|
Sida 52 av 173
|
|
|---|---|
|
Jag antar att bmwklubben är ansluten till bilsportförbundet på nåt sätt, därav licenskravet. Jag är med i alfaklubben och även dom har krav på licens för en vanlig bandag. Men som sagt, att ta licensen är inga konstigheter. Vet inte om detta allmänna licenskrav grundar sig i att man har en tävlingsserie ansluten till bilsportförbundet i samma klubb som anordnar bandagarna? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Är det så att man inte behöver betala för en prova-på-licens varje gång man kör på bana om man redan har en racinglicens? Om det är så lönar det sig ganska fort att ta racinglicens, prova-på-licens brukar väl kosta ca 500:-? |
| Nej nån prova på licens behöver man inte betala för om man har en riktig licens. Prova på licensen är väl dessutom egentligen begränsad till nån enstaka gång om året? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag har inte satt mig in i det så mycket, tänkte börja köra lite bana nästa år och försöka vara med på BMWCS Racing-licenskurs i april. Om det blir i april som det var det här året. Antar att det är en årsavgift för racinglicensen utöver avgiften för själva kursen? |
|
”Prova på licensen” gäller enbart för den aktuella dagen men det är långt ifrån att alternativet finns vid alla BMWSC-träffar. Brukar vara någon gång per säsong – max. Priset för att ta licensen ligger på 2.200kr om man anmäler sig direkt hos Östergötlands Bilsportsförbund, brukar vara någon/några hundralappar billigare via BMWSC. Årslicens kostade i år 570kr. Sen kostar medlemskap i BMW Club Sverige och Sport Club tillsammans 700kr/år. |
|
| Av antalet nya annonser på blocket å döma är det många som fått leverans nu. Men vill "alla" tjäna snabba pengar istället för att köra med en faktiskt trevlig bil... | |
Verdi |
Dm3, Tror många är frestade att sälja med liten vinst och/eller ett par hundra gratismil. Det vet jag många som är. ;-) Jag tror det är en direkt pendang till denna tråd som startades för nästan exakt fyra år sedan när 1M var i samma läge som M2 nu. Länk Jag hade ett ganska långt, väldigt trevligt och mycket intressant samtal igår efter jobbet med en säljare som verkligen är kanonbra på alla sätt angående möjlighet att byta in M2:an mot en 440ix GC (kunde inte låta bli att höra mig för iaf :-)). Han sa att intresset för M2, och även andra M-bilar, är i princip stendött just nu i deras hallar. Han trodde att alla som beställt hos dem kommer få sin M2 innan nästa sommar så med tanke på årstiden är det ju bara några få som hellre köper en begagnad till överpris nu än beställer en ny som kommer till våren. Det såg väl inte ut som att Sverige skulle få fler bilar nästa år (blir klart i oktober) men väntetiden har ändå krympt eftersom det inte är lika många som beställer nu som i början då det fanns ett uppdämt intresse/behov plus alla som beställde tidigt för att rida på hypen. Jag tror att vill man sälja så blir det ett bättre läge till våren. Då är det fler som vill ha den NU och inte kan beställa en själv för då missar de en säsong. Sen framåt 2018 så kommer väl situationen att stabilisera sig och det blir "normalt många till salu. Fast då är det ju vår och då vill man ha bilen själv. ;) |
|
Det är inte så konstigt att intresset är dött nu, eller åtminstone att efterfrågan är mer begränsad nu än på våren. De flesta kör trots allt inte bilarna året runt och om bilen kommer innan nästa sommar nästa år finns det knappast någon anledning att betala överpris för ett begagnat exemplar som ändå bara ska stå i garaget. Vill man få sålt en "säsongsbil" nu så gäller det att vara aggressiv med priset. 2018 kommer priserna se mer normala ut när det gäller BMWs M-bilar då tillverkningen som sådan inte är begränsad. Antalet producerade bilar kommer vida överstiga 1M, och det är till och med möjligt att det kommit en CS / CSL / GTS-version då som kommer pressa priserna. Men, det är intressant att det här med andrahandsvärde tagit en allt större plats i diskussionerna. Det märks på såväl BMW som Porsche-forum. Jag tror många som köper i tron om att vanliga bilar är en investering snarare en bruksvara kommer åka på en rejäl dusch, dvs köpa på toppen och tvingas inse att marknaden inte bär och göra en betydligt värre förlust än om man bara köpt bilen för listpris och accepterat en vanlig värdeminskning. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Tack MUC, är redan medlem i BMWCS, SC och Old Timer. :) |
