AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.901

Leverans M2

Sida 27 av 173
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Samma kund klientel är de inte och för övrigt så är 1M av old school vilket M2 aldrig kommer bli , och därmed kommer hålla sitt pris.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Nja Skorpionen håller inte med om något av påståendena och definitivt inte vad gäller ”old school”.

Visst - om man jämför de som idag vill ha en ny M2 kanske inte väljer mellan den och en begagnad 1M. Men det är definitivt samma kundkategori som bilarna appellerar.

En manuell M2 är i princip identisk med 1M i alla avseenden så vad tycker du är mer ”old school” med 1M?
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
MUC, skillnaden beskrivs ganska väl i automotorsports senaste BMW-tidning Länk
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Sitter här med ett ex i handen, och de e bara att köpa ett MUC ;);)
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Men det är ju högst subjektivt av en reporter. Objektivt håller jag med muc. Det är svårt att kalla 1m för Old School med turbo etc. I testet jämför han dessutom en automat m2 mot manuell 1m. Det enda som Joakim verkar sätta fingret på är att 1m har kortare axelavstånd (3 cm). Vi som har en av bilarna är så klart inte ett objektiva...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En sak gällande M2 är att handlarna verkar ha skruvat upp priserna? Någon har till och med skrivit eller högstbjudande i annonsen. Vad är det för larv? Godkänner verkligen AG sådana fasoner. Inte en Porsche håller på på det viset. Har aldrig sett det förut, verkar som vissa ÅF drabbats av hybris.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

2002 Turbo 1973-1975 HAR turbo redan då, så det resonemanget håller ej DM3!!
1M jämförs rätt ofta med 2002 turbo samt M3 -E30, men sistnämnda har inte turbo ;) rätt ska vara rätt och det är old school ;);)
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Men visst håller just Porsche uppe priserna på det sättet. Aukt handlare har ju haft annonser på såväl 991 gt3 rs som cayman gt4 till överpriser (mot bruttopriset). Jag håller med om att man inte ska hålla på så. Men detta verkar vara ett kvitto på att vi har en överhettad marknad...
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Som sagt. Såväl du som jag kastar sten i glashus, men just turbo är väl ändå det som puristerna lyfter fram som djävulens påfund och verkligen inte Old School. Att det funnits en bil med turbo historiskt är knappast ett kvitto på det. Hur många trådar har vi inte här om att m3 f80 är förstörd pga turbo. Det är ju nonsens naturligtvis, men snacket går ju så.
Verdi
Jag fattar inte heller den stora skillnaden mellan en manuell m2 och en 1m. Bilarna ser väldigt likadana ut och har ungefär samma prestanda och egenskaper. Visst är 1m mer ovanlig men den är även farligare och långsammare.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Ja jag får väl köpa AMS-bilagan och se vad som gör att den ena är "Old scool" men inte den andra.
Oavsett vad reporten skriver så fattar jag inte vad som skulle vara den stora skillnaden.
Båda bilarna baseras på en standard-modell (135i, M235i) och har ärvt komponenter från storebror M.
Båda har turbo, rak sexa, bakhjulsdrift och väger ungefär lika mycket.
Om man nu skall jämföra med 2002turbo så är väl M2 mer lik eftersom båda har singelturbo!
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Amorteringskrav och höjda räntor kommer justera bilpriserna inom ett par år. :)

Har M2 elservo? 1M har väl hydraulisk har jag för mig.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Dm3: Porsche var förmedlat kundbilar till marknadspris, men inga nya bilar har sålts över listpris vad jag vet.
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Det är vell just det att M2an till skillnad från 1Man känns betydligt mer civiliserad, lättkörd och mindre elak. Mindre karaktär enligt mitt tyckte iaf, vilket är en uppfattning som jag verkar dela med flera som gillar det "äldre stuket". Det vill säga en bil som kommunicerar bra med föraren, men den kör inte åt dig. Den kräver sin förare.
T.ex 7:45+

För mig leder det till en tråkigare bil, som vardagsbil hade jag valt M2an då den är mjukare/bekvämare. Men ska man ha en rolig bil för helgen så ger 1Man mig betydligt mer.

Westerlund: Ja, M2an har elservo och 1Man har hydraulisk.
Verdi
Nu överdriver du x-max. Så mycket kan det rimligen inte skilja.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Nonsens. Om något kan man väl säga att M2 är gen 2 av 1M.

Nästa steg är M3/M4.
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Det tycker jag inte. Hela M-avdelningen går ju tyvär (för mig) åt det hållet..
Sen är ju 1Man är ju känd för sitt elaka temperament vid hårdare körning och det har inte M2an. Vilket jag tycker är synd.

M2an är en riktigt trevlig bil utan tvekan, har en bekant som har en manuell LBB :)
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Smaken är som baken men faktum är att M2 är ersättaren till 1M, om inte jag är helt fel ute.

Det är väl annars större skillnader mellan M5/M6 E6X, M3 E9X vs. F1X och F8X än mellan 1M vs. M2. Alltså om vi snackar innebörden "old school", som både innebär vissa positiva samt negativa skillnader sinsemellan?
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Om vad som är ersättare till vilken var det vell aldrig någon diskussion om?
Men jag skulle personligen påstå att M2an är betydligt mer lik M3/M4 än 1M med hur de är att köra.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Jag har i alla fall kört 2500 mil med M3 f80 och kan direkt efter 100 mil i M2 säga att de är otroligt stor skillnad att köra. Storleken är det som skiljer mest. Med allt vad det innebär av lekfullhet, mer alert mm. Jag får återkomma med en mer utförlig skillnad när jag kört 200 mil och gjort första servicen på M2an (dvs kört den som den ska köras).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.