|
Sida 37 av 173
|
|
|---|---|
Pelsen |
Måste bara fråga, manuell M2...varför ger den mellangas i bland mellan växlarna!? Försvinner om du tar bort antisladd helt och hållet. Vet inte, men när jag kör manuell vill jag även kontrollera varvtalet mellan växlingar. Går det att koppla bort eller är det där för alltid!? |
|
Pelsen: Kika längst ner på föregående sida :) |
|
|
Tror autorev eller revmatch går att koda bort om man kan koda eller känner någon som kan. Alt ber BMW mot betalning. På så vis bör man kunna ha alla system igång ändå och slippa riskera tappa kontrollen bara för att man vill köra helt manuellt. Lär finnas poster på Bimmerpost om detta. |
|
Pelsen |
dd88, har läst föregående uppslag men det ger inte direkt svar varför Bmw valt att lägga in denna "mellangas" Vad står rev för? Är det gjort med hänsyn att spara transmission, koppling eller vad är syftet? |
| Varv-matchar bör man alltid göra vid nedväxlingar vid högre varv. Detta för att spara på drivlinan.. Resultatet är ju att man kan få i ett lägre spett snabbare utan att drivlinan tar stryk :) | |
|
Pelsen, googla på "heel and toe" så kommer du att förstå. Heel and toe är det manuella sättet att mellangasa, dvs så som män med hår på bröstet kör. ;-) Tråkigt att man automatiserat detta i M2. Rev = revolutions per minute = rpm = varv per minut = varvtal. |
|
| Ett annat syfte med revmatch är att inte helt plötsligt tappa kontrollen då bakhjulen(för vi kör ju bakhjulsdrivet) bromsar vid nerväxling och på så sätt får sladd, vilket är väldigt lätt hänt. Man kan också med en manuell koppla ur om det skulle hända. Men att växla manuellt är också att trycka på kopplingen, växla med en spak, dvs flytta handen från ratten, koppla ur vid sladd eller motorbroms etc etc, dvs många fler moment än att bara blippa på en paddel vid ratten. Vilket jag tycker tillför en helt annan dimension till bilkörning. | |
| Shit, alla här inne verkar vara Ayrton Senna Jr. | |
| Haha, tror de flesta bara har läst en massa.... | |
|
Det finns rev match på min manuella Gran Tourer... Tyckte det lät sjukt coolt när M2 hade det... sen började frugan klaga på att bilen var konstig, växlingarna blev konstiga på Gran Tourern jämfört med E91an. Jag pressar inte i växlarna direkt vid nerväxling så som hon gör så jag hade aldrig märkt det.... Hoppas funktionen är bättre på M2 för på vår så kommer "dutten" först när man går från friläge till att dra i växeln. Lika på M2? //Stenback |
|
|
Inte heller alla vet att Ayrton Senna Jr. = Bruno Senna, dvs tjänsten är redan tagen ;) Hoppas jag inte trampar nån på tåerna nu, men i värt land så tror de flesta jag träffar att de kan köra bil för att de har körkort och har kört manuellt hela livet, men det krävs ett ganska stort körintresse och engagemang för att få ut det mesta ur en manuell låda när tempot skruvas upp. Problemet är väl att man först inser att man inte är så j*vla bra förare när man antigen har en viss måtta av körintresse (ej samma som bilintresse alla gånger) vilket är lite av ett moment 22, eller när man får hänga på någon som verkligen kan, nåt som kanske aldrig inträffar om man för det mesta hänger med folk som är likadan som en själv. Till manuella lådan, körskicklighet betyder inte nödvändigtvis heel-toe, däremot måste man anpassa körtekniken för att t.ex undvika det bromsande och destabiliserande effekten när man kopplar in en lägre växel när farten minskar i en bakhjulsdriven bil, och så vill man gå in i en kurva utan att behöva växla eller ens släppa upp kopplingen när man väl ska gasa iväg. Med detta i åtanke, så är de flesta är betydligt snabbare med en automat på bana OCH har roligare på vägarna när det ska köras lite