|
Sida 77 av 173
|
|
|---|---|
| Med tanke på att du enligt uppgift inte får en bil till sommaren om du beställer nu och priserna på begagnat fortfarande är väldigt höga måste 5 procent anses bra. | |
| Enklaste sättet att pruta på en bil är att kontakta flera handlare och ta in offerter från samtliga. Därefter utgår man från den billigaste och kontaktar de dyrare för att få ned priset. Har fungerat förvånansvärt bra för mig iaf. | |
|
Macintosh, Jag ska göra ett försök att leta upp ett kontrakt åt dig med leverans under våren via min handlare. Om det finns kvar så fixar vi till en ok deal med honom så får du välja om du vill göra avslut där eller om du vill gå tillbaka till din första kontakt. Jag håller med tidigare talare att priset ska kanske inte avgöra om du gör affär eller inte men 5% är i tunnaste laget och jag är övertygad om att utbudet av begagnade M2 på marknaden kommer öka till våren och priserna sjunker. |
|
|
Tack för era input @Imolarot @Stubben @aerobat Ok så ni båda kör med Michelin PA4. Är det rekommenderat från BMW själva eller ni råkade välja samma typ av friktionsdäck? :-) Ja man får nog ta det lite lugnare än vad man är van vid fyrhjulsdrift men kul att ni både upplever att det är ingen problem och använder era bilar året runt :-) Tack också @Dm3 och Kristoffer_L @Beemer1981 schysst av dig att kolla med din handlare. Uppskattar att många här på forumet är engagerade. |
|
Verdi |
Det är det enda som erbjuds som paketlösning från BMW. Blir mycket dyrare om man vill ha nåt annat. Tyvärr är de värdelösa om man ska köra på riktig vinterväg. De är gjorda för plusgrader och saltslaskiga vägar i nån minusgrad. |
| För både mig och Stubbet handlar det inte alls om vad BMW erbjuder som Verdi skriver utan att det är det bästa däcket som finns i originaldimensioner för 19" fälgarna. Har aldrig haft några problem i vinterväglag heller. | |
Verdi |
Det beror ju verkligen på var man bor, på vilka vägar man kör, om man måste köra oavsett väder osv... För mig personligen är de iaf inget alternativ. Detta är iaf fakta: 1. Det är inget bra vinterdäck för riktigt vinterväglag. 2. BMW erbjuder de i ett ganska prisvärt vinterhjulspaket tillsammans 18" originalfälgar. (640M eller 641M nånting...) |
| Ja, det var tyngd bakom dina "fakta"... | |
Verdi |
Vad menar du? Skrev jag nåt som inte stämmer? Hittar du ett enda test där däcket sägs ha fullgoda vinteregenskaper så ska jag köra Dacia Sandero resten av livet. Länk |
|
NÄÄEEEJ börja inte med däcksnack igen! Dels förstör det tråden, och dels så lockar det hit ULF530 med sin nya 118d xDrive M-sport Alpinvit som han hämtar imorogn och hans tjatande om dubbdäck hit och 95års arbetslivserfarenhet dit... |
|
| Jepp, det enda däcket i originaldimension som fanns att tillgå. Jag är väldigt positivt överraskad av hur det fungerat också på riktigt vinterväglag - förvånansvärt bra fäste. På packad snö och is fungerar det naturligtvis inte lika bra som dubbdäck. | |
|
Machbett; Hej, jag gillar dig också! Nä, skulle inte hämta bilen i Imorogn. Har hämtat den i dag på en ort som ligger mycket närmare. Jag får be tusen gånger om ursäkt, men bilen är försedd med riktiga dubbdäck. Förlåt om du känner dig personligen drabbad av det, men valet av dubbdäck är absolut inte riktat mot dig på något sätt! ;-) |
|
| Till alla er som väntar på era M2or, är det inte en buzzkill att den nya motorn i M140i/M240i är lika snabb om inte snabbare än M2an? Jag är på jakt efter en ny bil och M2an har absolut varit ett alternativ men hur jag än ser på det så är M140i/M240i ett bättre val speciellt om man ska köra den året runt eftersom xdrive är tillgängligt. | |
Verdi |
Nej. Då hade jag beställt en sån istället. |
