AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.730

Leverans M2

Sida 21 av 173
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Rolig läsning du länkade till Verdi. Tack för den.
Verdi: Golfen är väl knappast toktrimmad, 310hk när Merca gör en fabriksfyra med 380hk. Inte heller stenhård, det funkar inte på ringen, dessutom ställbara dämpare. Den är snabb för att den är nästan 300kg lättare än en M2, säg 250kg om den hade baksäte och några komfortgrejer. Det är en skillnad och för mig lite det området där M2 inte riktigt levererar. Sport Auto vägde in sin DCT till 1572kg utan förare, dvs 1647kg EU. De flesta tester är lyriska men i några skimrar denna kritik igenom. Missförstå mig rätt, M2 är en fantastisk bil men den hade varit full pott hade den verkliga vikten legat sådär 10% lägre. Det gäller att vara lite negativ så att nästa minsta M bil blir lättare ;)
M2 är en fin bil men jag tror att många går in med riktigt höga förväntningar, vilket den har lite svårt att leva upp till i vissa lägen.

Att framhjulsdrivna småbilar (och amerikanska muskelbilar) om och om slår BMW på fingrarna ser jag bara som positivt. BMW leder inte längre utvecklingen men bilarna är inte sämre för det, det är konkurrenterna som har kommit ifatt.

Känns ändå som att något håller på att ske, M2 har fått genomgående fina recensioner (om man bortser från i Sverige...) och M3/M4 ZCP är betydligt mer omtyckt (frågan är varför BMW stoppade flera från att recensera den).

Ska bli kul att se hur nya M5 mottas.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Var och kollade på M2:an på M Bilar i Västerås förra veckan, upplevde ingen wow-känsla när jag såg den. Missförstå mig inte, den var väldigt fin och är säkert otroligt rolig att köra. Det kanske var den svarta färgen som gjorde att den kändes för anonym.
Verdi
dd88,
Storheten i en BMW stavas freude am fahren. :-) Hur bilen känns.

Säkert rätt lätt att ta nästan vilken turbobil som helst och lägga några tiotusen på uppgraderingar för att smiska inte bara M2 utan även M4.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Onehp - perfekt formulerat! Det är är så jag tycker/känner, BMW behöver skärpa till sig med M-bilarna. Ursprungligen var M-bilarna något väldigt speciellt som dominerade på trac-days men funkade Ok i vardagen. Nu är det tvärtom - funkar väldigt bra i vardagskörning men bara Ok på bana. Tyngre och tyngre bilar där lösningen är mer effekt istället för lägre vikt, bättre chassi och bromsar. I praktiken skiljer ingenting i vikt mellan nuvarande M3/M4 och gamla, trots att man har kapat av två cylindrar. M2:an i sin tur väger lika mycket som M4.
Ja M-bilarna är inte var de en gång var.
Jag tappade intresset för nya M-bilar när turbo blev involverat.

M3 E9X och M5/M6 E6X var de sista "riktiga" M-bilarna även om de var tunga rackare med.

M3 E36, Z3M/Z4M, M3 E30. Där har vi härliga körmaskiner utan högtalare som behövs för att förstärka ljud i kupén.

M2 är fet utan tvekan men meeh. Tur smaken är som baken :)
Verdi
Kritik från två olika håll här ser jag. :) Ska det handla om upplevelse och känsla som Phoenix M3 vill eller ska det vara prestanda på bana som MUC menar?
Det där "det var bättre förr" ger jag inte mycket för, jag kan förstå att man ser det så, men själv så upplever jag att bilarna blir bättre för varje generation som går.

Gällande M2, bara jag som ställer mig frågande till varför bilen blir tokhyllad utomlands men börjat få rätt så dåliga recensioner här i Sverige?

I AMS så tog den hem förstaplatsen, men Peter Sundfeldt från Motorjournalen gav den ett ljummet mottagande. Tidigare idag så köpte jag Teknikens Värld och där hamnar den utanför pallplats.

MU
940
MUC
M340i - 2025
Självklart blir bilarna bättre och bättre och det kan knappast någon ifrågasätta men blir de roligare och bättre på det som M egentligen handlar om. M som i Motorsport.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag hade gärna sett att bilarna inte hade turbo men den tiden verkar vara förbi tyvärr. Dock måste jag säga att man vänjer sig. Nu är jag inne i en period när jag verkligen älskar N55:an. Den behöver lite tillvänjning. M2:an är nog ännu brutalare.

Det de nya bilarna har som tex E90 inte hade är utseendet. Visst ser M3 e92 brutal ut på utsidan men exteriör och interiören på de nyare platformarna är otroligt mer lyckad.
Inredningen i de nya M-bilarna är helt fantastiskt men jag upplever inte samma känsla och hype även om man inte märker av att de har turbo.

Jag är förmodligen bara tråkig och gammalmodig :)

Hade 1M/M2 fått V8an eller V10 ja då snackar vi :)
MUC
Jag tror BMW är helt medvetna om vad dom gör och hur dom gör det. Inte för intet som du kan köpa exempelvis en M4 GTS. Där har du ditt M som i motorsport.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Kostar väl bara ca 300.000 euro +/- ;-) begagnad.. Men j^klar vilket ljud i GTSen!
Verdi
M2:

M4 vs M2:

st
125
stubbet
M135 xdrive, väntar på M2.
@dd88 Jag tycker nog Teknikens Värld var positiva, dock ser man att blöt bana påverkade upplevelsen i M2. Inte konstigt att AMG tar pluspoäng då. Vidare var de inte helt nöjda med dubbelkopplingslådan. Men M2 kom ju före Cayman GT4 t ex. Vad gäller "det var bättre förr" tycker jag också att "nej". Självklart kan man längta efter ljudet av sugmotorer och annat, men bilarna blir ju bättre. Kolla t ex när de testar M235 mot M3 CSL på bana, tror det är Autoexpress. Ingen kan ju då säga att CSL är bättre. I övrigt: Kom igen nu BMW: leverera min M2!!
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Klart dom nya bilarna är bättre än de äldre, men det är inte alltid sekunder på banan som avgör om en bil är bättre. Det kan vara känslan och vilken upplevelse den ger som avgör också. :)
Verdi
Jo, och det är ju just på känsla och upplevelse som M2 fått mest beröm.
Min personliga åsikt är att en sportbil/supersportbil ska vara N/A = R6/V8/V10/V12

Det tilltalar mig mest sen tror jag säkert M2 är grymt rolig att köra, särskilt med manuell låda och så lite tillval som möjligt.

Jag önskar att min Z4 var utan navi och elstolar t.ex
Verdi
Aha. En romantiker. :)

Jag tror det är så här.

Förr. För 10-20 år sen så hade en standardbil ~100-130 hk. När jag skulle köpa min första bil så var jag nära att köpa en E36 328i som hade "enorma" 193 hk.

Nu har vilken 2-liters diesel som helst ungefär den effekten.

E36 M3 och E46 M3 hade 321 resp 343 hk. Nu har en 340i snarlik effekt. Så en M3 måste upp över 400 hk. BMW provade V8 för E90 M3 men då stack väl förbrukningen iväg rätt ordentligt.

Då återstår turbo... Tror du kan skylla på "effektinflationen" mest av allt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.