AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.782

Leverans M2

Sida 161 av 173
Länk Den säkningen är ju irrelevant i diskussionen, har ju blivit något fel när de lagt ut den!
Ok, my bad :)
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Man kan se priser och kostnader på olika sätt så klart.
För mig är bruksbilen = kostnad. Där försöker jag optimera komfort, säkerhet, ekonomi etc. Ekonomin är en viktig faktor.
För nöjesbilen är inte ekonomin oviktig, men den kommer i andra hand.
Av princip lånar jag inte till nöjesbil även om jag måste erkänna att det hade varit lockade att låna till en ny Porsche.
Kostnaderna får sätta på nöjeskontot, precis som semesterresan med familjen till USA. Där kan enkelt gå 150k på 3 veckor. Har man då "förlorat" 150k?

Kontentan: ser man på det som att förlorar massa pengar när man kör en kul bil kanske man inte ska köpa den?
Personligen tycker jag 100-150k är en rimlig kostnad för att köra en M2 i 3 år.
Jag håller med aerobat. Var och en gör naturligtvis som den vill men att räkna på precis allt dödar ju lite av glädjen. Jag är speciellt nyfiken på de som verkar intresserade av hur snålt man kan köra en bil med större motor. Klart att det kan vara intressant att veta, men om det är målbilden så köper man ju i min mening helt fel bil. Och om man oroar sig över bensinkostnaden så kan jag tycka att man är i helt fel prisklass och letar, speciellt om man köper en ny. Milkostnaden är ju till typ 80%+ värdeminskning. Och inte så lite heller. Bensin är ju en väldigt liten del, och marginalen på förbrukningen är knappt ens avrundningsfel. Detta gäller egentligen alla bilar, även de som går snålare är ju som dyrast i värdeminskningen men då finns det ju i alla fall ett syfte att räkna på det.

Tycker däremot att 100-150k för att köra M2 i 3 år låter väldigt optimistiskt. Kanske om man kan hitta ett riktigt klipp på en begagnad och de håller sig hyfsat i värde. 3 år för mig är halva priset borta, minst. Blir det mindre så är det bra, men en bonus. M-bilar håller väl värdet något bättre efter ett par år, de verkar landa på någon platå förr eller senare men som sagt, bonus.

Som sagt innan i tråden, köp om ni har möjlighet och njut av bilen. Självklart vill man ha en så bra deal som möjligt men någonstans får man dra gränsen och göra slag i saken. Att börja kika på möjlig avkastning på kapital i en kalkyl verkar för mig helt främmande. I så fall finns det ju ingen övre gräns för kostnaden. Man kunde ju vunnit på euro jackpot eller något och fått 800 miljoner. Blir en dyr bil...
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Håller med Nimgaard men har en kommentar. Med 100-150k avsåg jag värdeminskning enbart. I princip tycker jag att man kan och ska räkna 50% minskning på 3 år, men M2 köptes ju för 480-570k (efter rabatt, jag fick 12%). De billigaste idag ligger neråt 400k. Det finns inte många under 450k. Vilket är ganska bra.
Köper man en för välutrustad -17 för runt 400 så lär du få igen minst 250 efter 3 år om den sköts korrekt,
Ja en begagnad runt 400 lär göra mindre ont i plånboken även om jag ändå hade räknat med 200k bara för att.
Nu väntar vi bara in lite prissänkta bilar på blocket....
Första vettiga under 400 klipper jag 👍
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Tobiass: Är i samma sits som dig. Första vettiga under 400 så öppnar jag plånboken. Får se om det händer i början av 2019 och vem av oss två som hinner först ;)
Jaha, sounds more like first proper car under 400k we get a budgivning :-)
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

M.B: ready to sell? 400 is my bid 😉
Bo
32
Bohman
F87 M2 Competition
Vad innebär "En vettig M2 för under 400" ? Av ren nyfikenhet. Ni verkar ju inte vilja betala så jag undrar vad ni förväntar er? Gällande utrustning osv. Bara sett en enda under 400 senaste halvåret. Det var den blå 7h sålde. Orginalbil 2016 med 3000+ mil. Som killen 1 mån senare lade ut igen för 439 eller liknande.
mvh.
Nästa år är den 3 år gammal och med väldigt många till salu så kommer ju priset också sjunka då den inte ökar i värde direkt. Därav att man troligtvis får en fin 2016 för 350-400.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Jag förväntar mig en 16/17 manuell med typ 1500 mil. Utrustning i form av massa extra vikt är inte viktigt för mig då den skall köras. Hellre få ägare och låga mil.

