|
Sida 67 av 173
|
|
|---|---|
| Upplever att det fastnar otroligt mycket grus och småsten vid och i bromsar och värmesköld på M2:an. Någon mer som upplever det? I M135:an händer det väldigt sällan. | |
| Vad gäller ljudnivån ansluter jag mig till de som hävdar att man inte kan eller ska förvänta sig en tyst upplevelse; då finns andra bättre lämpade bilar. Sen - precis som beskrevs ovan - är det så att när du kommer in på dansk mark efter bron sjunker ljudnivån avsevärt. Lika härligt varje gång man är på väg ner mot kontinenten. Det hävdas ju att vi inte kan ha lika fin asfalt i Sverige p g a kylan. Att större fraktioner av asfalten är billigare har säkert inget med saken att göra... | |
|
Första gången jag provkörde en M3 (E92) blev jag riktigt besviken, den gick inte alls så rått som jag förväntat mig. Visst, chassiet är fint, motor låter gudomligt och bromsarna bettar sjukt bra men den där gocart-känslan som jag förväntat mig saknades. När jag köper en M-bil kommer den rulla 2-400 mil per år. Absolut inte på vintern och undantagsvis i regn. Att ni som kör M2 som "daily driver" tycker att den låter för mycket så gör det mig bara mer övertygad om att det är rätt bil för mig :-) Till syvende och sist handlar det väl om användningsområdet? Ska man ta en tur i solen eller ska man skjutsa kidsen till träningen? //Stenback |
|
| Jag kör gärna runt i en bil som väsnas, men det är inte vägljud eller skramlande inredning som jag går igång på (som tyvärr är för vanligt på nyare BMW). Ge mig vinande turbo, högvarvig motor, smattrande avgas och en växellåda som smäller i växlarna. Skillnad på ljud och oljud. | |
| Länk | |
| Tycker hela denna diskussion om ljudnivå är lite konstig i en sportbil. Klart det ska få låta lite. Det är dessutom helt fel att man inte skulle höra stereon i 120 km/h. | |
| Håller med. Den ska vara ljudlig. Ångrar inte en sekund att jag köpte ett Akrapovic-system. Det smäller och bluddrar. Siktar på ett nytt insug senare: Gruppe M har ett till M2 som ger både effekt och ljud. | |
|
Att M2/M3/M4 låter mer invändigt än övriga 2/3/4-serien, är inte alls konstigt. T.ex sitter bakvagnsbryggan stumt monterad i karossen, där den annars sitter i gummibussningar. Se bild: Länk Detta i kombination med vår asfalt i Sverige, skapar jobbiga lågfrekvens toner. I senaste Vi Bilägare kan man läsa om detta med buller i nya bilar på 12 sidor. 320 dT x-drive var en av de bullrigaste i sin klass tyvärr, men nog gjorde RFT däck lite...? /Kent |
|
|
Även jag tycker M2:an är riktigt bullrig men personligen är det helt OK med tanke på biltypen. Den känns ganska rejsig :) Som redan påpekats saknar bilen bussningar för bakvagnen som sitter stumt i chassiet vilket givetvis skapar buller i form av vibrationer. Utöver detta har jag läst att man har mindre ljudisolering än en vanlig 2-serie. Minns inte om det var 10kg eller 10lbs man sparat i vikt på detta. Personligen hade jag tagit en 10kg tyngre bil mot att den var lite tystare men man kan inte få allt. |
|
Verdi |
Jag är på dd88:s linje. Ljud från bilen är bara trevligt. Men vägbuller? Nog snackat om det. Jag hade en fråga om min säljares påstående som ingen har svarat på och som jag personligen tycker är rätt intressant. Har produktionen ökat generellt eller har Sverige bara fått en extra "engångstilldelning" för att kapa våra långa köer? |
|
Noterade jag med att bilen är lite väl bullrig på landsväg, det är inget som hindrar mig från köp men det ska bli intressant att testa just det när min åf får in deras nya demobil. BMW har ju snålat in på en heldel saker som hade gjort den till en riktig M bil. Snåla på ljudisolering hade dom kunnat skippa... Är den verkligen så bullrig att man knappt hör radion vid 120+ så är det inte ok. Att M4 var bulllrig köper jag då den är en riktig M bil. |
|
|
Sorry, det var jag som startade ljuddiskussionen med varvtalsjämförelserna mellan manuell/dkg. (Edit: tycker fortfarande den manuella har fel utväxling för mig. För kort etta och för låg sexa bl a). Verdi: Jag fick besked om min nyligen. Enligt säljaren hade den nordiska kvoten tilldelats. Han sa inget om någon extra kvot, men jag frågade iofs inte om det. Jag beställde i oktober och har fått en bekräftad produktionsvecka i april. Läser lite på tyska forum också och det verkar som inte kvoterna har tilldelats där vilket skulle kunna tyda på att sverige/norden fått extra. Men det är bara mina egna spekulationer. |
|
Verdi |
Clubsport, Svårt att testa på vinterdäcken. Den går tystare på dem. Varför skulle det vara mer ok för M4 att vara bullrig? För mig är det tvärtom. M4 är en mer påkostad och lyxigare bil med skinn lite överallt osv. M2 är en rätt basic bil som mest går ut på att vara underhållande till vettigt pris. Angående ljudet så var det inget problem för mig. Jag körde i princip bara landsväg och kortare sträckor. Men det är ingen bil jag skulle sitta och harva motorväg med. Då får man bara nackdelarna och väldigt få av fördelarna med bilen. Men man hör stereon utan problem även i motorvägsfart. Så illa är det inte. aerobat, Intressant. Tack. |
|
Clubsport... har bilen i fråga chassienr WBS är det ALLTID en M, oavsett vad man tycker. 1M ,M2, M3 mfl har det, och de är riktiga M :) |
|
Pelsen |
@skorpionen Kort fundering, Vad står WBS för? |
Verdi |
Får tyvärr inte ihop det. Om inte min säljare kan ge mig väldigt bra betalt för min M550d så blir det ingen mer M2 för min del. (han har fått frågan och ska återkomma) Däremot tänkte jag att en mörkgrå M140i xDrive skulle vara enormt fint komplement till min mörkgrå M550d där på uppfarten. :) Nu gäller det bara att övertyga min fru om att det är en bra idé att byta ut hennes favoritbil. :=) Fördelar: - Bekvämare - Mer praktisk - Billigare (& därmed lägre förmånsvärde) - Min fru kan köra den - Året-runt-kompatibel Nackdelar: - Fulare - Inte samma känsla - Sämre köregenskaper - Något sämre andrahandsvärde |
|
Pelsen BMW VIN information Char 1-3: Manufacturing code WBA - BMW AG, Munich, Germany. WBS - BMW MotorSport GMBH, Munich, Germany. 4US - BMW Manufacturing Co., Spartanburg, USA. WBS är alltså en M bil |
|
| En annan sak jag undrar över (kanske har det redan varit uppe), men kan man "eftermontera" saker som connected services, BMW apps, apple carplay eller wireless charging om man inte väljer dem från början? | |
Pelsen |
@m34ever, tack för info! |
|
Pelsen... W= Tysk tillverkare B = BMW S = BMW Motorsport GMBH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.