sportigt. Och det är väl där det landar när t.ex. statusmärket Porsche säljer mestadels PDK lådor, såpass att manuellt inte alltid erbjuds eller är svårt att hitta om man inte beställer fabriksnytt. Vad jag förstått matchar systemet även varvtalet när man växlar upp i M2. Och egentligen är det inte helt konstigt att detta kopplas till antisladden, då antisladden inte kan styra själva växlingen och kopplingen och därmed finns möjlighet att destabilisera bilen helt och hållet när föraren misslyckas totalt, detta går åtminstone att dämpa om elektroniken kan ta kontroll över gaspedalen vid främst nedväxling. Den kunde redan strypa gasen vid för mycket gas vid uppväxling = antispinn, men snyggare om den kan styra varvtalet innan det blir sladd. På så vis blir glädjen att köra manuella lädan mer tillgänglig och säkrare. Däremot om man kan själv, så slipper man gärna 'hjälpsystem' även om man uppskattar (sport) antisladd. Samtidigt är det väldigt lätt att hamna i macho träsket, all folk som hamnar i buskarna, i motsatt fil, rent av crashar och dödar åskädare när det tycks att en är manlig nog att koppla ur antispinn/antiisladden när man ska dra iväg från en bilträff (japp, 99% män). Likaså kan det vara bra att erkänna för en själv att man kanske inte är så bra på heel-toe hela tiden och kanske saknar bra alternativ, och då kan det vara jättekul att få bilen att mellangasa åt en så att man slipper sjäbla till en heel toe och i värsta fall missar bromspedalen när man faktiskt måste sakta in... Lång saga kort, tycker det är synd att BMW har begränsad valmöjligheterna i M2 när det gäller körprogramm och valet av t. ex. automatisk mellangas. På bilar som kostar en bra bit mindre (ej BMW) går det minnsan att skapa egna körprofiler med dem inställningar man själv tycker funkar bäst, och hos 'billiga' Nissan Z modeller gick det minnsan att göra en knapp för att stänga av automatisk mellangas. Lite märkligt när ändå just BMW är en av dem få som konsekvent lämnat möjlighet att själv helt koppla ur antisladdsystemet, nåt som numera är omöjlig hos de flesta andra märken... |
|
|
Det var inte tanken att det askulle bli en diskussion mellan manuell och automat. Båda är fantastiska lådor. För att återgå till tråden jag skapade. Nu börjar man se fler M2 i trafik. Sett såväl en vit som en svart i Uppsala i veckan. Vi har ju några här som väntar på bil. Är det era? |
|
Ni 153 Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017 Mercedes v300 AMG 2020 Porsche 992 Carrera S 2020 |
Fick min i veckan Den är vit och kommer ifrån Uppsala Jäkligt kul bil Jag gillar lådan i min 👍👍 |
| Nils-Johan, beställde du på Novation? | |
Ni 153 Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017 Mercedes v300 AMG 2020 Porsche 992 Carrera S 2020 |
Dm3 Japp den kommer där ifrån Din också ? |
| Finns det någon som har ett hum om när leverans kan tänkas ske för en som beställt i maj? Jag börjar bli trött på återförsäljarens gissningar. Senast fick jag höra: "Ingen bil förrän 2018", månaden innan: "Sent i höst" Är det så illa som 2018 kan jag lika gärna skita idet och riva köpeavtalet. | |
Verdi |
Estoril2, Kan man bara riva ett avtal? Eller står det att det bara gäller om man får bilen inom vissa datum? |
| Ja, i och med att inget leveransdatum angivits i köpeavtalet så kan jag, enligt det "finstilta" hoppa av eller kräva ersättning efter ett visst antal veckor. | |
| Jag fick väldigt bra kompensation när min m3 blev försenad (tack vare det finstilta i kontraktet), men jag har svårt att förstå varför handlaren använder samma avtal när någon beställer en bil som ingen vet när den kommer. | |
| Japp. Novation. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.