AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.722

Leverans M2

Sida 30 av 173
MU
940
MUC
M340i - 2025
Om uppgifterna stämmer att det tar fyra gånger så lång tid att bygga så kostar det förmodligen också något åt det hållet att bygga, 3-4 gånger mer.
Tror definitivt inte att de tjänar mer på en M2 än t ex M235, snarare tvärtom.

Kan tänka mig att de inte har automatiserat alla processer fullt ut just med tanke på M2:an låga tillverkningsvolym. Vad kan de räkna med 20-30 tusen bilar som max?
Det tillverkades t ex 40.00 M3 coupe' (E92).

Sen är är det lite "plockepinn", N55-motor med diverse delar från M3/M4 motorn.
Bottenplatta från M235, delar av chassi från M4, osv.
På så vis håller man nere konstruktionskostnaden men jag inbillar mig att de får betala ett högre "pris" vid tillverkning/sammansättning.
Sett min första LBB på nära håll nu. Fint men inte min favorit typ av blå. Lät gott. Däremot verkar föraren förvirrad och tro att han kör cykel, körandes med höger hjulparet på cykelbanan hela sträckan... Går utför redan ;)
BMWM2
Skönt ändå att höra att det inte bara är jag som har leveransproblem med M2an. Har inte fått någon officiell leveransbekräftelse från BMW utan ett mail från säljaren att leveransen är framflyttad till december. Innebär kanske att jag ska vara glad om jag får den till våren 2017....helt galet. Jag minns inte heller att jag fick någon bekräftelse från BMW när jag hämtade ut 335 an förra året. Har för mig säljaren bara hörde av sig att nu är den på g. Tog 4 månader från beställning till leverans. Lång tid tyckte jag då !!?
Verdi
Beställde en till M2 idag. :) Den planerar jag att behålla ett bra tag. Blir en manuell utan så mycket utrustning och jag får bra rabatt. Blir bra mycket billigare än den jag har nu.

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Har en bil för mycket. Ska jag sälja M2:an eller 435:an? :-)

I-landsproblem :)

Ingen kan välja åt dig... Kör en vecka bara den ena, sen bara den andra, sen är det bara att bestämma sig.
Verdi
Haha. Nä. och "problemet" har ju funnits ett tag också. Tur jag har plats på uppfarten. Dock lite bökigt eftersom en bil alltid blir inparkerad.

En variant är att sätta ut båda på blocket efter semestern och sälja den som nån hugger på först. :-)

Nä, får nog bli M2:an som säljs i höst. Men det känns lättare nu när man vet att det kommer en till sen.

Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
Verdi vad fick du ge för den manuella? Är själv lite sugen på en m2 i väldig basic utförande! Vet ni om m2an hinner bli faceliftad nu när de är så sjuka leveranstider? Det är ju snack om vintern 17/18 om man beställer nu.
Verdi
Vi ska försöka tajma den jag beställer nu till mars/april 2018. Min säljare säger att det där kan man styra lite om man vill. Fast eventuellt får vi ta det säkra före det osäkra och ta hem den direkt även om det är typ november -17.

Är sjukt långt fram i tiden men det passar mig rätt bra.

Jag får 10% via Företagarnas ramavtal. Kanske finns 1-2 procent till att kämpa till sig men det är så små pengar att jag hellre vårdar kontakten med säljaren.

Kul med beställning på en basic manuell bil förresten, som jag hade innan jag avbröt den pga leveranstiden.
Hade även planer på lätta 18" ARC fälgar i 1M stil...
M-
6
M-Rob
Porsche 991.2 GTS -18
BMW i3 -17
Till alla som väntar på M2 och som inte har fått chansen att köra en hårt, kan jag lova att ni väntar på en sjukt rolig kärra! 200-milaservice på måndag sen blir til att maxa den. :)
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Provkörde en M2:a på M-Meet i Västerås idag, inte för att jag gasade mycket men det verkar vara en trevlig bil. Väldigt bra drag i mellanregistret men på toppen kändes den inte lika rapp. Bra kompromiss mellan vardagsbil och sportbil. Men det är svårt att göra en grundlig bedömning efter en 15 minuterskörning. Däckjudet var dock ganska högt vid landsvägsfart. Inredningen var fin och stolarna satt jag fantastiskt i, mycket bra.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Jag tycker nog att den skjuter på ganska bra även över 5000 varv.
Men visst lite motormassage är aldrig fel, än så så länge verkar det inte ha hänt så mycket på optimeringsfronten men förhoppningsvis kommer det väl snart.
Större turbo och ny programvara så bör man ganska lätt komma upp i nivå med en M4.
M-
6
M-Rob
Porsche 991.2 GTS -18
BMW i3 -17
Om ni kör M2 på kurviga småvägar så kommer ni känna att både vrid och hk räcker till...Rakt fram håller jag dock med om att det hade behövts 30 hk till.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Jag körde både M3 f80 och M2 mfl på bana i fredags och måste säga att M2an står sig riktigt bra i jämförelse. Framförallt är den smidigare och mer alert i kurvorna. Men man märker i hög fart att M3an har mer effekt.
Även min säljare har två kunder som beställde i november och blev lovade leverans nu i december men blev nyligen framflyttat till sommaren -17.
18 månaders leveranstid är onekligen magstarkt. Att BMW inte gör något för att korta leveranstiderna är ju anmärkningsvärt. Dom gör iaf inget som dom kommunicerar ut till åf.
Verdi
Tycker det låter bra jag... ;-)
Va? Sommaren 2017 om man beställt November 2015?
Haha, vilket skämt :)

Ser ut som jag får behålla min Focus RS längre än jag tänkt. Kunde ju förstås haft en sämre vinterbil...
Verdi: Det där frekventa bilbytarbegäret du lider av låter inte riktigt sunt. Du kanske borde läggas in på någon avgiftningsklinik.
Verdi
Vadå? Har ju bara börjat! ;)
... och vem har att göra med det om han så vill byta bil varje vecka? Jag har aldrig förstått mig på den typen av kommentarer...

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.