AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.908

Leverans M2

Sida 62 av 173
Jag beställde en M2 i början på mars. Hörde med försäljaren förra veckan och nu har jag ett preliminärt produktionsdatum i mitten på mars. Det skulle innebära att jag kan hämta ut den i april.

Jag har lite svårt att tro att någon som beställer en M2 nu ska få bilen om 6 månader. För att det ska gå måste alltså BMW bygga allt som är beställt mellan mars och nu på ~1 månad.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är inte riktigt så enkelt då bilarna inte byggs i turordning.
MU
940
MUC
M340i - 2025
M2-17, stämmer med vad min handlare säger. De har också fått produktionsdatum drygt 12-13 månader efter beställning. Vilket är positivt! När jag beställde fick jag besked om ungefär 18mån. leverans.
Acey, det är i princip enda beskedet min återförsäljare har fått - att de byggs i turordning.
Det är jäkligt märkligt det hela det verkar som att informationen inte går ut till åf utan att säljarna själva måste ringa och fråga. Jag har legat på rätt hårt att dom måste kunna göra nått åt leveranstiderna så min säljare har kontaktat dom ett antal gånger.

Dm3:
Jag ska göra det om inte annat för att skälla på dom varför dom inte bryr sig om att ringa tillbaka. Jag vet att det finns en vettig säljare där iaf.
Verdi
Clubsport, Det verkar ju lite konstigt minst sagt. Det skulle ju vara perfekt information att gå ut med nu. Antar att rätt många skulle tänka sig att beställa en M2 nu om man får den redan till våren.

Jag pratade med "din" säljare angående inbyte av min M2 i början/mitten av september. Han sa redan då att alla som beställt M2 hos dem kommer att få sin bil innan sommaren och att det i ljuset av detta var omöjligt för honom att betala särskilt bra för min. Så han är åtminstone konsekvent. Jag tror inte han ljuger medvetet men möjligen är han lite optimistisk?
Verdi:
Ska fråga honom igen i veckan som kommer, just om det att ingen annan säljare verkar ha fått den infon som han har.
Bortsett från den info jag fick så tycker jag att det är helt orimligt att det framöver fortfarande skulle vara 12 månader som gäller över ett år efter premiären. Att BMW inte skulle göra någonting för att korta leveranstiden.
För mig är det en väsentlig skillnad på om det är 12 månader eller ett halvår som gäller.
Från det ena till det andra... Den nya iDriven 5.0 med Navi Pro som dom har börjat levereras med, är det någon som har koll på om det är flashbaserad lagring i dom eller mekanisk disk?
Det ska ju tydligen vara helt ny hårdvara.

En annan sak som verkar helt omöjligt att reda ut är om den version av N55 motorn som sitter i M2an är "closed deck" eller inte!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bilarna byggs inte i turordning. Om det tillkommer bilar eller om det blir avhopp så omplaceras inte de redan beställda bilarna till de nya eller / avhoppade slottarna. Är bilen beställd men inte tilldelad en produktionsvecka överhuvudtaget så är det ett lotteri. Tänk på hur många olika marknader som finns och hur dessa prioriteras. Olika återförsäljare prioriteras också olika beroende på en mängd olika faktorer.

Så systemet är inte så enkelt att om person x beställer sin bil i mars och person y beställer den i maj att det per automatik är som så att x får sin bil före y.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Byggs inte bilarna i turordning så förstår man helt plötsligt att det kan vara sex månaders leverans hos en återförsäljare medan det verkar vara åtminstone 12 månader hos majoriteten.
Tur att man har beställt hos en auktoriserad M-återförsäljare, annars hade man fått vänta ännu längre - kanske, eller inte.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
En återförsäljare får "slots" tilldelat sig. Produktionsplatser. Tilldelas typiskt 6 gånger per år.
Känns som om handlarna medvetet försöker få ner priserna nu:

Länk
Vet någon vad som skiljer en återförsäljare med M-certifiering från en utan?

Jag har beställt en M2 hos en icke M-cert åf. Borde jag tänka om och handla av ngn annan? Har en M-cert fler tilldelningar?

Läste ett inlägg från 2014 här på forumet att "... inom kort kommer "icke M-certifierade" återförsäljare inte få möjlighet att sälja M-bilar." Det verkar inte ha blivit så, än iaf.

Jag har ställt frågan om vad som skiljer till BMW Sverige och väntar på svar.
Varför skulle de det dd88?

/Anders
Med Känsla: Det undrar jag med, listpriset på bilen i annonsen ligger över 620, säljs för 575. Möjligt att den säljs som demo men står inget om det i annonsen. Oavsett så är det en bättre affär än alla andra bilar som ligger ute på annons idag, en 2017 dessutom.

Håller det här i sig till våren så kan man lugnt säga att det inte marknadspriser längre utan listpriser som gäller. Antar att det är en effekt av kortare leveranstider.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Känns ganska tydligt att det är en demobil även om dom inte skriver det rakt ut. Dom skriver ju att den kan vara ute på demokörning.

/DJ
RE
96
RE
BMW iX1-23

Nu har även jag fått liknande information som Clubsport. Jag har precis fått produktionsplats vecka 3 på min M2:a som jag beställde den 14/6. Alla bilar som är beställda fram till och med oktober kommer att bli tillverkade under kvartal 1 och 2 nästa år. Så nu borde överpriserna på de begagnade som ligger ute börja krypa nedåt...
Verdi
dd88,
Handlarna försöker väl få så bra betalt som de kan? Varför skulle de "sänka priset medvetet"?

RE,
Intressant. Ja, stämmer det så sjunker ju priserna med minst 10% på ett bräde på de begagnade. Demobil för 575' är ju dyrt när man får en ny likadan för 620' minus 10% rabatt. Dvs ~560'.
RE:
Kul att höra att infon från min säljare visade sig vara korrekt.

Det ryktas att det inte går att beställa vinterhjul med dubbdäck, verkar ju ganska konstigt. Min åf har en kund som har beställt M2 som dom försöker lösa det på.

Finns det ingen lösning så får jag nog överväga att skaffa vinterbil.
Lösa fälgar från BMW och dubbdäck från däckgubbe låter ju som en dyrare lösning än att köpa kompletta hjul från BMW.
Verdi: Handlarna hade lätt kunna hålla höga priser till våren (då kapacitetsproblemet verkar vara löst) men istället så väljer Bilia att lägga ut en bra utrustad bil en bra bit under marknadspris redan nu. Oklart om det är en demo med leverans först i vår, men det blir svårt för de andra säljarna att få begärt pris på sina bilar nu över vintern när det ligger en 2017 ute under listpris. Jag har ännu inte sett någon handlare lägga ut ett ”färdigförhandlat” pris i en blocketannons, köparen kommer garanterat att få ner priset ytterligare (priset i annonsen är ungefär 8% rabatt)

Min teori är att det är ett medvetet drag av Bilia att förstöra marknaden för att själva få in fler ordrar på nya bilar till nästa vår/sommar.

En sak är säker och det är att ingen kommer sälja en bil över listpris igen (så länge leveransproblemen nu är lösta)
MU
940
MUC
M340i - 2025
Clubsports återförsäljare har rätt och alla andra fel.
Fick precis besked att min M2:a levereras i vecka 49-50.
Nästan exakt 6 månaders leveranstid.
Dock inte helt positivt för min del, eftersom jag hade räknat med leverans tidigast till våren/sommaren -17 så har jag i princip ingenstans att förvara den.
Alternativen är att snabbt sälja av 135:an (snyft), vilket inte är optimalt vid denna årstiden, eller bygga om garaget tills dess (suck).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.