaren är det ca 100 M2 för 2017. Många är nog redan förhandsbokade.
Köp! Den är tillräckligt praktisk för att kunna leva med det. Dock så är det väl tveksamt om en M2 är tillräckligt stor uppgradering från en RS3 men det känner du nog bäst själv.
Verdi
Om man kan ha M2 som enda bil eller inte är ju väldigt beroende på omständigheter. Hur många man är i familjen. Vad man använder bilen till. Var man bor. Vilka krav på komfort man har osv osv.

När jag var liten hade vi en 2-dörrars Volvo 340 -78 ett tag. Tror inte den var så där jättemycket större. Ändå åkte vi till fjällen i den. Utan takbox! Dock med skidorna på taket. :)

Länk

ps,. Macintosh - menar du att det finns bilar att köpa till våren? Hörde från en kille på ett annat forum som var in och skulle beställa en M2 som fick veta att han inte kunde räkna med leverans före nästa vinter. Dvs ca 12 månaders leveranstid.
@dd88 - jo det är väl lite så jag velar över.

@Verdi - har haft en coupé innan jag visst funkar det till vardagsbehovet. Vi har inga kids nu men kanske snart, jag kanske tänker för mycket och som många säger, då kan man sälja den och köpa en större bil.

Men oavsett om M2 håller bättre i värde så förlorar man pengar på bilar generellt. förlorar lätt över 100 000 bara på min RS3 om jag säljer den nu. och sen om jag köper M2an lär förlora pengar på den också om jag nu behåller den 1-2 år.

Det är tråkig att tänka realistisk men samtidigt måste man göra det..

Ja du har rätt, beställer man M2 nu får man vänta 12 månader. Men vissa handlare har beställt bilarna själva. Så det går att få tag på. Som den i Nacka kan man köpa direkt nu och har en annan handlare som har flera M2 som kommer till våren. Nackdel är väl att handlarna smacka på allt möjligt utrustning som man själv inte skulle ha valt och det blir dyrt även med lite rabatt.
Verdi
Macintosh, Ja man förlorar i regel på bilar. Men jag tror en M2 är "billigare" än många andra bilar. Dels är ju bilen förhållandevis billig och dels tror jag den håller värdet bättre. Så frågan är vad du ska ha istället som INTE kostar en massa pengar?
Macintosh: Om barn är på gång så hade jag väntat, inget vidare att hålla på med barnstol i en två-dörrars (även om det givetvis går). Troligtvis så kommer du vilja ha något större än din RS3 när det blir aktuellt. Sen så är det inte så kul att ha en rolig bil för att sen tvingas köpa något praktiskt när livsförhållandena förändras, been there done that. Varje gång jag sätter mig i bilen nu så dör mitt bilintresse bit för bit för att man vet hur kul det hade kunnat vara.
Verdi
dd88,
Killen har en RS3 som är typ 1 år gammal och "inga kids nu men kanske snart" indikerar att han antagligen byter rätt ofta ändå och att inte någon omedelbar graviditet är på tapeten. Han hinner köra minst en sommar även om hon blir på smällen i januari. :-)

Macintosh, Jag säger tvärtom. Passa på nu medan du kan! När/om barn kommer så blir allting väldigt annorlunda på ett sätt som är svårt att föreställa sig.
Som sagts tidigare i tråden så var det en tillfällig boost med leveranstider för just Sverige. Beställer man idag så får man räkna med leverans i augusti/september.
@dd88 - Förstår vad du menar, men som @Verdi säger så är inte ungen nu på tapeten än...vi har lite i tankarna så det kan dröja också.
Ja min RS3 har jag bara haft i ett år. Och de senaste två bilar har jag bytt varje år också. Så vill gärna behålla bilen lite längre denna gång.

Nu kanske jag tänker för långt framåt men visst kan man ha barnstol för passagerarsäte fram om jag stänger av airbag? då underlättar i alla fall när man lägger barnen i barnstolen och som vuxen får man krypa in där bak. min fru då hon inte är så lång :-)

Dagens barnvagnar är relativt små och går att fälla ner har jag sett i alla fall.

Verdi
Baksätet är fullt dugligt om man inte är så lång. Det är väl antagligen lika stort som ett baksäte i M140 förutom att det saknas en mittplats.

Osäker på om det finns så smidiga vagnar för små bebisar men det kanske det gör...
Verdi: Ja en sommar hinns ju med, men det jag syftar på är ångesten som infaller när man går från en rolig bil till en praktisk. Jag köpte M3an som rolig familjebil, nu kör jag Audi och väntar på leverans av en (begagnad) VW Transporter. Även om jag vet att jag kan köpa en roligare bil till sommaren 2018 så är det jävligt segt att sitta och köra Audi nu, tyvärr så är man barnsligt otålig när det kommer till bilar.

Det är klart att det går att ha en M2 som "familjebil", men personligen så valde jag att vänta med en bil med prestanda tills min dotter var tillräckligt gammal för att det skulle kännas "säkert".

Macintosh: Den stora värdeminskningssmällen har du ju redan tagit för din RS3 så om du säljer nu eller om ett år spelar ju ingen större roll. Vet inte hur du finansierar dina bilar men om det krävs lån för att "hämta igen" smällen på nuvarande bil så kan det ju kännas lite ovärt. I slutändan är det nog bara du som vet om det är värt det eller ej.
Ja köper du ex vis en Bugaboo vagn så är de väldigt smidiga. Vår vagn går lätt i en 1-serie eller som tidigare Golf.

/Anders
Verdi
Anders,
Och det får man reda på nu... Efter allt slit med den där stridsvagnen från Emmaljunga. :)
@dd88 - Jo det är väl det som jag funderar om det är värt eller inte.

@Med Känsla - tack för att du bekräftar att det funkar :-)
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Valet av barnvagn brukar ofta se lite olika ut beroende av om det är mannen eller kvinnan som bestämmer.
Vilket väl förövrigt även gäller valet av bil...

Även om man inte tar hänsyn till två respektive fyra dörrar så är väl baksätet i M2 bra mycket mindre och/eller mindre praktiskt än vad det är i 1-serien? Jag har inte gjort några faktiska jämförelser och har väl knappt ens tittat in i baksätet på M2 (för mig helt ointressant på typ M2) men så där spontant tycker jag att det verkar vara en viss skillnad (?).

Vi är bara två i familjen (vuxna barn, den yngsta kotten i övre tonåren och har nu fått eget körkort).
Jag åker 80% ensam i bilen och valde ändå en F11.
Nu har vi också fått vår nya andrabil levererad, F20.

Under tiden som vi hade barn hemma, oavsett barnvagn eller ålder på barnen, så skulle jag aldrig ha kunnat acceptera en 118 som familjebil.
Som ni vet så gillar jag verkligen M2 och skulle gärna vilja ha en, men den skulle inte fungera acceptabelt för mig som vardagsbil, inte ens i dag med utflugna barn.

Om vi var en barnfamilj så skulle jag mycket hellre välja en något begagnad F11 än en ny F20.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.