AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.711

Leverans M2

Sida 66 av 173
Verdi
Allvarligt talat så saknar M2 ljudisolering. Det är INTE däckens fel skulle jag säga. Och även om det vore det så vill du inte byta bort dem. Michelin Pilot Super Sport... Och nej, det är inte RFT.

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Den kan väl knappast helt sakna ljudisolering? Och om ljudisoleringen är dålig blir däckval än mer viktigt i detta avseende. Jag har haft ett antal 911:or där detta varit påtagligt.
Verdi
Vet inte om den helt saknar ljudisolering. Men det känns nästan så. :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, är det verkligen så illa? Är det inte någon yttre faktor som påverkar? Har du nyligen fyllt 40 eller liknande? :)
Verdi
Illa och illa. Tänkte mest på det i början. Sen vande jag mig. :)
Ljudkomforten är riktigt dålig i M2 (samt M3 och M4) så man ska inte förvänta sig en tyst bil. Jag höll på att bli galen av min M3 i början, men efter ett par hundra mil så hade man vant sig. I högre farter på dålig asfalt så stänger man av stereon för man hör ändå inte något.

Har inget minne av hur 235i är men den 240i jag körde några timmar var betydligt tystare.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
M240i och M235i är mest troligt väldigt lika i ljudnivå eftersom det endast är en ny motor och inte en LCI.

Men okej, kanske är att jämföra äpplen och päron att tro att M2 och M235i är lika i ljudnivå.
Skrev det i en annan tråd för några månader sen, men när jag tog ner bilen till Köpenhamn och fick höra hur bra det kunde vara så insåg jag hur illa det är på våra vägar. Bilen gick otroligt lugnt och fint. Man kunde höra turbon, växellådan och resten av drivlinan arbeta, sen ett smattrande avgas på det. Ett under att jag inte blev av med kortet.

Direkt när jag kom hem så beställde jag ett par Bose-lurar till min dotter för att hon skulle slippa oljudet. Däckljudet är verkligen hemskt till vardags.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Jag tror att M-bilarna har sämre ljudisolering än motsvarigheten i 2/3/4-serien.
MEN den stora skillnaden är att de har ett annat chassi och framförallt större och bredare däck.

Som någon sa lär man knappast märka någon skillnad i ljudnivå mellan manuell/automat eftersom man inte hör motorljudet i högre farter.

De som kommer att köra med friktionsdäck under vintern på sin M2:a lär märka en väsentligt lägre ljudnivå, mindre/smalare däck och mjukare gummi.

Vad gäller sommar-däcken och Michelin Super Sport så är det ett bra däck på alla sätt och vis men det är absolut inte ett tyst däck. Jag märker en gigantisk skillnad på ljudnivån i min 135:a mellan Super Sport och t ex Pirelli Trofeo R som har ett jättemjukt gummi.

Sen är det som dd88 skriver en fruktansvärd skillnad på ljudnivån så fort man kommer över Öresundbron, det är den grova asfalten vi har i Sverige som är boven.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag håller inte med er angående ljudnivån i M2, tycker den är rätt tyst, i synnerhet med vinterdäcken. Man får tänka på vad det är för bil man valt också. Jag förstår er som jämför med standard-Bmw som viskar fram på vägen och är mjuka som bomull i jämförelse. Om jag jämför med t ex min gamla Toyota Celica eller Peugeot 206 gti så är M2an ett under av ljudlöshet och komfort. Den rätta solida BMW-känslan finns där i allra högsta grad med acceptabel ljudisolering för långfärder anser jag.
Verdi
Jahaja. Enligt min säljare så har Sverige fått nån slags extra tilldelning eftersom vi haft så långa köer. Enligt honom så är man INTE garanterad en bil nästa år om man beställer nu utan det här är mer av en engångsföreteelse för att beta av alla orders som redan ligger.

Nu försöker han iofs sälja en bil till mig men den bilen är nog lättsåld om jag tackar nej också så tycker inte hans motivation att tänja på sanningen borde vara så stor.

Kan nån bekräfta den här bilden?
Verdi
Bmwkillen1,
Förstår vad du menar men en standard 1-4 serie viskar inte fram på vägen direkt. Kolla bara tråden om de som väljer bort 4-serie Gran Coupe för att den är för bullrig.

Däremot är ju 5-serien väldigt fint isolerad tycker jag. 20" sommarhjulen med 275 bredd bak låter nästan ingenting (verkar dock inte vara RFT utan vanliga gummin)
Haha det här är bara för kul :)
Ni pratar sportbil och ljudnivå? M2 kanske inte klassas som sportbil?
Sportbilar brukar låta till skillnad från sina syskon.
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Då skippar vi en 440xi gran coupe också. Ska överväga m2:an inatt, bestämmer mig imorgon. Hade varit kul prova en 240xi och jämnföra ljudnivån.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Här måste jag hålla med Phoenix.... samma visa var det med 1M, folk köper bilar i sportbilsklassen , sen gnälls det på ljudisolering och för mycket resonans vid visst varvtal och mm... patetiskt
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Håller inte med en e39 m5 är tyst och underbar på motorväg och har alla andra kvaliteter också.. Samma med e46 m3..

Klarar man verkligen inte av att göra detta i mindre format 2017?
Det här är ju bara min åsikt men:

M3+M5 = lyxiga snabba glidare. Man förväntar sig en mer helhetsupplevelse både med prestanda och kvalité. Upplevs inte direkt supersnabb.

1M+M2 = extremt prisvärda snabba leksaker. Känns inte lika påkostade som M3+M5 men förmodligen mycket roligare att köra. Därav kanske man inte heller bryr sig om att komforten är A&O, även om den säkert är bra.

De som gnäller på att en M2 låter, både från hjul och avgas kanske ska byta till en 7-serie eller annan bekväm bil.
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Marw007:
Hahaha, M5an är ju mer inriktad som en komfortbil med sportbilsprestanda än de längre ner i modellprogrammet Motorsport, så jämför inte äpplen med päron.
Att E46 M3 skulle ha mer komfort än tex M4,M3 & M2 håller jag inte med om :P Har kört samtliga. Gnäller man på ljudnivån i M2 och 1M så har man missat hela grejjen med dessa bilar, punkt.

Är ju folk som detta som förstör hela grejjen med de mindre M-bilarna, då BMW verkar ha en förkärlek att lyssna på dessa.. Många vill ha allt lull-lull bilen ska gå tyst osv, kvar blir en själlös bil som saknar karaktär och känsla totalt.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Phoenix M3: +1 på den :)
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Står kvar vid mitt påstående att du hör steroen i en m3/m5 av äldre modell i 120 km/h.. Men jag tror ni har rätt man får ta m2:an för vad det är, mer skoj, än att köra på motorväg. Asfalten här i Svedala är säkerligen också den stora boven i dramat.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.