Självklart skadefri.
2017, dct, hk + Navio pro.
1500 mil - 1 ägare och i toppskick !
400k budget
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Min uppfattning är att det har funnits och det finns sådana bilar under 400. Fler kommer det bli.
Annonserat pris och slutpris är självfallet två helt skilda saker!

Hypen är över. När utbudet är stort och de verkliga köparna är mycket få så är det helt normal att de som verkligen vill sälja, eller någon som kanske måste sälja, är villiga att gå ned betydligt i pris för att få till ett avslut.

Alla som följer den här extremt lilla nischen på marknaden kan lätt se att nu görs det nästan ingen eller åtminstone extremt få riktiga affärer.
De annonserade priserna ligger fortfarande kvar relativt oförändrade medan det verkliga försäljningspriset nog har gått ned en hel del.
Det kommer bli ännu tydligare under den närmsta tiden att de som verkligen vill sälja sin bil kommer sannolikt vara beredda gå ned till den nivå som en köpare tycker är rimlig.
Då kommer det också bli några avslut, men fortfarande betydligt färre affärer än vad det finns bilar till salu, för så många köpare finns det inte.

M2 är fortfarande en precis lika bra bil och beroende på hur man räknar, typ bruksvärdet, så är den fortfarande värd lika mycket.
Men sanningen är att det finns mycket få köpare till denna kategori bilar. Jag tror att alla här inser att utbudet är väldigt mycket större än efterfrågan. Självfallet får detta en tydlig prispåverkan.

Jag tror att 90% av alla säljare, privata och företag, i dag skulle vara beredda att rakt av pruta 10% på annonserat pris, utan särskild förhandling.
Dessutom tror jag att det är flera som vid en viss tidpunkt och efter lite förhandling kommer gå med på att pruta omkring 20%, vid snabb affär och pengarna på kontot samma dag.
Det finns så många bilar att välja bland och det är alltid någon som vill, eller måste, göra en snabb affär.

M2 är bra och den har ett visst "bruksvärde", så som flera i tråden har påpekat ("kör och njut..."). Men just nu råder vintertid som kommer hålla i sig åtminstone ett par månader och då har den knappast något bruksvärde alls.
Som flera har sagt kommer det säkert att göras fler affärer i vår/sommar. Dock kommer det också att komma ut ännu fler bilar till försäljning. Oavsett årstid kommer förhållandet vara oförändrat; utbudet är mycket större än efterfrågan.
Att någon typ av hype skulle återkomma är nog helt uteslutet.

Min känsla för M2 som entusiastbil är inte längre lika självklar som tidigare. Kanske att antalet bilar känns alltför stort? Kanske för att den är, eller kommer vara, tillgänglig för alltför många och att många kommer köras av ett klientel som jag inte vill identifiera mig med? Eller vad det nu kan vara med min känsla...
Men vid rätt bil, som ger mig rätt känsla, till rimligt pris, så är jag beredd göra affär. Det kan vara på nyårsafton, eller i januari eller i maj. Dock gäller det inte exklusivt just M2.
@Ulf530 - 10-20% säger du, kanske läge att börja blocketspama ut lite skambud 🤨
Det är helt osannolikt att inte vissa här inne ägnar hela sitt liv åt att göra bilaffärer... med den kunskapen, erfarenheten borde de ges möjlighet till ekonomiskt oberoende inom ett par år,,,
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Tobiass: kan inte du köra en rejäl skambudsrunda på blocket. Både handlare och privat och sen återrapportera utfallet här?

Och jag respekterar alla m2 ägare som nu är irriterade över ev. Prissdrop. Historiskt sätt tappar en M-bil 40-50% mot listpriset första 3 åren. Detta kommer inte bli verklighet på M2. Det rör sig snarare om 20-30%. Så värdebehållningen för nyköpare har ändå varit grymt bra! Men nu är utbudet fett och inget typ säljs över 400.

God jul!
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Köp och kör, otroligt vad det ska spekuleras.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.