AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.850

Leverans M2

Sida 73 av 173
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
För mig är prissättning och filosofi ganska klar.
BMW tjänar betydligt mer pengar på M3/M4 än på M2.
Därför vill man självfallet inte förlora ett antal M3/M4 kunder till M2. Risken att förlora kunder minskar om det är en tydlig skillnad mellan M2 respektive M3/M4.

BMW tjänar också bra med pengar på M2. Men för att kunna ha en bra kalkyl på denna, utan att dess pris kommer närmare M3/M4, så måste man försöka spara in några kronor här och där.
Med M2 fyller man en del behov på marknaden, behov som delvis ligger utanför det som M3/M4 uppfyller. Det mest uppenbara att en del kunder önskar sig en M-bil men är inte riktigt beredda betala priset för M3/M4.

BMW:s filosofi är tydlig; de som vill ha något "värre" än M2, eller de som önskar sig att deras M2 skulle vara lite "värre", ska titta uppåt på modellerna och byta upp sig.
EPY547 fick jag ett pris på innan jag beställde. Tror att det var ca 12% rabatt mot list men att jag fick räkna med 500-1000 mil på mätaren och leverans i juli/augusti. Kändes inte så roligt att köpa "ny" bil som är idiotkörd och med så liten rabatt. Jag var däremot förbi Kungsbacka för att slå ett öga på bilen i AW innan jag bestämde mig för färgen och abstinensen kom flygande direkt !
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Jo det försvinner bilar. Stoxxx. Den svarta som först var ute privat och som sedan landade hos auto7h såldes förra veckan till privatperson. Likaså den svarta på Novation. Den senare såldes för 600 blankt.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Är det bara jag som upplever denna annons som lite skum? Länk

Enligt de angivna uppgifterna till transportstyrelsen är bilen blå och tagen i trafik 2016-04-19 medan bilen på bilden är svart.
Det ser även ut som bilen bakom har utländska reg skyltar, osäker på om bilden är tagen i Sverige.
Telefonnumret verkar vara oreggat och det finns ingen med samma stavning på namnet på den angivna orten

BMW CS #5139
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

J.L: Telefonnumret är inte anslutet till Swish heller...
Finns 3 st "Cristian Olsson" enligt Ratsit, ingen av dessa herrar har en BMW av årsmodell 2016. Två bor i regionen i alla fall, Torslanda respektive Ulricehamn.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
J.L.+Stenback: Som jag skrev i min första post om detta bör man kolla lite extra om någon säljer 100k billigare än alla andra.
Men för de som är intresserade finns ett tel nr. Är det ingen som ringt?
Verdi
Kan det vara ett tillfälligt nummer via Blocket?

Okänt nummer
070-711 18 38 (Operatör: Tele2 Sverige AB)

Brukar de se ut sådär?

Egentligen är inte priset anmärkningsvärt på nåt sätt. Köper du en "vanlig" bil för ca 550' netto och säljer efter ett drygt halvår så har du väl i regel tappat mer än 50 tkr?

Men nu när priserna ligger så pass mycket högre att en demobil med liknande utrustning för 575 tkr sågs som kap så sent som för några veckor sen så är det ju lite märkligt.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Håller helt med att priset egentligen är normalt. Men nu har det ju varit en speciell situation med M2 ett tag. Verkar lite konstigt att sälja för 499 om alla andra bilar annonseras för 560-700. Har köpt entusiastbilar i 25 år och har aldrig varit med om att en likvärdig bil (för det är ju detta verkligen) skiljer så mycket. Om inte det är något fel på bilen så klart, t ex att den varit krockad.
Kanske lite foliehattsvarning men ett knep som många blocket-köpare kör med när de ska pruta sönder en är att hänvisa till någon annan bil de minsann fått ett mycket bättre pris på med förhoppning att köparen ska gå ner i pris.

Denna annons kanske har det syftet?
Personligen hade jag, om jag skulle sälja en M2, och ville bli av med den snabbt, lagt mig max 30K under marknadspris.

Även om 499K borde anses som ett ganska rimligt pris i vanliga fall, är det ju långt under, det något sjuka, marknadspriset M2 har idag.

Mvh
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Fizbo: ja, det är ju en möjlig teori. Det finns ju många konstiga individer.
Verdi
Det där knepet är hur lätt som helst att freda sig mot. Bara att säga "Köp den då". ;-)
Min säljare nämnde att han hade en slot i januari tror jag det var, FYI.
Proauto Linköping om någon vill undersöka i alla fall.
@Verdi - Absolut, det brukar bli rätt tyst från mästerprutaren då :)
C_
74
C_B
Bmw 125i Cab -08
(Nissan Leaf -18)
Hej,

Kan knappast vara en tillfällighet att en "Christian Olsson" i Göteborg hade en annons på en M135i för 229k i oktober. Stod också brandman i annonsen och tele. nr var inte heller där reggat och gick aldrig att komma fram på.

M135i för 229k är ungefär i paritet med M2 för 499k när det gäller pris i förhållande till övriga på marknaden.
M135:an hade en ganska diger utrustningslista, men när man frågade något om bilen fick man inga svar.

Tror att M2 för 499k är en bluff!!

Hmmm, the plot thickens...

Lutar ju åt en bluffannons oavsett motiv.

Mvh
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har någon försökt ringa?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Bilden är snodd från YouTube, och bilen är norsk:

Anmäl annonsen, desto fler som gör det desto snabbare ryker den.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
nu är den "såld" i alla fall:-)
Det var intressant med bluffannonser som sedan 'säljs'....

Ang. M2 CS så blir det då alternativet till dem som vill ha värre, men inte större och komfortmässigt mjukare såsom det blir när man byter upp sig i modellprogrammet. Blir svårt att begära det dubbla som med GTS, när det finns M4 med samma motor men med betydlig mer effekt. Men det går nog att ta ut ett pris som är mycket nära en M4:a gissar jag...

Undrar också vad amerikanarna gör, om Mustang GT350R kommer hit, det skulle påverka konkurrensläget för biltypen ganksa mycket...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.