AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.717

Leverans M2

Sida 55 av 173
Verdi
acey,
Javisst, men jag tänker att det inte är absolut tid som är viktig utan upplevelsen. Hur roligt man haft. Visst hör väl hastigheten dit också men inte bara. Som de säger på videon så är Cayman S bara marginellt roligare än M2. Men mycket dyrare... Och så saknar den baksäte och 2 cylindrar fortfarande. :)

Och ärligt talat, hur många klarar egentligen att ligger på gränsen till vad bilarna klarar så att den lilla skillnaden mellan bilarna blir tydlig? En bra förare i en M2 lär ju slå en medelmåttig i Cayman S med fler sekunder än 2,5 varje dag i veckan.

dd88,
4:an står väl helt enkelt för fyrhjulsdrift?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Acey, Cayman är en otroligt välbalanserad bil och väger betydligt mindre än M2 så förmodligen blir det nog ganska jämnt mellan standard Caymanen och M2 på korta, knixiga banor åtminstone.

Dock så räcker det att slänga på ett par klistriga R-däck på BMW:en så har man fixat eventuella övertag som Porschen har även mot Cayman S-modellen skulle jag vilja säga.

Tyvärr tillåter inte Porsche att man kör med R-däck på deras standardmodeller (då gäller inga motorgarantier) utan enbart på GT-bilarna. Där har faktiskt BMW ett rejält försprång på deras M-modeller kontra Porsche måste jag säga.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Verdi och dd88:

På en 911 GT3, Cayman GT4 m.m. så är siffran bara en del av namnet, ju lägre siffra desto snabbare bil. Har inget med framdrift att göra.

Men en 911 Carrera 4 är just fyrhjulsdriven, likaså en Panamera 4S som exempel. Så ibland har fyran med driften att göra men inte när det gäller GT.

/DJ
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
MUC: Nja, Porsche tillåter inte slicks. Jag fick Cup 2 monterade av PC på min GTS. Slänger du på ett par Cup 2 på 718 så lär inte skillnaden minska, eftersom M2:an väl åker på MPSS om jag minns fel, mot helt vanliga P Zero på Porschen. Därmed bör skillnaden snarare bli större om både bilarna får likvärdiga däck.

Verdi: Precis, upplevelsen. Och där har ju Porsche fördelen av att vara ut bil utvecklad i grunden att vara en sportbil jämfört med en 2-serie som blivit trimmad, om man uttrycker sig hårt. Och där någonstans ligger BMWs problem. Även när man tar M4:an så långt det går så är den långsammare än en 991.1 GT3. Bilarna grundförutsättningar är helt så pass olika. Caymanens fördel ligger i den otroliga balansen som mittmotorn ger, vilket gör den både lättkörd och snabb.

Sen behöver man inte ligga på gränsen för att en snabbare bil ska vara snabbare. Det är ett missförstånd. Snarare kan man se på det att man kan ligga 2,5 sekunder längre från gränsen i en Cayman och fortfarande vara snabbare. Och eftersom Porschen är mer lättkörd så kommer når man dessutom gränsen (eller närheten av den) enklare.

Nu var det inte meningen att det här ska bli en debatt över flera sidor. Men det är ett intressant alternativ om man inte vill / kan / orkar vänta på en M2. Annars tycker jag det är snålt med roliga bilar i den prisklassen.

Verdi
acey,
Kanske minns fel men hävdar de inte i videon att M2:an är mer lättkörd?

Efter det så lämnar jag WO i debatten både pga bristande kunskaper och bristande intresse. :)

Saknade M2:an i morse dock. M550d är inte alls lika rolig att köra. Inte ens på samma planet. Motorn är sjukt imponerande men det är mer ett sug än en spark om man säger så. Komforten är iaf makalös med tanke på 20" hjul och RFT däck.
Jag orkade inte vänta på M2:an även om jag fortsätter följa den med intresse.

Nu kör jag en lätt praktiskt kombi med liknande* tid på ringen (Leon ST Cupra) och en lätt från grunden utvecklad sportbil även den med boxer fyra (GT86), som ger massor med upplevd körglädje på småvägar. Kostar tillsammans ungefär som en M2 i ägande. Hade också varit jätteglad med en M2, men hade stört mig på behovet att ha en tråkig billig kombi bredvid som man förstås sitter i när man kommer ut på familjutflykt långt hemifrån och upptäcker nya roliga vägar... såhär i efterhand blev det bättre utan M2 för oss.

