|
Sida 44 av 173
|
|
|---|---|
Verdi |
Handlaren som köpte min 435d var sugen på att köpa M2:an också. Han rådde mig att sälja den fort för enligt hans kontakter så hade BMW kommit till rätta med leveransproblemen och nu skulle leveranstiden vara nere på mer normala 5-6 månader. Jag frågade vilka kontakter det var för min säljare säger att han inte vet nånting. Då svarar han: "Har också bra kontakter med BMW och BMW s M ansvariga och såna information får inte privat personer ta del av." Så. Trovärdigt att en beg-handlare får veta saker som är hemliga till och med för såna som beställt? |
|
När bilhandlare ringer och ger ett "juste" bud, så vet man att man borde hålla bilen och sälja den själv. Så var det även när jag skulle sälja XC90, det var flera handlare som ringde och ville köpa, däribland Michell&Co... men jag sålde själv. /Anders |
|
|
Ganska ologiskt resonemang av din handlare, om nu leveranstiderna i stort sett är normala varför skulle de då vilja köpa in din bil och sedan försöka sälja till ett pris som jag förmodar ligger i nivå med eller över en nybeställning. Kanske är din handlare bara (som du skriver) väldigt sugen på att köpa in din bil eftersom hen vet att inget har hänt med leveranstiderna. |
|
Verdi |
Han drog faktiskt en vals om 435:an också. Sa att han hade en stamkund som ville ha den men som behövde byta in sin bil och fixa finansiering på den. Själv skulle han gå plus minus noll på det hela och gjorde det bara för att inte tappa sin kund. Men tror du inte att stamkunden "hoppat av" och att den nu ligger ute på Blocket för 499'? (Nordskogs bil, regnr DWF ***) Haha. Fattar inte varför han ljög. Spelar ju ingen roll för mig vad han gör med bilen och jag fick tillbaka pengarna på den (även om jag förstod att det nog hade gått att få 20 tusen till ungefär). För ljög gjorde han. Var det som han sa så borde alla papper och så vara i ordning innan han hämtar bilen. Blir bara så trött. Orkar inte bli arg. :) Undrar bara vad det är med folk. |
|
Det är det klassiska. Även 7H Bil jobbar så. Jag fick samma "upplägg" av dem på min X5M i vintras. De hade en kund som han skulle visa. Sen när väl bilen var där så ville kunden av någon anledning inte köpa den. Den stod där 10v på försäljningsuppdrag innan jag själv hämtade hem den igen och sålde den själv på 2 v, till ungefär samma pris jag hade fått netto från deras förmedling i bästa fall. Slutsats: Sälj själv! /Anders |
|
Verdi |
Skillnaden i det här fallet var dock att de faktiskt köpte bilen av mig. :) |
|
Sen ska man nog ha lite tur också. Men för att försvara 7H så har dom sålt mina 2 senaste bilar inom en vecka till ett pris som jag inte tror att jag hade löst själv. Den första bilen jag sålde tog däremot ganska lång tid (off season) och när jag bestämt att jag skulle hämta den och sälja själv så såldes den på ett par dagar. Sen vet jag att ni haft en något mer problematisk historik med 7H. |
|
|
Va jag som alltid trott att bilhandlare är ärliga människor ;) Gällande leveranstiderna på M2 kommer där nog inte hända mycket utan att vi vet det ganska snabbt här på forumet. Tror de som har beställt bilarna nog är här till 90% samt att om nån får sin bil ett år tidigare lär det nog dyka upp fort här. Fick en uppdatering på min i förra veckan och har fortfarande lev datum V18 2017 vilket är i Maj. Tror inte de kommer prioritera nybeställningar över oss som beställt för 6 månader sedan. Jag får uppdateringar på min bil varannan vecka ca. |
|
| 7H är ena riktiga skojare. Köpt en bil av dom, never again | |
| När BMW själva går ut med att dom inte vet hur leveranstiderna blir för än i oktober då ser jag det som en säkrare källa än random bilhandlare. | |
Pelsen |
"Verdi, hur hamnade bilen hos Nordskogs Bil, fd Biltorget Borås. Bara en nyfiken fråga, har handlat där och det kommer inte att hända igen... Hälsn Pelsen |
