AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.746

Leverans M2

Sida 36 av 173
jhellstrom:
Bra där, den har jag missat.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Roligt när Chris jämför med Audi 😉. Han gillar verkligen M2.
Men även vid den första provkörningen på secuna i februari hade alla tillgång till såväl manuella som aut.

Jag har kört båda ganska mycket och de är bra på olika sätt. Men den manuella är fantastiskt rolig på en 70 väg.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Man skall köpa vad man själv tycker och inte vad journalisterna råkar ha för åsikt just idag. Kolla t.ex på Porsche, först var dubbelkopplingslådan outstanding men sen när Gt3:an enbart kom med just PDK-låda så - nja det är nog bättre och roligare med manuell. Heder åt BMW som (än så länge) erbjuder valfrihet. Åtminstone på M-modellerna.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
MUC: Valfrihet på M modellerna? Det gäller väl enbart M2 och M3?
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Jhellström M4an också ;-)

Ganska mycket valfrihet för rätt modeller tycker jag. Men inte alla M-bilar fine håller med, däremot hur många (ex vis i Sverige) hade idag köpt M5, M6 eller X5/X6M med manuell låda idag 2016?!
Porsches GT-bilar är rätt styrda gällande automat/manuell låda också. GT3 enbart automat, GT4 enbart manuell, GT2 enbart automat väl?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Det har ni förstås rätt i - otydligt av mig när jag skrev M-modellerna.
I vilket fall så är det trevligt att BMW fortfarande på vissa modeller låter oss köpare välja.

mu
65
musse05
Corvette C7
MB C220 CDI(tjänstebil)
Att bilar som M5,M6 och X skulle ha manuell låda är väl knappast troligt då de flesta åker dessa som vardagsbilar. Att dagens automatlådpr är snabbare, snålare och bättre på många sätt och vis är givet.
Men att välja manuell framför automat är inte ett teknikval utan man väljer efter sina egna preferenser. Själv gillar jag manuell, på "lekbilen", då det tillför ett moment till bilkörningen som jag tycker är kul, att växla(och koppla) själv.
Vardagsbilen är automat, för att det är bekvämt och inte speciellt roligt med manuell på Essingeleden i rusningstrafik.
Smaken är som baken. Jag gillade SMG2 i min CSL och är supernöjd med DKG i min M2. Just att kunna byta från att *åka* bil med automat till att *köra* bil med paddlarna. Supernajs :-D

/Magnus Thomé
REJSA.nu - Länk
Jag är väldigt nöjd med automaten i min bil,ruskigt sköna växlingar i sport+.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Jag har beställt manuell men är tveksam. Kommer i princip enbart att använda bilen till bankörning och då är det inget snack om att DK-lådan är mer effektiv men frågan är om det är lika roligt som manuell. Det är en utmaning att försöka få till perfekta växlingar.
Lär dock ha tid att fundera med tanke på leveranstiden.
Det är väl rev match även på M2, dvs bilen synkar varvtalen åt dig.

Steget till automat är verkligen inte långt.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Du menar manuell antar jag, ja jag tror det är rev-match förutom när alla hjälpsystem är avstängda.
Det jag syftade på var "det är en utmaning att försöka få till perfekta växlingar", med en manuell med rev match så blir det mer eller mindre en automat (eller DKG i detta fallet), enda skillnaden är spak och koppling vs paddel, bilen gör ju ändå resten åt dig. Ingen vidare utmaning med andra ord.

Klart man kan koppla ur allt, men det är inget jag hade gjort till vardags.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Ryktas om att M2 CSL har fått godkännande:

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En M4 gts light hade inte varit fel!
MU
940
MUC
M340i - 2025
Wow, lär dock bli dubbla priset mot vanliga M2 men kul om ryktet är sant.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Tror du verkligen att den blir dubbelt så dyr? Vad kostade E46 M3 CSL jämfört med den vanliga? Har för mig att CSL:en gick för nåt på 700K. En vanlig M3:a kostade inte 350K.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Nej Kanske inte, det spekulerades om ett pris på 90000 EUR i någon tysk motortidning.
Grundpriset på M2 i Tyskland är 56.700 EUR.
Beror väl i mångt och mycket på hur avancerad och "sällsynt" de gör den, om den överhuvudtaget kommer vill säga.
mu
65
musse05
Corvette C7
MB C220 CDI(tjänstebil)
Kul det här med manuell vs automat men dd88:s
"....med en manuell med rev match så blir det mer eller mindre en automat (eller DKG i detta fallet), enda skillnaden är spak och koppling vs paddel, bilen gör ju ändå resten åt dig. Ingen vidare utmaning med andra ord"
var ny i sammanhanget. Jag har svårt att se hur rev match gör en manuell till automat.
Nä ,nu ska jag sluta tjata om detta det är ändå DU som köper bilen som bestämmer vad du vill ha.
Jag trodde jag var tydlig nog men min poäng är att om bilen synkar växlingarna åt dig så är det lika spännande som att jaga perfekta växlingar med en automatlåda.

Kör en manuell M2 så förstår du vad jag menar. Man kan fortfarande tvinga fram dåliga växlingar men man kan inte heller ta äran för en väl genomförd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.