|
@Fredde123, här är väl en hyfsad sammanfattning: Länk |
|
| @Fredde123 Instämmer med övriga: nä, då hade jag beställt en sådan. Jag vill inte ha 4wd på min M-bil, inte heller är det så lätt att endast p g a effekt eller hastighet blir bilarna de samma. Karaktären skiljer sig ju så pass. | |
|
Jag gjorde en rejäl provkörning och utvärdering i dag av en M140i xDrive med 5 mil på mätaren. Mycket imponerande och en fantastisk upplevelse. Väldigt intressant, spännande! och imponerande på en helt isbelagd sparsamt grusad jämn och fin skogsväg. Lite försiktig och återhållsam dock efter att ha skrivit på pappret om självrisk på 30 000. Aktiv körning på asfalt begränsades givetvis av att bilen hade nya dubbdäck. Hur som helst en fantastisk upplevelse. (Varför i hela friden ska man åka diesel-bil..?) 140i är en liten och härligt sportig bil. Men fortfarande är M2:an en riktig sportbil och enligt mig helt överlägsen som sådan. Om man ska ha en alternativ bil, en sportig entusiastbil, som komplement och/eller kontrast till sin vardagsbil så är det för mig M2 som gäller. Men om jag skulle ha bara en bil, och skulle välja en sportig bil i den här storleksklassen så skulle jag mycket väl kunna tänka mig 140i, då kanske mest tack vare xDrive. Självfallet gjorde xDrive stor nytta på den isiga skogsvägen i dag. Jag vill inte göra den körningen med en M2 och 30 000 i självrisk! |
|
Verdi |
Jag har räknat en hel del på det här. :) Antingen köpa M2 att ha över sommaren och en i3 som andrabil året runt eller så ha en M140i xDrive som åretruntbil. Dvs antingen köra 2000 mil per år med M140ix eller 1250 mil i3 plus 750 sommarmil med M2. Efter 3 år satte jag restvärde på 55% på M140i som gått 6000 mil och 65% på M2 som gått 2250 mil. Med de ingångsvärdena blev det i princip exakt lika dyrt. Tror faktiskt det skiljer mer än 10% på restvärdet men tyckte ändå det var en rimlig utgångspunkt. Klart man kan argumentera för att det är bättre att ha en M140i året om men den blir liksom inte lika speciell. Blir som en vanlig bil fast med lite bättre motor. |
|
Jag gjorde också en seriös provkörning av i3. Min grundinställning var att jag har tidigare haft fel. Jag har nu tagit intryck av allt positivt som skrivits om elbilar i allmänhet och i3 i synnerhet. Jag tog även i beaktande hur positivt det skulle vara för min privatekonomi att ha en sådan bil som tjänstebil. Med detta som bakgrund Jag lovade mig själv att ha ett öppet sinne och verkligen uppskatta alla dess positiva egenskaper. Jag försökte verkligen men kan bara konstatera att i3 är en för mig fullständigt oacceptabel s k "bil". T o m min fru, som har ett tydligare miljöfokus än jag, som inte har samma bilintresse och intresse för bilkörning som jag har, dömde ut bilen med konstaterandet -Den här är ju ungefär som en golfbil, i jämförelse med en riktig bil... Detta är alltså bara min egen reflektion och mitt eget tyckande. Ni som tycker annorlunda har säkert rätt i ert tyckande utifrån er egen utgångspunkt. |
|
|
@Verdi: Hur räknade du? i3:an måste väl också kosta något? Som det ser ut nu tappar du ca 50k/år på en i3? @Ulf530: Jag har också provat i3. Gillade den skarpt. Skulle vara en perfekt andrabil. Men fortfarande lite dyr tycker jag. Min uppfattning 140/240 VS M2; Jag var helt inne på M140i, en superkul familjebil, praktisk och snabb. Men efter att själv ha provat M2 blev jag helt såld. Den är så mycket roligare helt enkelt. Eftersom frun tyckte det var ok med 2 dörrar var blev valet enkelt. 240 var aldrig aktuell för mig. xDrive är nog säkrare och snabbare för de flesta. Men det är heller inte lika kul att köra som bakhjulsdrivet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.