AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.926

Leverans M2

Sida 76 av 173
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Att stoppa produktionen och låta fabriken stå stilla i 4 månader kommer inte på tal. Det skulle ju kosta massor av miljoner!
Om så skulle vara fallet så är det helt andra orsaker än att införa LCI.
Om man skulle låta en fabrik stå i fyra månader så måste det hänföra sig till någon typ av stor investering som ska komma att betala sig inom 2-3 år genom kraftigt ökad vinst.
Det handlar alltså inte om LCI på någon modell...
Det är bara F80/F82 som har ett 4 månaders glapp. Övriga 3-/4-serie produceras som vanligt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men är det rimligt? Eller säljer bilarna så dåligt att det inte spelar någon roll? Har lite svårt att se varför man skulle stoppa produktionen på det sättet annars.
Finns mig veterligen inga siffror för M3/M4, de ligger under 3 och 4-serie i statistiken. Försäljning av M-bilar ökade med runt 40% 2015 (om mitt minne inte sviker), men inte heller där kan man bryta ut siffrorna.

Har ju länge cirkulerat rykten om en större uppdatering för motorn i februari, det hade ju kunnat kräva lite justeringar i fabrik men inte flera månader. Hade ju varit rimligare att göra det under lågsäsong isf.

Bilarna byggs ju enbart efter order så det lär inte finnas några hyllvärmare heller.
Verdi
Kan inget om bilbyggande men inte bygger de väl motorerna på plats? De monteras väl bara?
Verdi
Lägg in er på M2-kartan så slipper jag representera Sverige helt själv. :)

Länk
MU
940
MUC
M340i - 2025
Ensam i Sverige och så har du inte ens någon M2:a än :) Eller?
Måste vara ett ypperligt verktyg för ljusskygga individer om de som lägger in sin bil är ärliga med Geo-positionerna. Rena gotteboden - bara att åka plocka delar vid behov.
Verdi
Haha. Sant. Jag låtsas som att den är på vinterförvaring bara... Sen visar det sig att den bytt färg och fått manuell låda under vintern. ;)

Fyller man i sin exakta adress förtjänar man nästan att få påhälsning.

Finns dock antagligen mycket enklare sätt att få ut en lista över ägare. Åtminstone i Sverige.
Det är väl inte värre än car.info som sätter ut var varenda bil finns med...
MU
940
MUC
M340i - 2025
@Imolarot- skillnaden är väl att man gör det frivilligt på sidan som Verdi länkade till och car.info samlar väl upp informationen från något register typ transportstyrelsen.
Sen kan du väl inte få riktigt så exakta koordinater vi car.info heller?
Verdi
MUC, du bestämmer ju själv vilken koordinat du vill spara. Jag förstår verkligen inte problemet.
MU
940
MUC
M340i - 2025
@Verdi, japp det var det jag skrev - beroende på hur ärlig man är med Geo-positionen.
Jag skulle i vilket fall inte lägga in något som ens är i närheten av mina riktiga koordinater men jag kanske är schizofren sedan en av mina förgående BMW blev totalslaktad på garageuppfarten.
Vet inte hur de bar sig åt då för att hitta lämpliga objekt men det var runt 8-10 BMW inom någon mils radie som blev slaktade den aktuella natten.
Uppenbarligen kan bovarna få fram uppgifterna ändå som du säger, går väl förmodligen att beställa på nätet som allt annat, men man behöver i vilket fall inte underlätta för dem - tycker jag.
Hejsan!

Ny här på forumet. Skulle vilja ha lite råd från er som har/beställt en M2. Har fått erbjudande till en köp en helt ny M2 2017 med rätt bra utrustning. Tror att det är något som har droppat sin beställning. Fick 5% rabatt då de inte kan ge mer då detta räknas som en lagerbil och att det är lång leveranstid på den fick jag som argument.
Pruta är inte min starka sida men tycker att det borde väl gå och få 8%?

Hur upplever ni som kör med den på vintern? dubb eller friktion? Om det är någon som kör sin M2 på vintern? :-)
Är lite skadad från Audi bilar med fyrhjuldrivning som jag kör med i dagsläge. Tänkte att jag får väl köra lite lugnare på vintern och kommer inte bila upp några längre sträckor hellre. Det är mest i Stockholm jag kör.

Hej.

Häng inte upp dig på 3%. Hittar du en bil du vill ha, och har råd = Köp!

Folk velar och funderar för mycket generellt. Snåla in de 3% på något annat isåfall :)

Bilar ska användas och det är nog ett par stycken här som kör sina på vintern (jag hade aldrig vågat själv dock)

Gällande däck så kör jag för första gången någonsin på friktion och det blir nog sista faktiskt. Tycker dubb är bättre i alla lägen (utom vägljudet)

Vad är det för spec på M2?

Lycka till!

Mvh Filip
Kör min nu på vintern. Har Pilot Alpin PA4 och fästet är nära nog som på sommardäcken och de fungerar helt OK i snö med.
Hej Filip

Jo det är väl så. Men kommer förmodligen få en dålig inbytespris på tanke på BMW tar inte ens Audi bilar utan bara frågar vad andra hallar vill betala för. Visst kan jag kränga iväg den själv först men måste höra av mig så snart som möjligt.

Den bilen har DCT, navi pro, svankstöd, eluppvärmd ratt, backkamera, avbländbara inner-ytterspeglar infällbar. H/K högtalare. belysnings pkt. svart grill + lite annat lull lull.

Kul att du kör din M2 på vintern Imolarot.
ok, så lite delade erfarenhet av friktionsdäck till bakhjulsdrivna bilar. Kör du med med samma storlek som sommardäcken eller är det några andra mått du har? Det är rätt breda däck om jag inte minns fel.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Däckval är väl helt beroende av var man bor och hur man ska bruka bilen. Jag bor i Skåne och ska delvis använda min till vardags, men har en bruksbil. Ska ha vinterdäck, men dubbar helt otänkbart. Sabbar för mycket körglädje. Hade jag bott i Norrland kanske.

@Imolarot: vilken dimension på v-däcken?
Pilot PA4 är ju s.k centraleuropeiska vinterdäck så de är gjorda för att fungera på Autobahn och är inte alls så mjuka och "hemska" att köra på barmark som nordiska friktionsdäck. Bilen är så gott som normal att köra och de fungerar helt OK i snö och så med. Kan gasa rejält innan antispinn tänds så det är noll problem att köra, de är ju klassade för 270 km/h så svänger i princip som sommardäck med och känns inte alls instabila.

Jag kör 245/35 resp 265/35 på originalfälgarna.
Ett av årets roligaste test har kommit ut, nämligen Evo - Car of the year. Ses här:

Resultat: Länk

Saknas ett par bilar enligt mig så inte dåligt av BMW att få med två.
st
125
stubbet
M135 xdrive, väntar på M2.
@Macintosh Jag kör oxå på vinterdäck - originaldimension Michelin PA4. Största skillnaden enligt mig kontra 4wd och Fwd är när man ska byta körfält och det ligger moddsträngar; då känns det lite vanskligt med så breda och Rwd. 5% är definitivt i underkant; men alla vill tjäna pengar. Du kommer inte ångra dig om du slår till kan jag nog lova. Fantastiskt rolig bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.