|
Sida 166 av 173
|
|
|---|---|
|
Min bil såldes i kommisson av Bilia Mölndal och det begärdes 489.000 kr, vet inte exakt vad slutpriset var men eftersom den försvann från blocket på en dag så gissar jag att det inte prutades mycket på det priset, jag fick ut det jag ville ha så jag är nöjd. Bavaria bjöd mig 440.000 kr i inbyte vid köp av ny bil så dom i tråden som ville köpa en M2-18 facelift för 400 eller under det får nog vänta några säsonger med sitt köp BMW CS #5139 |
|
|
Jag fick 460 i inbyte för min M2 18, den annonserades sedan ut för 495 och försvann på ett par dagar. Jag är förbluffad över att dom säljer så snabbt till de priserna när man kan få en ny M2C för straxt norr om 600, men bevisligen finns det fortfarande en bra marknad trots att det i vintras låt ute närmare 100 bilar på blocket. |
|
| För många är det kanske fullt tillräckligt med en vanlig m2, de kanske inte känner något sug efter en competition eller tycker att det är värt 150-200 000 för de detaljer som skiljer. | |
|
När jag beställde min M2 Competition så tittade jag på begagnade -18 LCI. Vi den tidpunkten så skiljde det 80-100k i pris. Det vart en nobrainer, S55 Competition drivlina stora bromsar m-stolar mm. Ja det blev en tvättäkta m-kärra äntligen! Men ser man till M2 prisläget annars så kommer de billigaste bilarna ligga någonstans kring 400 ett tag till tror jag. Tittar man på vad man har för konkurrenter i segmentet RWD sportbil är där inte mycket annat. Du får otroligt mycket för pengarna för 400-450k! |
|
|
Hej, Jag är i begrepp att byta bil i närtid och eventuellt så byter jag in min M2. Fick ett inbytespris på 415tkr men handlarn kommer att sätta ut den i butiken för runda 450tkr. Släpper den till vem som helst på Autopower som betalar och som uppträder på ett vårdat sätt. Modell 2017, Alpine White, Manuell, 1700mil ("pensionärskörd" utan att slira på kopplingen - Norge, Österlen, Öland, ... ALDRIG Bankörd), Harmon Kardon, Navigation, Taklucka, Tonade rutor bak, rattvärme Parkerad i varmgarage hela året, säljes nyservad. Finns i Göteborg. Skicka ett PM med kontaktuppgifter så hör jag av mig. Hälsningar/Per |
|
|
Hej alla, kan man få några kloka synpunkter/erfarenheter? Vad föredrar just du, DCT eller Manuell? Varför? Kanske är du en av rätt få som har provat båda? Synpunkter i övrigt och vilken utrustningsnivå har du valt? Varför? Jag personligen har t ex (minst) en hang-up; jag vill inte ha taklucka. För övrigt anser jag att "rätt" bil för mig är viktigare än utrustningen. Dock inbillar jag mig att det personliga valet mellan Manuell eller DCT kan vara en vattendelare för rätt många? |
|
|
Nu har jag ingen M2 Uffe men vill svarar ändå. Jag tycker manuell är stenålders idag, vi har rykt i den spaken i 30 år snart :) Klart det är kul men det "jobbiga" vinner inte i längden. Auto har kommit långt och har bara fördelar enligt mig. Du har alternativet att dra i den spaken eller paddlar. Jag kan aldrig tänka mig en manuell igen..ZF lådan är så jvla bra ! |
|
|
Jag föredrar manuell då jag tycker den förmedlar bättre känsla, kanske inte lika snabb men roligare. Varje gång jag gått från manuell till DCT tycker jag det saknas något. Sen tycker jag personligen att det är felaktigt att jämföra en 8-stegad automat med en DCT då de beter sig helt olika. |
|
|
Det är ett svårt val men i slutändan kommer det ändå an till helt personliga, subjektiva preferenser. DCT är snabbare, snålare, bekvämare och tystare (ca 800varv lägre i 120km/h om jag minns rätt). Det är fakta. Men sedan kommer den personliga känslan in; manuell ger dig känslan av kontroll och en retroupplevelse som är viktig för många idag. DCT ger en mycket mer fokuserad körupplevelse, och man växlar manuellt med den också så klart även om den växlar bra automatisk. M2 an passar bäst med DCT tycker jag. Men det beror på bilen. Hade jag köpt en Porsche igen hade det troligen blivit en manuell. Min M2 är min första DCT, alla andra sportvagnar jag haft har varit manuella. Jag är supernöjd med M2:an. Hade den varit manuell hade jag förmodligen varit lika nöjd. Och... ZF är en jättebra låda. Men det är inte samma körupplevelse som DCT på långa vägar. Momentomvandlaren är ingen hit i en sportvagn. |
|
|
