AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.808

Leverans M2

Sida 172 av 173
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Du har helt rätt. En M2 är ju i grunden en helt vanlig 2-serie kaross som pimpats med diverse delar, breddade skärmar samt en vassare motor. Vad jag menade var att E82an är en bra bil att bygga på med 3 cm kortare axelavstånd än F22an som M2an baseras på.

Ett kul projekt hade varit att stoppa i en s58 dubbelturbo i en e82 1M kaross =)

Någon M2-ägare som haft problem med oljetrågspackningen? Är ju ett utbrett problem på N55?
M2orna håller värdet bra. Tror ni det fortsätter så även när nya M2 kommer ut?
st
125
stubbet
M135 xdrive, väntar på M2.
M2 är ingen helt vanlig 2-serie. Den bygger på M3/M4-chassit.
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Jo, det menar jag att den är. Det skulle gå att göra om en 220 i till en M2 competition om man byter ut alla stag och fjädring under bilen, byter till M-diffen, byter bromsar, byter fram och bakskärmar, byter motorn till S55 med tillhörande transmission och kardan. Vips så har du en.........

M2 competition !
st
125
stubbet
M135 xdrive, väntar på M2.
Jaa. Med den logiken är i princip alla bilar alla bilar. Men inget viktigt dock.
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Vill vara tydlig med att jag inte försöker snacka ner M2an, tvärtom tycker jag att den ger mycket valuta för pengarna, när man tänker på att allt som BMW har ändrat för att göra den till vad den är. Är inne på andra sommaren med min M2. Fantastisk bil.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Även om man tar en 220i och stoppar i allt från en M2 Comp blir det fortfarande inte en M2 Comp, styrkan sitter i chassinumret. ;)
MU
940
MUC
M340i - 2025
Phoenix M3, med tanke på att en M240i kostar från 577’ så kan man gissa att nya M2:an närmar sig 700’ i grundpris.
Så det borde innebära att gamla M2 kommer att ligga kvar på ungefär samma priser som idag.
Rätt kul när man läser gamla inlägg i denna tråd med tvärsäkra uttalanden om att man snart köper en M2 för under 400’ - alltså inlägg från 2018 och nu 2022 finns det det i princip fortfarande inga till salu under 400’.
Nej men sen kom inflationen från helvetet men tack för att du iaf bemödade dig med att komma med ett ”svar” på min fråga :)

Jag håller med. Sjuka andrahandsvärden.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Är begärt pris samma som betalt pris?

Självfallet gillar alla ägare och framförallt säljare att hålla uppe priserna och ofta begär man bra mycket högre än det som kommer att bli betalt pris.

Det har sålts flera M2:or för under 400 000.
Fler kommer det att bli i höst och i vinter, särskilt om det ekonomiska läget fortsätter i den här riktningen.
Även riktigt bra exemplar kommer gå att köpa till "rätt" pris om man är beredd när tillfälle dyker upp.