|
Var på event igår med Förenade Bil och fick chans att prova en M2 för första gången under några mil. Hade väldigt högt ställda förväntningar på bilen - till viss del infriades de - men jag tycker den låter för lite på låga varv och i mellanregistret. Tycker de hade kunnat kosta på sig lite mer fränt ljud i kupén. Hade personligen inte betalat en krona i överpris för bilen, än mindre vänta i två år på den. Man måste vara en extrem BMWfanatiker i så fall vilket jag kanske inte är tillräckligt mycket :-) Med tanke på dagspriserna på den hade jag personligen hellre valt en nyare Boxster S/Cayman S med sugmotor alternativt en M4 om man har ett behov av baksäte. Fick också chans att köra M240i - även den trevlig men lite långsam låda (sportautomat). Egentligen en bättre daily driver som också får mig att dra på smilbanden. |
|
Verdi |
acey, Nån investering lär det ju inte vara direkt men jag tror den kommer hålla värdet riktigt bra. (Om man nu kan räkna flera hundra tusen i förlust på några år som "bra" :-)). Kristoffer_L, Hade du Sport/Sport+? Är rätt stor skillnad mot comfort tycker jag. Angående M4. Skulle vilja testa en sån men hur/när/var? Det som sägs är ju att motorn är betydligt vassare men att de låter tristare och att styrningen och "känslan" är sämre än i M2. Det fina med M2 är att det är den sista i sitt slag. Nästa generations M2 kommer antagligen baseras på det FWD-baserade chassit som dagens X1 och Active tourer är baserade på. Och antagligen blir det en superstressad fyra. Tänk A45 AMG ungefär. |
| Ja det var i sport/sport+ i det vanliga läget var den ju helt tyst. Som sagt, riktigt fin och kul bil för pengarna men M-avdelningen kunde gått ännu hårdare fram när de ändå höll på. Men det finns kanske något sportavgas att tillgå från fabriken, vore kul att jämföra med det. | |
|
Verdi: Ska du lyssna på en M4 så lyssna på en med Competition Package, stor skillnad. Min personliga rangordning: 1: M4 Competition Package 2: M2 3: M4 Sen kan man ju alltid sätta på andra avgassystem, det blir nästan alltid bättre men rangordningen ser densamma ut för min del. |
|
|
Nu börjar leveranstiderna skörda sina offer, min åf har fått 2 st avbokningar nyligen där kunderna har tröttnat, så det går att ta över dom platserna och få bilen lite tidigare. Den ena beställdes väldigt tidigt, så det finns hopp.. Mitten på oktober är det senaste beskedet när BMW ska ge besked om kommande års produktion. |
|
Verdi |
Clubsport, M-bilar i Västerås? Snackade med de i torsdags förra veckan och de sa att hajpen var över. I alla fall över vintern. Sen får man väl se vad som händer till sommaren. Själv sålde jag min M2 idag. Känns trist som fan på ett sätt men å andra sidan så kommer jag inte runt att bilen inte passar mig så bra för det jag har den till och att risken för ytterligare prisfall fram till våren ändå finns. Men det var en rolig sommar! :) |
Pelsen |
"Clubsport" Har du vänligheten att mejla vem man kan kontakta hos din åf!? Hälsn P |
|
Ja något verkar hända i alla fall - nu finns det en på Blocket för 554'. Sprillans ny, manuell med okänd utrustning. Länk Lite till ner så börjar de snart ligga rimligt i pris. Å andra sidan finns det fortfarande några optimister, dyraste ligger på 699' |
|
Verdi |
Den manuella är inte så billig som den låter. Är nog fortfarande över bruttopris. Den kan man säkert få under 500' om man beställer själv. |
|
Över bruttopris förmodligen - vi vet ju som sagt inte specen. Under 500' netto om man beställer själv är ju inga problem om man "snålar" på utrustningen - men då får man vänta ett år eller mer. Men jämfört med många andra på Blocket så är det hyfsat rimligt. Den för 699' är ett skämt, har dessutom rullat drygt 700mil |
|
Verdi |
Den för 699' var ute för 729' först. Står ju hos 7H som brukar vara dyra. Men antagligen är den ungefär lika mycket över brutto som den för 550'. Det här med leveranstiden är ju fortsatt höljt i dunkel. Ska bli intressant att se. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.