Kan det verkligen skilja så mycket som 800 rpm vid 120? Spontant är väl det mer än en växels skillnad, mer eller samma skillnad som att växla mellan 5:an till 6:an i 120..? I så fall måste ju varvtalsskillnaden bli enorm i toppfart? Skillnaden i förbrukning eller i ekonomi är för mig i princip helt ointressant då en M2 för mig bara skulle bli min entusiastbil som jag kör kanske 500 mil per år. Det blir så fruktansvärt dyra mil att skillnaden i förbrukning inte ens märks. ZF-automaten är helt fantastisk, kanske rent objektivt den absolut bästa transmissionen i tex en diesel 5-serie. Men en sådan har jag ju redan. För mig är det inte lådan att ha i min entusiastbil. |
|
|
Dubbelkollade med amerikanska forumet i en gammal tråd om detta. Vid ca 80mph: Manuell 6:an 2900rpm DCT 7:an 2200rpm |
|
|
Personligen så valde jag manuell för känslan och för att det är roligare när man kör aktivt. Jag har provat M2 med DCT och lådan i sig själv är mycket bra, växlar otroligt snabbt och distinkt men det är ändå det där med känslan som saknas för mig. Vad gäller fabriksmonterad utrustning så valde jag egentligen så ”basic” som möjligt, dels för att jag vill ha en så lätt bil som möjligt men även för att jag tycker att på en entusiastbil ska det inte vara en massa lull-lull. |
|
|
Tycker man beskriva det som: Manuell kör man DCT åker man "Performance" is a function of far more than horsepower and torque. |
|
|
Oj, 700 rpm skillnad vid ca 109 km/h. I princip skiljer det alltså en växel. Det hade jag aldrig kunnat gissa. Inbillade mig att DCT var mera tätstegad hellre än att 7:e växeln var ännu en överväxel. Gällande manuell så är väl 2900 rpm på högsta växeln vid 109 km/h ett relativt högt varvtal. M2 har alltså en relativt låg slutväxel. Det borde innebära nära 3500 rpm i 130 km/? (drygt 5300 rpm i 200 km/h?) Inte underligt då att den upplevs väldigt bullrig på motorväg. Jag är sugen på manuell. Men här kom ett för mig tydligt (komfort-)argument för DCT. Men om vi ska prioritera komfort så är det ju ZF-automat som gäller... Någon som har koll på om det skiljer i slutväxel mellan Man, DCT, ZF? Suck. Ännu mera att fundera på. Nu måste jag nog börja studera tekniska data lite mera seriöst. Jag skulle nog också föredra en bil utan onödigt lull-lull som ren entusisastbil. |
|
|
Tack till alla som vill delge sina erfarenheter, tips och råd, det uppskattas verkigen. Fortsätt gärna. Jag och säkert flera med mig behöver mera. |
|
|
Bara ett litet påpekande. 80 mph är 128 km/h |
|
|
Ett påpekande/rättelse till då. Mina uppgifter kommer från F87 forum. En manuell ägare uppgav 2900rpm vid 120km/h En DCT uppgav 2200-2300rpm vud 80mph Jag kan verifiera DCT i helgen. Men det är skillnad, Kör man mycket motorväg kan det bli lite irriterande även om det mesta ljudet är däck/väg om man kör på Sveriges grova asfalt. |
|
|
Hej! Jag använder vår manuella M2 LCI som familjens andrabil, det innebär ibland jobbpendling på ca 16 mil per dag, hämtning av barn, nöjesturer med mera. Roligaste bilen jag ägt! Funkar helt ok ur ett praktiskt perspektiv också. Roade mig med att kolla varvtal, hastighet och ljudnivå på väg till jobbet i dag, 6:e växeln: 90 km/h - 2000 rpm 110 km/h - 2450 rpm 120 km/h - 2650 rpm 130 km/h - 2950 rpm Vid 120 km/h på vanlig svensk motorvägsasfalt: 69 dB enligt ljudmätningsapp på mobilen. (Ingen aning om den är att lita på tyvärr...) |
|
|
Kör du verkligen på standard däckdimensioner? gearbox 6-speed manual transmission Manual gear ratios – I / II / III 4.11 / 2.32 / 1.54 Manual gear ratios – IV / V / VI 1.18 / 1.00 / 0.85 gearbox- 7 speed M Double Clutch Automatic gear ratios – I / II / III 4.81 / 2.59 / 1.70 Automatic gear ratios – IV / V / VI 1.28 / 1.00 / 0.84 Automatic gear ratios – VII 0.67 Beräknade hastigheter (med Länk med standarddäck: Manuell: RPM I II III IV V VI 2500 21 38 57 74 88 103 3000 26 45 68 89 105 124 3500 30 53 80 104 123 145 DCT: RPM I II III IV V VI VII 2500 18 34 52 69 88 105 131 3000 22 41 62 82 105 125 157 3500 26 47 72 96 123 146 183 Och du får nog kalibrera din ljudapp. Annars är din M2 tystare i 120 än en Mercedes S-klass i 110... |
|
|
Uffe Har jag missat något, eller e du intresserad av en m2? Dra på trissor, en av forumets svåraste gubbar har precis - ytterligare en gång - höjt värdet på sin aktie i min portfölj ;) Från början tyckte jag inte om dig, men nu börjar du bli lite skönare för var gång jag läser dina inlägg ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.