|
Sida 23 av 173
|
|
|---|---|
| Hade jag inte kunnat ta risken så hade jag sålt. Lär vara en svinkul vinterbil om man vågar satsa lite. | |
Verdi |
MUC, Min tanke var att försöka få ut några månader till med den utan att det kostade så mycket. Typ ställa av 1 oktober och ställa på 1 maj. Måste vara jämna datum då jag vill ha valuta för förmånsbeskattningen. ;-) Men om juni är sent så blir det ju bara krångligt att ha den avställd över vintern. Innan jag bestämde mig för 435:an så lekte jag med tanken att bruka M2:an året runt men kom fram till att det blev både dyrt och opraktiskt. Tror inte riktigt den kommer till sin rätt i vinterväglag heller. Vinterdäck lär ta död på den fina styrningen och väghållningen och väglaget tar död på motorn. dd88, Jo, helt säkert kan den vara skoj. Men vore ju trist att sätta den och sig i en trädstam också. ;-) |
|
Sent och sent, det brukar vara lättare att sälja en sportbil tidigt på säsongen men givetvis finns det förhållandevis många spekulanter även i juni. Det är som med alla beslut, hade man haft facit i förhand så blir livet enkelt. Det man också får tänka på är du har årsmodell -16, säljer du nästa vår/sommar så antar jag att det redan finns några av årsmodell -17 till salu vilket borde sänka värdet lite grann på din. Kollar jag på dina senaste bilaffärer så är det väl egentligen inget problem, du har väl förmodligen redan sålt och köpt nytt innan hösten!! |
|
|
De första MY17 kommer till Sverige i Juli i år, dock så lär de inte komma ut på begagnatmarknaden på ett tag. Tror att priset kommer hålla sig bra till nästa vår iaf. |
|
|
Om man beställer en ny M2 idag, när får man leverans? Vad får man för rabatt? Antar att 10% gäller om man är med i Företagarna och 8% för privatköp via BMW Club. Något utöver det? Ovanstående påverkar i hög grad beslutet om den tilltänkta köparen orkar vänta på en ny bil med hyfsat förmånlig rabatter eller om man skall köpa en lätt begagnad för listpris eller kanske t.o.m. lite till. |
|
|
Klart du ska ha M2:an som vinterbil. Har aldrig fattat grejen med sommarbilar. Är salt och rost en oro så Investera bara i en underredsbehandling typ dinitrol. Jag köpte min M135:a i vintras och hade mycket kul. Så himla stor skillnad är det inte. Dessutom är det knappast snö särskilt ofta i södra sverige. |
|
| Nä men det är allt grus och skit som förstör en hel del med, inte snön i sig...och saltet. Usch | |
|
MUC: Augusti -17 om du beställer idag, det gällde så sent som förra veckan iaf. |
|
Verdi |
coldhex, grejen är väl att det sliter på bilen. Gruset, slasket, saltet, asfaltsprickarna, stenskotten... Men visst. Helt omöjligt är det ju inte. Däremot så drar bilen runt 1,1 liter milen (jag KAN köra den på under 0,9 till jobbet men med den körstilen som krävs för det hade jag lika gärna kunnat sitta i en 118d) och ska tankas rätt ofta då tanken är på endast 52 liter dessutom. Kommer väl 40-45 liter per tank. Blir typ 2 ggr i veckan då jag ska få ihop det med de dagar jag kör 16 mil utan Statoil-mack längs vägen. (jaja, går väl att tanka nån annanstans också men...) På 435d så räknar jag med ca 0,7 liter milen på pendlingen och tanken är på 57 liter. Då kommer jag ca 75 mil per tank. Vilket då blir mindre än en gång per vecka. Det skiljer nästan en tusenlapp i månaden i bränsle bara och så är det faktiskt jobbigt att hela tiden behöva åka och tanka. Sen tycker jag att vägljudet är lite för högt i M2:an i längden. Är jobbigt att t ex prata i telefon när man kör faktiskt. Så det är ingen idealisk bruksbil. Nu överväger väl fördelarna men kanske inte på vintern. Och en sak till. Har ingen rattvärme på M2:an. ;-) |
| Clubsport: Det är ju en ren gissning. BMW vet ju inte ens när folk som beställde i oktober får sina bilar än så de har absolut NOLL koll på när man får en bil om man beställer idag. | |
| Hunnit köra mycket med din Imola? Nöjd? | |
|
Nja, kör inte så mycket så har bara blivit 120 mil än så länge... Glider mest omkring. ;) Är grymt nöjd, över förväntan. Motorn känns väl lite som min gamla 335:a (då det är det) men chassi och styrning är milsvida bättre. |
|
|
120 mil? Det är väl rätt mycket :D Jag har inte ens hunnit med 60 mil i år haha. Är det inkörningskontroll och 3500rpm upp till 200 mil som vanligt? Ska du till BOS? Kul att du är nöjd! |
|
Verdi |
5500 rpm. 3500 är för dieslar. ;-) |
|
Skall inte till BOS. Körde 50 mil i går och i förrgår bara för att få lite mil på bilen så jag hinner göra servicen innan jag skall bila till Tyskland. I-landsproblem. :) |
|
|
Imolarot: Då har ju beställningen kommit bort. Helt orimligt att folk som beställt i oktober inte har fått nåt besked om produktionsplats. Övertygad om att BMW har ganska bra koll på leveranstider. Det dom har sagt till mig är att det är augusti som gäller det kan går fortare än så det kan dom dock inte veta idag. |
|
| Clubsport: Jag beställde oxå i oktober, min status ändrade sig för någon månad sedan från - o nu är jag inte säker på nr - fr 077 till 102 tillbaka till 077. Tycker också de borde ha koll, men uppenbart inte. | |
Verdi |
Vad betyder numren? Plats i kön? |
| Verdi: Det är olika statuskoder, finns en lista på nätet om man orkar leta. | |
| 077 är väl i princip att man har en produktionsplats, 102 är "bättre". Så mycket vet jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.