Lika som tidigare gäller att den som har pengar på kontot kan göra en rätt så bra affär vid rätt tillfälle. Inför vinterförvaring, inför bokslut eller momsinbetalning, eller när julklapparna och semesterresan ska betalas, så kan betalt pris ibland bli MYCKET lägre än begärt pris.
Numera känns inte M2 lika intressant för mig, vissa ägare ger modellen fel image s a s.
Tidigare när jag hade ett visst intresse så blev jag erbjuden några riktigt bra affärer, med slutpris överraskande långt under det begärda. Men just de exemplaren, utrustning och färg, klickade inte riktigt för mig personligen.
bl
2.294
blixten
325i -88
För fina exemplar ligger försäljningspriset i nuläget i princip på det begärda. Sen kan man säkert göra bättre affär om man har möjlighet att vänta på att en säljare får ekonomiska bekymmer. Men vill man ha en M2 nu och inte om flera år, så får man sannolikt betala.
Håller med Ulf530, tror att denna lågkonjunktur kan bli rätt kännbar för många. Tror att många förbereder sig på en dyr vinter då allt kommer att gå upp, priser, räntor, energi osv. Att köpa kapitalvaror nu är det nog många som väntar med, de som vill sälja sin bil nu och väntar sig att få bra betalt får nog tänka om. Kommer att bli att många vill sälja och få vill köpa, tills slut så så ordnar marknaden upp detta genom att säljarna sänker priser tills köparna vågar betala. Köpa en bil för 600`och finansiera 480`är också en chansning då ingen vet hur mycket räntan kommer att gå upp. Tids nog i vinter eller senare så kommer priserna att gå ner kraftigt. De senaste tio åren med låga räntor kommer att ta ett tag innan det kommer tillbaka. Ta M2 till exempel, att den fortfarande är så högt värderad är på grund av låga räntor, nu när räntorna, energi går upp så tror jag att priserna kommer att falla en bra bit. Jag gissar på 350 för en M2 Competition vintern 23/24 ?
bl
2.294
blixten
325i -88
Nybilspriserna lär inte sjunka och begagnat priserna förhåller sig till dessa. Om priserna sjunker under en viss nivå, kommer M2 och andra mer speciella bilar att gå på export istället. Så har det varit tidigare.
Visst blir det århundradets lågkonjunktur så kommer priserna rent allmänt att gå ner på det mesta. Men att tro att folk mer eller mindre skänker bort sina bilar är nog önsketänkande.
Elpriserna gå också upp. Ju mer de stiger desto mindre sparar man på en elbil...
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Håller med om att det är ganska kul att se tillbaka, bl a på Ulf530 uttalanden om låga priser och prisras.

Visst, det går säkert att köpa en M2 under 400k. Men vad är det då för bil? Demobil? 5 ägare, 8000mil, bankörd osv. Men priserna har stått stil i flera år eller snarast gått upp. Bilarna är äldre och har gått längre, men kostar lika mycket.
Personligen kan jag tycka att priserna är orimilgt höga, men det är ju marknaden som styr. Jag sålde min i juni och fick 490k. Inga byten eller trassel. Det var en 2017 på 3000mil som jag haft sedan ny.

Det jag däremot håller med Ulf530 om är att M2 imagen inte är lika trevlig nu som när jag köpte den. Det var en avgörande faktor till att jag sålde. En annan faktor var att jag ville ha en riktig analog bil igen, utan massa krånglig elektronik.
Annars var M2 en suverän bil.
Jag håller på att göra iordning plats i garaget för en fin bil men kan inte motivera mig själv att betala 450k för en snart 7 år gammal M2….men det är som du säger, det är ju marknaden som styr :/
Ke
49
Kevsko
Bmw M3 e93 -08
Bmw 330i xdrive -16
Bmw M4 - Competition -16
Aerobat, vad är de för negativt med en bankörd bil? Den är byggd för att klara de!

De är väl härligt med en ägare som använder bilen. Köra på gata med en M-bil är skit tråkigt om man jämför med bana!
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Kevsko: Jag håller inte med om att M2 är byggd för bana. Visst den håller bättre för bana än mycket annat, men den är för tung och för mjuk. Tycker jag.
Regelbunden körning på bana sliter mycket, växellåda, diff, bussningar, lacken blir blästrad av all skit på banan etc. Beror så klart på av vem och hur den körs.
För mig är det klart negativt eller rättare sagt jag skulle helt enkelt inte köpa en M2 som är regelbundet bankörd. Helt enkelt därför att utbudet är sådant att man kan välja en annan bil.
Ke
49
Kevsko
Bmw M3 e93 -08
Bmw 330i xdrive -16
Bmw M4 - Competition -16
Jag förstår helt vad du menar, och allting beror ju som du säger hur och av vem den körts av på bana. Nu menade jag inte med ”bankörd” att den gått på 20 trackdays varje ut varit ute på banan några gånger, folk blir ju skräckslagna så fort man nämner att man har kört på bana med bilen och frågar om de håller etc!

All blästring i fronten på min M4a har kommit från vanliga vägar och inte trackdays.

Jag köper hellre en bankörd bil med få ägare än bil med 8-10 ägare som inte är helt ovanligt på sportbilar i denna prisklassen.
Ke
49
Kevsko
Bmw M3 e93 -08
Bmw 330i xdrive -16
Bmw M4 - Competition -16
*varje år utan

Går de inte redigera inlägg på telefonen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.