|
Sida 160 av 173
|
|
|---|---|
| Ingen här vill köpa bil, de vill ha den utan några som helst utgifter...;-) | |
|
@Burne - Att det kostar pengar kan vi nog vara överens om, dock vill man ju inte betala mer än nödvändigt ;) Får man fråga vad ni som har finansiering ligger på i månadskostnad ? Själv ser min kalkyl ut såhär. Inköp 400k Kontant 100k 50%/36 mån med 1,95% ränta = 4280/ månad Skatt / försäkr 1000:- Slitage/däck/tvätt/belägg 1000:- / månad Totalt Sek 6280 / månad, är detta en rimlig kalkyl ? |
|
| Du kanske vill köra den också? Lägg på ett par tusen för bränslet i så fall👍 | |
|
Värdeminskningen på en bil är ju ofta den klart största kostnaden och dessutom svårast att beräkna. /Anders |
|
| Håller med Anders. Värdeminskning på en nyare bil är oftast störst, vilken den också är i kalkylen ovan. Jag hade kalkylerat något högre för att vara på säkra sidan (50 % av inköpsvärdet på tre år, dvs 200'). Sen ska ju bilen servas också under tiden. Jag hade räknat på en totalkostnaden mellan 9-10' inklusive precis allt (1500 mil om året) och då även utebliven avkastning på investerat kapital. | |
| Utebliven avkastning på investerat kapital är svårare att beräkna än värdeminskningen ;) | |
| Håller helt med där Acey 😁 Det är min allra petigaste kalkyl som har den posten, dock med stor osäkerhetsmarginal hehe | |
|
Just nu känns det återigen tyvärr billigare att köpa en bil för sina sparpengar än att ha satsat dem på börsen i somras ... /Anders |
|
| Är benägen att hålla med där också.. Kommer allt fler tecken på sämre tider. Men det kan ju också betyda mer gynnsamt läge att köpa bil istället! | |
| För att svara på frågan, så köpte jag min M3 med delvis sparade pengar, delvis billiga villa-lånade pengar. Har en lång tradition av roliga bilar vid sidan av. Vad som kommer efter denna är dock lite oklart. M2, M3, M4 cab. Något bakhjulsdrivet med manuell låda är min grej. Vilket blir svårare och svårare att hitta, tyvärr. | |
| Ja @Burne. Det stämmer tyvärr. Trodde att detta var ett forum för de som ville köra bil, inte köpa bil och tjäna pengar. En bil som M2 köps inte för att tjäna på, den köper man om man gillar att köra. Men återigen: denna grupp och tråd är så tråkig att klockorna stannar. Vem tror man kan TJÄNA pengar på en bil i denna prisklass och segment? Uppenbart många. Men varför köper ni? Är det inte för att ha kul med en rolig bil? O återigen: nä, har inte mycket pengar, däremot har jag insett att vi lever bara vad vi vet en gång. Finns möjligheten så köp en och kör. Vill ni investera pengar gör något annat. Ser ni inte själva hur anala ni är? Antagligen inte, för det är så många som är det idag. Mitt råd: köp, kör, njut. Ni kommer inte tjäna pengar på en M2 - däremot är risken att ni har lite roligt. Men det kanske inte är tillåtet? Säger ”regeringen” att ni ska bygga pool istället? Haha. | |
| +1 på det! Glädje är den bästa avkastningen! | |
|
Jag tror många vill köpa men folk vill inte förlora 100.000:- på en bil. Du kanske själv inte sett utbudet som kommer trycka ner priset i källaren? 100.000:- är nog mycket för de flesta. Ja, jag tror de kommer tappa så mycket då det finns 100st till salu. |
|
| Håller med att man bör passa på om man har viljan och förmågan att köpa en rolig bil! Jag har inte ångrat en sekund att jag köpte en ny 335i touring för snarlika pengar vad en M2 kostar. Och det finns inget motsatsförhållande till att även ha koll på kostnader! Dock verkar det värdeladdat och vanligt förekommande att missförstå varandra i ämnet kost vs glädje. | |
|
Funderar man på bilar runt 400kkr så är väl 100kkr inte så mycket? Är man rädd om sina pengar ska man inte hålla på med bilar alls. En M2 köper man för att man har ett intresse annars skulle t ex en Polo klara mina behov. Dom flesta har väl något intresse där det försvinner en hel del pengar som bilar, drönare eller vad det kan vara. Men det är klart, ju längre man väntar ju billigare blir inköpet. Frågan är bara hur många som är sugna på en M2 när det är +7 brukare och skicket allmänt dåligt? |
|
|
@Stubbet. Du har väldigt rätt i det du skriver. Problemet är att idag köper folk entusiastbilar för till exempel 500´. För 10-15 år sedan så köpte folk entusiastbilar för 100 till 200´. Det som händer idag är att man riskar/satsar väldigt mycket mer pengar i entusiastbilen,, mycket på grund av att det är billigt o låna. Medvetenheten om att marknaden kan falla finns alltid där och man kan förlora pengar snabbt och självklart vill inte folk förlora pengar. Man kan säga att det var lättare förr när bilarna kunde köpas kontant, inte som idag där man lägger 20-30 % kontant och finansierar resten och dessutom med restvärde för att komma ner i månadskostnad. Jag förstår att det finns säkert ett antal med bilar som man egentligen inte har råd med men har dragits med glädjen av av kunna köpa en dyr bil när finansbolagen och bilsäljarna drar ned kraven på kunden, andas du och har ett jobb och ett personnummer så är det bara o låna med bilen som säkerhet. När det blir sämre tider så kommer kreditbolagen att ställa högre krav på köparna vilket kommer att drabba säljarna med då underlaget för köpare blir mindre och därmed kommer priserna att gå ner snabbare. Som sagt Stubbet, man lever bara en gång men anpassa behoven efter det man har råd att ha och förlora. Ha en bra dag allla. |
|
|
@462 hk Absolut är det så att ingen vill förlora en massa pengar, självklart. Bara det att jag ser inte detta som en bil av den kalibern att det ens är värt att fundera i spekulativa banor. Då pratar vi ett par snäpp upp. Sedan är min personliga uppfattning att ibland kanske det är värt att släppa sargen och bara ha lite kul. Man tar varken med sig en bil eller pengar ner i graven ändå. Och är man där att man ens överväger så här dyra bilar anser jag det faller på egen snålhet om man sitter och väntar och väntar. |
|
|
Det finns ett talesätt som lyder "man kan inte äta kakan och ha den kvar", verkar som en del borde ta det till sig. Priserna kommer inte sjunka hur mycket som helst för då kommer utländska/tyska bilhandlare att köpa de för lågt prissatta bilarna och sälja hemma i Tyskland. Då sjunker utbudet i Sverige och priset slutar sjunka. |
|
|
Så svårt, man vill ju vänta tills priserna går ner. Går priserna ner för mycket så kanske dom säljs utomlands, sant. Jag sitter i den sitsen att jag har två entusiastbilar som är fina men skulle vilja ha en nyare entusiastbil också, typ M2. Enda anledningen är att det kan vara bra/kul att ha och vara driftsäkrare än mina som har passerat 30 år. Ilandsproblem. man skäms..... Folk som svälter och lever i fattigdom i andra delar av världen och själv så tycker man att det är problem vad bilparken ska bestå av. |
|
|
Idag sänktes en M2 hos en handlare med 86.600:- Jobbigt om man köpte den igår :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.