Verdi |
De ringde på min annons och köpte den. Inget att säga om. Allt gick smidigt. Men ägaren har en tendens att ljuga verkar det som. :-) |
|
Nu har jag creepat länge nog, beställde min automat lbb den 18e Oktober. Någon som har beställt senare än jag och fått sin? Var in på Novation idag, kanske borde beställt min där istället för hemma när jag ändå har halva släkten i Uppsala... // Gabii Drive fast, die young, leave a ... mangled corpse? |
|
| Jag var också på Novation idag och såg att det då stod två kundsålda M2 i hallen. En vit och en svart. | |
Verdi |
Då så. Min M2 är inte längre till salu. Har löst vinterförvaringen på ett bra sätt så nu blir det till att jaga vinterbil. :) Budgeten är oklar men jag köper något jag anser vara "för lågt" prissatt så att jag kan köra den under vintern utan att tappa pengar. Hur lätt det nu är. :) |
|
Dm3: Jodå, försökte fråga säljarna vilket datum de var beställda men båda säljarna var lediga >.< Lite glad i själen blir man varje gång man ser dem, men den där sugande längtan gör sig duktigt påmind också. Verdi: Vägen längs Höga Kusten är ju fantastisk såhär års, du kanske kan hitta något norrut? =D |
|
|
Lite OT: Ni som säljer lite dyrare bilar (600kkr-1M), funkar detta via Blocket eller rekommenderar ni att betala för en förmedling på 20-50kkr i denna prisklass? Antar att många vill kunna finansiera dyrare bilar med restvärde idag... Har ev en 991 på G men vill kunna sälja smidigt om något år om jag får lust. |
|
| Funkar via blocket, men bekvämare via förmodlig. Köper du bil av PC brukar de vara hjälpsamma med att hjälp till att sälja för en rimlig peng. | |
|
Jag personligen föredrar numera att sälja själv. Dels för att jag kan disponera bilen själv och inte har den en halv dags körning hemifrån. Jag vet också att ingen obehörig är ute och provkör osv. Som jag nämnde ovan så har jag också kontroll över försäljningen. Jag kan själv påverka den genom att sätta om annonserna, justera priset, ta inbyte osv. En förmedlare som de ovan nämnda, tar NOLL risk. De har bilen till hands, de tar startavgift och månadshyra. Säljs inte bilen så är det inte deras problem. De har noll kostnader för den. Utav det skälet anser jag att det är bättre att sälja själv. Det tar förstås en del tid i anspråk och en massa "annons-huliganer" som jag kallar dem som skickar "vänliga" mail eller ringer från hemligt nummer och vill lämna ett pris vid "en snabb och smidig affär" (ungefär som att någon vill sälja och det inte blir en smidig affär... samt samtal från hemliga nummer där man första och enda frågan är "sista priset...". Vad är det för Porsche du vill köpa? Jag vet en kille i Uppsala som skall sälja en 911 S men vet inte mera än så, tror dock den är av nyare årsmodell. Missade tyvärr i veckan en Macan Turbo -16 med 1750 mil och vad jag kunde se bra spec som annonserades för 769´på Porsche Center i Örebro i lördags men var såld direkt i måndags förmiddag. Det borde väl ha varit ett riktigt juste pris ni som kan P? /Anders |
|
|
Det var ett bra pris, i princip oavsett spec. Men, att förmedlaren har noll kostnader stämmer inte. Risken ligger i ansvar för garantiåtgärder, problem på en eventuell inbytesbil (personligen skulle jag aldrig ta ett inbyte) bättre möjlighet att erbjuda finans och försäkring, vilket inte är en helt oviktig sak på bilar över 600k+. Tittar man dessutom på PC som förmedlar så gör kan de bistå med än ner fördelaktig försäkring och finansförsäkring samt garantier. Utöver det har naturligtvis förmedlaren en kostnad för lokal. försäkring och personal. Men självklart, kan man sälja själv, till ett pris som gör att man får mer över i fickan så är väl det bäst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.