Bara man är nöjd själv efter sina omständigheter, ibland ser jag en M2:a på stan och är nöjd med att glo och lyssna efter dem :) Cayman är också en drömbil för mig, kanske blir en GTS eller 718S någon gång, men jämfört med en M2 är det ytterligare en helt annan klass när det gäller (brist på) användbarhet. Det roliga med M2 är att den trots allt är en oväntat användbar bil till vardags, med plats för två vuxna bak och ett enda ganska stort bagageutrymme jämfört med andra mellanklass halvkombi modeller...

*samma tid på papper, i verkligheten är M2:an nog en dryg tiotal s snabbare, för mig är det mest en grov indikator på vilken körnivå bilarna ligger på.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Hej,

Någon som har info om M2 leveranstider?
Verdi
Ska komma nåt slags besked senare i oktober om hur tilldelningen för Sverige ser ut nästa år. Fram till dess är det bara gissningar.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Det senaste jag hörde häromveckan var att man ska räkna med 18 månader. Har inte hört något annat.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Båda Cayman och M2 är ju fantastiskt trevliga skapelser. Dock så är det ju i botten 2 helt olika filosofier. Porsche är ju en sportvagn. Medan tanken bakom alla M-bilar, med undantag för m1:an, är ju att de ska erbjuda en fantastisk körupplevelse i kombination med att vara en praktisk 4 eller 5 sitsig bil.

Och sedan porsche i samma veva som BMW presenterar M2:an, introducerar de 4-cylindriga Boxster och Cayman modellerna. Så blir det ju en hel del jämförelser i motor-pressen. I senaste Top Gear GB, så föredras M2 före Cayman 718S.
Men har också sett några andra liknande dueller, där resultatet blivit tvärtom.
Dock så värkar ju de flesta vara överens om att det är två knakande goa bilar.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Nu har jag hämtar ut min M2.. denna kärra blir inte svår att leva med året om :) om några v kommer vinterdäcken 640m. min första spontana känsla är att bilen var mer komfortabel och ombonad än jag hade trott. Vilket ljud från 6an!!
Bara att gratulera!
Vilka vinterdäck blir det, dubbfritt?

Funderat på ngn motorvärmarlösning, om det nu finns någon?
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Tackar! Inte funderat eller kollat motorvärmare. Det blir dubbfritt ja, Michelin.
Vi har äntligen fått möjlighet att köpa (en väldigt attraktiv) tomt, vilket i längden innebär tvåbilsgarage och något mer fokuserat än min m3. Var från början sagt att vi skulle ha kvar bilen tills vi hittade tomt men ingen i familjen vill sälja bilen redan efter några månader. Ska tilläggas att vi letat tomt i flera år så det är ju typiskt att vi hittar en precis när bilen har levererats. Har uppvaktat tomtägaren i två och ett halvt år och helt plötsligt vill han sälja. Kan eventuellt klassas som lyxproblem.

Iaf, M2 CSL (?), när förväntas den komma? Går allt vägen så är huset klart tidig vår 2018, då är min m3 troligtvis såld och vore kul med ny bil till sommaren.
Verdi
Grattis dd88. En stor dag i en mans liv. Möjligheten att ha två bilar! (vi alla vet att hus bara är ett svepskäl. :-))
Verdi
Är det nån som har koll och kontrollerar om M2:orna på Blocket verkligen säljs eller om annonserna tas bort av andra anledningar?
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Verdi, jag har kollat flera och de har sålts. Sen är det som du själv känner till varit handlare som köpt flera bilar. Men även sådana bilar har också sålts.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Grattis bmwkillen. När var det du beställde och vad har du för spec?
Verdi
Dm3, Tänkte väl att du visste. ;-) Kollar bara lite ibland för att se om "min" är såld eller ej.
Provkörde en M2 igår då Proauto stod utanför en av mina kunder med en hel hög av olika modeller. Blev ju förstås ingen längre tur då jag egentligen skulle köpa mig en lunch.
Den är ju fantastiskt rolig att köra, kul för er som har en eller väntar på en. Själv skulle jag nog inte orka med stötigheten till vardags och 2 bilar har jag inga kulor till.
Får sikta på festligare familjesläde istället till våren, det får duga så länge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.