AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.831

Leverans M2

Sida 54 av 173
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag tycker att har man råd att köpa en M2:a så har man råd med 98 oktan också, skiljer inte mycket per liter mellan 95 och 98 så varför snåla.
Jag tankar min med 98 så länge jag kan, skiljer 50-60kr per tank vilket är en struntkostnad i sammanhanget. Problemet är att fler och fler stationer tar bort 98, de tre närmsta för min del erbjuder bara 95
Verdi
Jag blev rekommenderad 98 av min säljare. Testade aldrig med 95 så jag kan inte jämföra.
Jag har bara tankat 98, som dd88 och Westersund känns det lite sniket att sitta i sin M2 och tanka 95.
Som Verdi säger har jag ju ingenting att jämföra med, men jag kan inte föreställa mig någon anledning till att välja 95 i sammanhanget.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Anledningen att välja 95 oktan skulle väl vara om det inte ger någon som helst nackdel mot 98 oktan :)
RTFM ;)
Verdi
Var på Novation precis. Det står en LBB uppställd i hallen nu. Verkade dock inte vara till salu. Det stack till i hjärtat när jag såg den. Är ju otroligt läcker faktiskt.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Visst är den fin. Såg den också när jag var där idag och provkörde en M140. Mycket större skillnad än jag trodde mot M2. Känns som helt olika bilar.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Enligt artikeln kommer BMW att tillverka 130st. M2:or per vecka av årsmodell -17.
Undrar vad produktionstakten har varit hittills - mer eller mindre?
Det blir under 7.000 bilar om året worldwide, lär inte bli snabbare leveranser framöver med den takten.

Länk
Verdi
Nu finns alla varianter på blocket förutom manuell vit. Priser mellan 524' och 699'.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Cayman S vs M2.

På en förhållandevis "enkel" Porsche kan man få adaptiv fjädring, keramiska bromsar och ordentliga stolar. Detta finns inte ens som tillval på M2:an som ändå ska vara "Motorsport". Förvånad över avståndet mellan bilarna. Synd att Porsche pajat motorn på 718 bara.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Visst man kan ha synpunkter på att man inte kan välja vissa tillval, men faktum kvarstår hur prisvärd BMW är mot Porschen. Särskilt i ljuset av att man inte får någon rabatt på Porsche mot sedvanlig på BMW.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nja, en 718 ska nog inte vara några problem att få rabatt på. Jag fick 8% på min GTS exempelvis. Med tanke på hur mycket snabbare en S var, så kanske det räcker med en bas-Cayman? Kanske ett alternativ istället för att betala Cayman S-pengar för begagnat eller vänta 1 år på en bil?
Verdi
Det är väl ändå lite skillnad på bilarna. M2:an har ett fullt användbart baksäte och 6 cylindrar. Tycker dessutom den är betydligt snyggare och låter antagligen bättre också.

Att den tar 1,13 istället för 1,11 på sig runt nån bana kan väl inte spela nån roll i verkligheten? Inte ens om man åker på bana var och varannan helg. Men vad vet jag...
MU
940
MUC
M340i - 2025
Acey, precis som dm3 säger - en M2:a är enormt prisvärd om du jämför med Porsche som är mästare på att ta betalt för extrautrustning. En Cayman S med motsvarande utrustning som är standard i M2:an ligger minst 150’ över i pris. För de pengarna kan man garanterat köpa tuning prylar som förbättrar bantiderna mer än skillnaderna som var i filmen – om det nu är det som prioriteras när man köper en M2:a /Cayman.
Jag kanske trampar på en del ömma tår här men det "trista" med M2 (och vilket även gäller andra M-bilar) är att den ser ju ut både utvändigt och invändigt som en hottad standardbil. Nu drar jag det lite till sin spets för jag vet hur trevlig M2:an är att köra men tyvärr saknar den en hel del karisma och känsla som jag vet en Boxster S ger.
Haha, okej att klaga på interiören men att säga att utsidan trist och bara lite "hottad standardbil" är väl lite överdrivet?
Verdi
Nu är jag lite partisk fortfarande trots att jag sålt men i den där videon så är det inte M2:an som saknar karisma. :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
MUC: Ja, men det kanske räcker med en vanlig Cayman för att köra snabbare än M2:an? Då ligger vi på samma-lika. Och du har fortfarande möjlighet att speca adaptiv fjädring, keramiska bromsar och skalstolar som bara ökar gapet.

Verdi: Bara och bara. När slutar det vara bara? 5 sekunder? 10? 2,5 sekunder runt Knutan är ganska mycket. Skillnaden mellan en GT4 och GT3 är mindre på en likvärdig bana, men nog märker jag det, framförallt runt ett längre varv som Mantorp.

Nu låter det som att jag dissar M2 vilket inte är fallet. Men varför inte ta chansen att tjäna mer pengar genom att erbjuda fler tillval? Som bara ligger och skräpar. Känns som ekonominissarna gjort allt för att fler ska känna att steget upp till M4 ska vara enkelt att ta.
Vad förväntas 718 GTS att hamna på för pris?

Och kan någon förklara för mig vad "4" innebär i modellbeteckningen? S, GT#, Turbo osv känns rätt logiskt men vart hamnar fyran?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.