AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.719

Leverans M2

Sida 68 av 173
st
125
stubbet
M135 xdrive, väntar på M2.
Diskussionen om "riktig" M-bil... Om BMW hade velat kunde de utvecklat en helt ny motor, satt i skalstolar, haft en lång tillvalslista med skinn och alcantra till höger och vänster och mycket mer. Då hade priset ökat med 100-150K. Nu lyssnade BMW till vad många entusiaster tyckte: en enklare bil med fokus på körglädje. Därför användes befintlig N-motor (för att undvika kannibalism och hålla kostnader nere), sedan fokuserade de på modifieringar i chassi och en del i motor och styrning. Resultatet blev M2: en M-bil som t o m de med mest antipatier mot BMW tycker är en otroligt rolig och kompetent bil. Att motorn heter N förstår jag inte att så många hänger upp sig på? Jag hade också uppskattat en del tillval både vad gäller utrustning och material - å andra sidan hade jag kanske då fått vänta på att installera avgassystemet.. Plus och minus med allt. För mig är det en M-bil, och en riktigt bra sådan.
Pelsen
Skorpionen...

Tack för förtydligandet!
+1 på inlägg från Stubbet!

Kan man beställa performance skalstolarna till M2?
st
125
stubbet
@mattemattee Inga M-performancestolar för tillfället i utbudet.
Ok. Stolarna börjar å andra sidan att bli till åren.. Får hoppas att BMW kommer med något nytt liknande RS och AMG.

Tack för svar :)
RE
96
RE
BMW iX1-23

Stubbet: Helt rätt! BMW har gått rätt väg med M2:an, vilket gjort att den är extremt prisvärd i förhållande till prestanda och körglädje. Tror inte att jag kommer att sakna min M3:a, även om jag gillar den skarpt!

mattemattee: Det är bara att sätt in RECARO Sportster CS stolar så blir det bra. För egen del blir det ett alternativ om jag inte tycker att originalstolarna ger tillräckligt sidostöd.
Skorpionen:
BMW har valt bort lite väl många detaljer på M2 för att den ska kännas som en 100% M-bil. Men hade den haft dom detaljer jag tycker att den saknar så hade den förmodligen varit för dyr för min plånbok...

Verdi:
M3/4 är ju riktiga M-bilar då tycker jag att man får räkna med att det bullrar lite.

Det är väl rätt många som ställer av sina M-bilar på vintern då känns ju inte bullrigheten lika besvärande som för oss som kör året runt, speciellt vintertid kör jag rätt långa sträckor. Då vill jag kunna lyssna på stereon i 120..
wo
77
wolfbane1967
Porsche 991.2 Carrera GTS-19
Tycker Recaro CS stolen passar ypperligt fortfarande i nyare BMW.
Se bilder i länk

Länk
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Lite märklig diskussion om vad som är en riktig M-bil?! Om den tillverkas av BMW Motorsport GMBH är det väl en BMW M bil? Precis som en 2 serie tourer fortfarande är en BMW trots att den är framhjulsdriven.

Men allting är ju relativt, för oss som varit med ett tag framstår M2 som ett under av komfort. Då jämför jag med med den M3 E30 och E36 jag hade för länge sedan.
Det är klart att jämfört med en Merca E-klass med 17" är den ju bullrig.
Men prova att sätta på 18" 235 runt om så skulle den nog bli betydligt tystare.
Personligen gillar jag den feta stilen och kommer lätt att "stå ut" med min.
Det är just den lite avskalade känslan som får mig att lite nostalgiskt tänka tillbaka på hur en ur M3 kändes.
Synd de inte får "riktiga" M-motorer bara :)
+1 aerobat

Går ju inte att får allt och därför finns det olika M-modeller att välja mellan.

I slutändan är det väl trots allt hur man själv upplever bilen som är det viktigaste. Oavsett om motorn heter N55 eller S55.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Precis aerobat.

Om man skulle resonera som en hel del verkar göra så har det inte tillverkats någon riktig M-bil på många år.
Inte kan väl en M-bil ha en turbomotor? Ånej.
Servostyrning, servobromsar - Oh my God.
Enda nästan äkta M-bilen verkar vara M2 med tanke på att den bullrar som en gammal M3-E30 utan inredning.
st
125
stubbet
@MUC @Ionize @aerobat
Håller med er. Jag som inte ägt någon "riktig" M-bil med S-motor bryr mig inte det minsta. Det viktigaste är hur den är att köra. Men samma diskussioner med Porsche, först kylningen och sedan motorerna där också. Men alla får ha sina åsikter - själv är jag bara nöjd över att min M2:a har levererats.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Senast Bmw Motorsport GmbH producerade bilar var väl 1995 när E34 M5 handbyggdes i fabriken och hade en unik M-motor i rakt nedstigande led från M1:an. Dagens M-bilar har mycket mer släktskap med standardmotorerna där S55 motorn ska ha fått 75% av delarna från N55 till exempel. Att M2 då har N55 motorn rakt av stör inte mig.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Bara lite nyfiken; har alla som beställt fått ett slutligt leveransdatum?
När beställde ni och vilket lev datum fick ni? Själv beställde jag i okt och har produktionsvecka mitten april.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tycker inte att benämningar är speciellt viktiga såvida de inte har ett direkt släktskap med en motor som används i motorsportsyfte, precis som Igelkotten ärinne på. Däremot så är ju karaktären på dagens M-motorer inte speciellt spännande, och det är ett större problem än N/S-diskussionen.
Verdi
Om jag nu skulla köpa. Vad kan man räkna med för rabatt? Säljaren har varit lite vag men sagt typ "minst 10% men det går att ordna lite till". Är 12% rimligt? Mer? Är med i Företagarna.
Acey: Spot on
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
12% låter rimligt om du är med i företagarna, mer än så är nog lurigt..
St
6
Stempa
328i Xdrive-14
beställt M2
Aerobat
Beställde i mitten av september. Har inte hört någonting alls.

Stempa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.