|
Sida 61 av 173
|
|
|---|---|
| @Verdi Om du refererar till din försäljare - att de inte vet nåt - så tror jag iaf att de är ärliga. Min ÅF har hela tiden varit noga med att påpeka att "ingen vet, och när de bytte säljsystem (alltså BMW Sverige) den 19 sep så var det endast de som beställt till 2016 som skulle få besked. INGEN annan har någon bil bekräftad, förutom hos vissa säljare som isf inte är ärliga. 19 sep fick jag mitt besked, o på måndag monteras all extrautrustning och på tisdag hämtar jag. Så trots att jag var frustrerad är jag nöjd över att min ÅF inte "höftade" och gissade; men redan i somras hade de indikation på att min bil skulle komma i mitten av november, de vågade dock inte lova. Tycker jag är mer seriöst än att bara gissa. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
När brorsan köpte sin 120D för några år sedan på M-Bilar i V-ås var det Fredrik H som var försäljare. Brorsan var väldigt nöjd med Fredrik, skulle jag köpa nytt skulle jag gå till honom också. |
|
Verdi: Har vi inte samma säljare längre? Infon som kom igår är så färsk att BMW inte har skickat ut nåt dokument till ÅF än. Jag fick infon efter att säljaren ringde den leveransansvarige på BMW. Skulle ha kommit info 16/10 men då fanns ingen info att ge. Samtliga deras beställda M2 har nu fått produktionsvecka |
|
Verdi |
Nä jag ligger på kö hos en annan ÅF. Men jag hoppar nog av. Är mer sugen på nån cab faktiskt. |
|
Enligt min säljare är läget lika oklart som tidigare, de har fått preliminärt leveransbesked i april 2017 på en bil som var beställd flera månader tidigare än min (slutet maj 2016). Som sagt - enbart preliminärt så det är ytterst osäkert. Verkar det inte konstigt om man beställer nu så är det max 6-månaders leverans (d.v.s. senast i maj 2017) - hos Clubsports återförsäljare - men jag som beställde för över fem månader sedan inte kan få något som helst besked. Min bil borde rent logiskt gå i produktion om ett par veckor i så fall - med leverans i december - om någon som helst turordning skulle gälla. Nja, jag tror nog att beskedet jag fick när jag beställde - "räkna med minst 18mån leverans" - fortfarande gäller. |
|
| @MUC Vad är Clubsport och var ligger det? Tror de snackar skit om jag ska vara ärlig. Om de är de enda som kan säga nåt samtidigt som andra inte kan ge besked, då finns sannolikt inget besked. | |
|
Hej, Ang leveranstider så kommer min bil som beställdes i början av Dec -15 att levereras i början av December. Har inte heller hört något om kortare leveranstider på M2 men jag är skeptisk till att de helt plötsligt kunnat halvera leveranstiden. Isf kräver det ökad kapacitet, ökad effektivitet eller minskad efterfrågan? |
|
|
stubbet: Min åf snackar inte skit. Det beror väl helt på vilken säljare man har. En som sitter och väntar på att det ska plinga till i mejlboxen eller en som ringer folk på BMW som har hand om det. Vi får väl se i nästa vecka om det inte är fler som får samma info i säljarkåren. Det tar väl sin tid innan den har nått ut till alla åf. Personligen så tycker väl inte jag att det är så konstigt att dom börjar få ordning på leveranserna efter 1 år om nu 6 månader är att kalla ordning. Vad jag har läst mig till så är det bara i Europa som leveranstiderna är så här långa. USA har inte alls dessa problem. Minskad efterfrågan, folk som har hoppat av sin beställning samt att BMW gör vad dom kan för att öka produktionen. Det skrevs ju tidigare i tråden att dom bygger en lina till i fabriken. |
|
| @Clubsport Läste först fel i inlägget som MUC skrev. Men skitsamma, har du fått spikat leveransdatum då? | |
|
Kanske bara min konspiratoriska läggning - men kan inte hela grejen bara vara en jäkligt smart marknadsföringsgrej av BMW? Det finns väl knappast någon annan BMW än M2:an som har synts lika mycket i media senaste året. Om de då skapar en medvetet lång leveranstid så upprätthålls ju "myten" att M2:an är en väldigt speciell bil och ger gratis reklam. Lite som med 1M, där skulle man först bara tillverka x antal bilar men "tvingades" sen att öka produktionen p.g.a efterfrågan. Jag menar - hur svårt kan det vara för en stor tillverkare som BMW att öka produktionskapaciteten med några tusen ex om man verkligen skulle vilja. Om man tillverkar 20-25 tusen M3/M4 om året kanske man bör planera för en efterfrågan på åtminstone hälften för M2 och inte som nu tre-fyra tusen ex om året - eller hur många det nu är som tillverkats på drygt ett år. Men vad vet jag - jag är knappast någon marknadsnisse. |
|
| Ingen som fått ny info ang. leveranser av M2? | |
|
stubbet: Min säljare har sagt efter kontakt med den ansvariga på BMW Sverige att 6 månader är det som gäller framöver så det är det jag går efter. |
|
|
För övrigt så var LBB M2:an på Novation inte manuell såg jag när jag var där igen tidigare i veckan, så kan det gå när man är lite stressad.. Nu var den reserverad så den är iaf till salu, den finns även ute på nätet. Ringde dom i förra veckan och receptionisten skulle be en säljare att ringa upp angående M2:an, ingen orkade bry sig att ringa upp så nu vet jag iaf var jag inte ska köpa min nästa BMW. |
|
Verdi |
Var in på Novation igår. Såg M2:an och att den hade en prislapp på sig nu men missade att den var reserverad. Hyfsat pris. 615 700? |
|
Den var reserverad innan den kom ut på blocket. Verkar som någon hoppat av... Med tanke på att den har det mesta och ett nyp på ca 650 känns pris ok. Clubsport, ring säljare direkt. Novation är fantastiska att ha att göra med. |
|
| Btw, Verdi, din gamla verkar inte springa bort... | |
Verdi |
Aha. Ja, men stämmer det här med 6 månaders leveranstid så är man ju knäpp om man köper en begagnad för 615' om man får en ny till sommaren för under 600'. Vi får väl se. Har ingen anledning att tro att någon ljuger medvetet men något skumt är det ju när olika säljare säger så olika saker. Nej, den har stått där ett tag nu. De sänkte priset för ett tag sen. Men än så länge har den faktiskt bara stått där 1,5 månad. Känns som längre. Då kändes det som att jag dumpade iväg den för lågt men så här i efterhand så känns det ju helt ok. :) Får se hur det blir till sommaren. M550d är en fantastisk bil på många sätt men den är faktiskt INTE särskilt rolig att köra. Den får nog stryka på foten till förmån för en bensindriven kärra. Beror på hur ekonomin känns också. |
| Jag är lite förvånad över att så pass många bilar ändå blir sålda måste jag säga. De flesta utgår jag från har inte tänkt köra sina bilar över vintern, och då har 3-4 månader på sig att se vart marknaden tar vägen. Förbättras leveranstiderna kommer priserna att sjunka, är det fortsatt långa så tror jag knappast att priserna kommer gå upp mer från dagens nivåer. Att köpa nu känns lite som att köpa på toppen helt i "onödan". | |
|
Frågade min säljare i veckan om han hört något om kortare leveranstider men han hade inte hört något nytt och utgick från ca 12mån. 10 om man hade tur trodde han. Verkar ondkligen som BMW behöver förbättra sin kommunikation inom verksamheten... :/ |
|
| Frågade idag. Inga nya besked om leveranstid. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.