AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.762

Leverans M2

Sida 173 av 173
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ja, det kan jag absolut hålla med om. Men det är svårt att veta. Det blir ju alltid en bedömning när man ska köpa bil. Skick, historik, ägarens trovärdighet osv.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
aerobat; Jag har aldrig skrivit något om prisras!

Det är bra om vi alla försöker hålla oss till sanningen och inte kommer med personliga påhopp som saknar belägg.

Redan i juli 2018 svarade jag till dig och förklarade att:
"Men min poäng är inte att den generella prisbilden och annonserade priser skulle ändra sig så dramatiskt.
Utan min poäng är att det sannolikt kommer dyka upp något tillfälle att få ett avslutspris som är MYCKET lägre än annonserade priser."

Vilket senare har bevisats i flera fall. Det har gått att köpa bilar, t o m bra exemplar, där priset har sänkts med ca 20% i jämförelse med annonserat begärt pris.

I verkligheten gäller ju även i dag ungefär samma förhållande som jag också skrev 2018:
"Nu finns det ett relativt stort utbud och ganska få (extremt få..?) köpare till denna kategori av bilar. Trots högsäsong så verkar det säljas relativt få bilar. När det finns så många bilar till salu på en ganska lugn marknad är det min erfarenhet att det alltid brukar dyka upp tillfällen att göra en för köparen mycket bättre affär."

När jag nyss kollade på blocket så fanns det över 100 st M2 till salu (!)
De flesta av oss känner till det där om tillgång och efterfrågan.
Jag tror att de allra flesta förstår att det finns ett mycket begränsas antal seriösa köpare. Alltså kommer det att dyka upp tillfällen där någon verkligen vill och kanske behöver sälja sin bil och då finns ingen annan lösning än att sänka priset så man blir billigare än de andra och tillräckligt lågt för att en köpare ska välja att slå till på just den bilen.
Det finns tyvärr inget annat sätt.

Jag pratar alltså om tillfällen.
Vilket är allt annat än att jag skulle ha påstått något om generellt prisras.

Jag hoppas att du aerobat omedvetet råkade blanda ihop saker och kanske blandade ihop mig med någon annan.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
ulf530: tycker du ska gå tillbaka i denna tråd och kolla alla dina inlägg om billiga M2:or om du inte kommer ihåg dem. Kanske har du inte använt ordet "prisras" men vad jag minns babblade du om 20% prutmån flera gånger. Det skulle vara närmare 80-100 000kr vilket verkar ganska osannolikt att någon prutar på 4-500 000kr. Iallafall på en fin, ärlig bil.
Jag har iaf sålt en M2 och diskuterat med ett antal köpare.
Men lycka till om du vill ha en välutrustad, enägarbil med låga mil i absolut toppskick för 300k.
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Min bil kommer ut hos RT Motor i Köping snart. Det är en M2 Competition 2019 på 1400 mil och jag är 2a ägaren.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag tror det är du som behöver gå tillbaka och kolla.
Ingenstans har jag skrivit något om "billiga M2:or".

Sanningen är att det har funnits några exempel där säljaren har sänkt slutpriset med ca 20% i jämförelse med annonserat pris.
Min bedömning är att det självfallet kommer fler sådana tillfällen, även om det är bara enstaka tillfällen, precis så som jag tidigare har beskrivit och av dessa orsaker.
Jag vet att det är fakta eftersom jag själv har fått sådana erbjudanden och i ett fall t o m på ett alldeles utmärkt exemplar (där dock utrustning och färg inte klickade för mig personligen). Intressant också att notera att jag inte har försökt att pruta och förhandla särskilt mycket utan det är mera säljaren som legat på och som mer eller mindre har prutat med sig själv.

Nu är jag dock inte längre en seriös köpare eftersom jag har släppt mitt intresse för M2. Så du behöver inte munhuggas med mig.

Sant är alltså att jag aldrig har skrivit något om generellt prisras och jag har inte skrivit något om billiga M2:or.

Fortfarande är det önskvärt att vi alla försöker hålla oss till sanningen, inte använder taskiga ord till varandra eller kommer med personliga påhopp som saknar belägg.
st
125
stubbet
M135 xdrive, väntar på M2.
Köp en bil, ha kul och kör bilen. Finns bättre sätt att tjäna pengar på än att spekulera i BMW. Kan ju inte vara roligt att hela tiden tänka ”nu måste jag behålla värdet på bilen jag har”. Vad spelar det för roll i långa loppet? Har man en möjlighet - och lusten - att äga och köra en rolig bil, gör just det i sådana fall. Dyker något upp så dyker något upp, annars får man helt enkelt prioritera vad som är värt något för en själv.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ulf530: Det finns en massa inlägg från dig där du baissar M2 priser. Exakta ordalydelsen är väl rätt ointressant, det framgår ju rätt så tydligt vad du menar.
Att en bilsäljare som säljer en fin, ärlig bil själv prutar 20% (typ 80-100k) på bilar i den prisklassen måste vara mycket ovanligt, jag skulle påstå helt unikt.
Jag har snart ägt 50 bilar och varit spekulant på 100-tals men har aldrig råkat ut för det. Så ovanligt måste det vara. Men allt kan ju hända.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
aerobat:
Sakfel av dig. Jag hat absolut inte skrivit massor av inlägg där jag baissat M2 prser. Det är lögn.

Det jag har skrivit om är något helt annat.
Redan 2018 förklarade jag för dig:
"Men min poäng är inte att den generella prisbilden och annonserade priser skulle ändra sig så dramatiskt.
Utan min poäng är att det sannolikt kommer dyka upp något tillfälle att få ett avslutspris som är MYCKET lägre än annonserade priser.

Ett tillfälle är en relativt ovanlig sak.
Jag har alltså själv fått mer än ett erbjudande, även i ett fall på ett mycket fint exemplar.
Om ett sådant erbjudande är helt unikt eller inte vet jag inte, men fakta är att det i vart fall förekommer.
Du kanske känner till att det faktiskt förekommer, och inte ens är unikt, att såväl privatpersoner som företag vid ett visst tillfälle prioriterar att få in snabba pengar och då är beredda sänka priset rejält?

Det borde du känna till att det förekommer, om du har den erfarenhet som du beskriver.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jo, absolut går det säkert att få en billigare M2. Men då är det antagligen en högmilad, dåligt skött eller demobil, eller en kombination allt.
Fina bilar säljs inte 20% under utannonserat pris enligt min erfarenhet.
Man får hålla lite koll på vad som händer framöver med priserna och världsläget. Spanar efter en fin manuell.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
IOM inflationen och den extremt svaga kronan har jag svårt att se priserna sjunka speciellt mycket. Runt 10% max kan jag tänka mig men utbudet av nya entusiast klar ökar ju inte direkt.
Då ansluter jag mig till skaran. Kunde inte vänta längre :)

Blev en 2017 vit manuell med endast 1 ägare :) stört nöjd!

Bilder + info för den som är intresserad :) Länk
Visa användare
121
JohnnyLehti
BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006
BMW 320i m sport edition 2011
BMW M3 E46 2002
Längesedan jag var inne här nu :). Grattis till bilen, den ser fin ut! Jag har alltid varit lite svag för första generationen M2 av någon anledning. Den känns lagom på något sätt. jag kör också manuellt, fast M4.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.