AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.804

Leverans M2

Sida 51 av 173
Mantorp är ju inte SÅ långt bort från er runt 08-land.
Jag har kört en hel del privata tillställningar tidigare, men bara med lånad bil så man har inte riktigt vågat satsa.

Har två privata trackdays planerade i Oktober, en på Falkenberg Motorbana och en på Sturup Raceway. Hade tänkt att köra med BMW CS men fått förhinder varje gång, ser verkligen fram emot nästa år då det blir lite mer planerat.
Verdi
23 mil till Gelleråsen från mitt hem. Är nog närmast. 30 mil till Mantorp.

Såg iofs att de har track days i Tierp också. Nån som varit där? Dit har jag bara 4 mil.

Verdi
Vad menar du med privata? Blir du inbjuden av typ biltillverkare eller är det kompisar?

MU
940
MUC
M340i - 2025
Det bästa sättet att börja med bankörning är att gå någon form av förarkurs med proffs-instruktörer. Tycker man det var kul - vilket man ju givetvis gör - tar man racinglicens och börjar köra med BMW Sport Club.
Verdi: Bara vänner, kollegor och ytligt bekanta (enda gemensamma nämnaren är ett påtagligt bilintresse)

Har kommit i kontakt med en ny grupp via min BMW-säljare, ska köra med dom i Falkenberg nu i Oktober. Verkar vara ett seriöst gäng så hoppas att man lär sig mycket där. Kommer bli 4-5 nya M-bilar och ett gäng Porsche.
Verdi
Vad innebär racinglicens? Säkerhetsteori? Praktiska prov? Hjälm behövs har jag förstått. Men overall?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har du inte tänkt tävla är licens överkurs. Det behövs inte för att köra vanliga bandagar. Hjälm samt heltäckande kläder är det som behövs i utrustningsväg, även om jag skulle rekommendera handskar också.

Däremot ska man ju tänka på att försäkringen inte gäller utanför BMW-klubbens egna möten. Så det är väl klokt att börja där.
Verdi
Är man helt oförsäkrad annars alltså? Kul att smälla bilen...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Helt oförsäkrad. Ev kan trafikdelen gälla i depån.
Det tillför onekligen en hel del till spänningen, hittills så har jag bara sett en skrapad kofångare i depån men man tar ju en risk.

Verdi
Det är helt otänkbart för mig att åka oförsäkrad. Tänk om nån 18-åring i trimmad Volvo smäller in i mig och skrotar M2an? Eller om jag klipper en Porsche GT3 eller M4 GTS... Usch.

Ja det är inte helt fel med helförsäkrat på BMWklubbens träffar bara man har BMW originalförsäkring.

För BMWklubbens träffar krävs racinglicens även för de som bara kör gatbil.

Länk
MU
940
MUC
M340i - 2025
Försäkringsfrågan har blivit tuffare och tuffare varje år för bankörning och det är en mycket viktig punkt att kolla upp innan man ger sig ut och kör.
Vill det sig riktigt illa så kan man även bli ansvarig för skador mot tredje man (t ex. åskådare/funktionärer). Normalt täcks detta upp av arrangörens försäkring men det bör som sagt kollas upp.
Alla delar i försäkringsfrågan täcks upp när man kör med BMW-klubben och det är en av orsakerna till att det krävs racinglicens.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Verdi vad gäller licens så tar det en dag och då är det ungefär fyra timmar på skolbänken med teori (spårval, bromsteknik, regelverk mm) och fyra timmars praktik - bankörning med egen bil.
BMW Sport Club brukar arrangera en licenskurs varje vår tillsammans med Östergötlands bilsportsförbund. Brukar vara på Mantorp.
Givetvis kan man även gå licenskursen utanför BMWSC regi.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Krävs alltså licens för att köra på BMW-klubbens bandagar? Känns overkill och också något som det känns som skulle gå tvärtemot tanken att det egentligen handlar om förarutveckling enligt försäkringsbolagen. Porscheklubben har inget licenskrav för att köra med pcs men väl om man ska tävla eller köra med pcsr (och då gäller ingen försäkring).

Verdi. Ja, det kan hända. Det sker ett gäng avåkningar per säsong. Nu vet jag inte hur reglerna är i BMW-klubben, men om man kör med Porsche-klubben (båda har IF i botten) så är självrisken också kraftigt förhöjd (25% dock minst 25 000).

MU
940
MUC
M340i - 2025
På länken som MagnusT bifogade kan man även läsa om försäkringsvillkoren. Självrisken för trafik o vagnskada är 15'. Maskinskadeförsäkringen gäller inte och troligtvis inte fabriksgarantier heller. Just den delen behöver kanske inte vi BMW förare bry oss så mycket om😀
MagnusT:

På hemsidan står det:

"Gäller enbart för medlemmar i BMW Club Schweden/BMW Sport Club (BMWCS/BMWSC) som har sin bil helförsäkrad via BMW Originalförsäkring (BMW OF)."

Måste man ha helförsäkring eller gäller vagnskada på nybil?
Vagnskadan på ny bil gäller med samma villkor som BMW OF. (men man måste ha BMW OF som försäkringsbolag för resten AFAIK)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är lite märkligt att man inte kan köpa tilläggsförsäkring per bandag i Sverige som man kan i många andra länder. Det var ett bolag som var på gång, men det verkar inte ha blivit av. Jag antar att marknaden är för liten, vilket gör att kostnaden skulle bli för hög.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.