|
Sida 153 av 173
|
|
|---|---|
|
Hittade denna från KW (KW V3 är samma som M-Perf men KW har gjort sin egen variant sänkbar 50mm tror jag) som tillverkar M-Performance chassiet för BMW |
|
|
aerobat; du behöver inte hetsa upp dig, vi är i stort överens, Jag skriver ju t ex: "Om man endast ska använda bilen till att köra bana så går den givetvis att förbättra för just detta ändamål. Dessutom är det ju stor skillnad på bil och fjädring om den ska köras på Nürburgring eller Kinnekulle..." Det är alltid en kompromiss. Självfallet går den att förbättra generellt och på många områden, oftast är det en fråga om kostnader. Även alldeles självklart att den går att förbättra individuellt, att skräddarsy, till varje förares önskemål och användningsområde. Men trots detta vägrar jag gå med på att original fjädring generellt skulle vara direkt dålig, för den generella ägaren, i ett genomsnitt och som kompromiss. Jag tror att BMW:s chassitekniker (som vanligt?) har gjort ett relativt gott arbete. |
|
| För mig vandrar tankarna tillbaka till när jag tog kortet för hjullastare/traktor för länge sedan i direkt jämförelse med att köra m2 i låga farter. Man sitter som lille skutt och hoppar i stolen med rätt lång och snabb fjädringsväg. Men det är ju en sportbil så det ska väl vara så :) | |
| Kanske dags för en tråd om M2 fjädring/komfort, där upplevelser och erfarenheter kan ventileras :-) | |
|
Det är väl självklart att BMW försöker göra ett så bra chassi som möjligt utifrån förutsättningar. Men man måste ju förstå att det är väldigt många fler parametrar än att bilen ska gå så optimalt som möjligt inblandat. Dels så är ju spannet i vägförhållande för en vanlig konsumentbil väldigt stort, men sen är det ju också en kostnads och produktionsfråga. Och i slutändan kvalitet över tid. Sen är det väl inte alltid så att det träffas rätt, och mycket är individuell tycke och smak med. Det är bara att kika på de inställningar som finns tillgängliga på M-bilarna. Jag har fått rådet att undvika det hårdaste läget på dämpningen eftersom det blir för studsigt och ger i princip sämre grepp snarare än tvärtom. Och så upplever jag det på vanligt väg med. Men det finns säkert omständigheter där det gör sig bättre än de andra lägena. Hur många inställningsmöjligheter som än finns så är det väldigt svårt för BMW att göra alla nöjda i alla situationer, eller rentav omöjligt. Då tycker i alla fall jag att det är kanon med de seriösa eftermarknadsaktörer som erbjuder bra alternativ för de som vill modifiera sin bil att passa för just de egna behoven. Vad jag vill ha sagt är väl att även om BMWs ingenörer är duktiga och säkert kan anpassa bilen till varje givet läge så måste de ju ändå släppa en produktionsversion för den stora massan. Och det är ju klart att det går att förbättra den versionen till ett specifikt läge. De är duktiga på BMW men de kan inte trolla fram vad som helst. |
|
|
Ulf530: Vi har tydligen olika uppfattning om vad "upphetsad" betyder... Jag har inte sett någon som skrivit att M2 originalfjädring är "direkt dålig"? Tvärtom - M2 är ovanligt lyckad, men inte för bra för att kunna förbättras. På alla bilar är hjulupphängningen en kompromiss av olika faktorer. På bilar i denna prisklass är tyvärr ekonomi den viktigaste faktorn. Bmwkillen: Har du verkligen kört en M2 eller försöker du bara trolla? |
|
| I låga farter är komforten inget vidare i M2, men vem kör i låga farter? | |
|
Tänk va olika syn man kan ha på olika saker. Att tycka att en M2 mest passar mest som tredje- eller andrabil. Jag förstår resonemanget och att man kan tycka så. Men...... För mig är min M2 precis precis att den klarar gränsen till att bli en för stor bil. När barnen växte upp så hade vi en Peugeot 205 GTI som familjebil både till vardags och utlandssemester. Ingen i familjen tycker M2an på något sätt är obekväm eller ens stötig till vardags. Så man kan liksom även landa där :-) En vardagsbil som är en fantastisk njutning både till ICA, Ikea, till sommarstugan och på Kinnekulle. |
|
|
Hej Magnus, Går det ens att sitta bak i den för barn, är 187cm och barnen som skall få plats därbak är 6 och 8...år inte cm :) |
|
Verdi |
Baksätet är rymligare än man tror. |
| Jag kan sitta bak. Jag är 196. Ingen stretched limo precis men det är väl typ Golfklass på baksätena eller nåt? | |
| MagnusT - Är den strikt 2 sits eller går det att sitta i mitten bak ? | |
|
Det går inte att sitta i mitten bak. Där finns förvaring ock den är endast typad för 3+ förare. Däremot åker man rätt så bra bak, om man inte är för lång. Jag (178cm) kan utan problem sitta bak när min som (173cm) kör. Det största problemet bak är faktiskt takhöjden om du är lång. Vet inte exakt, men jag tror det blir problem vid 185cm. Men om du är 196cm kan nog ingen sitta bak? |
|
| Hur är det med framåtvänd barnstol? Isofix? | |
|
@aerobat När vi är fyra fullvuxna i bilen så sitter min (kortare) fru utan problem bakom mig. Men som sagt, ingen strechted limo precis. @d88 ganska säker att jag sett isofix bak. |
|
|
Har kört min M2 med M-performance fjädring 3400 mil nu. Gällande fjädringen så tycker jag att den håller måttet bra i form av komfort. Men jag kan relatera till att det ibland kan bli lite studsigt på ojämna vägar, läs - i stan och på mindre vägar. Nere på autobahn/autostrada höll komforten riktigt hög klass, i höga hastigheter också! Där var den verkligen i sin rätta miljö. Däremot så tyckte min mor vid ett provkörningstillfälle att den var hemsk och jätte svår att köra i hastigheter över 100, medan jag tycker tvärtom, det beror väl på vilka preferenser man har från start. Hon kör 5-serie för övrigt. Har under några tillfällen varit 4 personer i bilen där vi åkt allt från 2h till 4h och det dröjer inte länge innan man börjar höra gnäll på komfort och utrymme, vilket såklart inte är konstigt när man ska åka långt. Det har oftast resulterat i att vi väljer kombin. Kortare sträckor är oftast inga problem, men längre personer kan få det tufft med takhöjden. |
|
|
Håller med viktorhltmn helt. Jag har aldrig åkt långt 4 pers, bara 2. Tycker helt klart bullerkomforten är det stora problemet. På dåliga svenska (speciellt) motorvägar kan det vara direkt plågande. I Tyskland tyckte jag den gick tyst och fint även i farter över 200. Men jag har en MB också, klart att man i alla lägen åker bekvämare och tystare i den från A till B. @MagnusT: Vi är inte så långa:-) Jag är den längsta föraren som kört min bil. |
|
|
Som sagt, för mig personligen är M2 utesluten som vardagsbil. Som familjebil skulle den vara helt oanvändbar. Även om det finns någon detalj som är ok, som t ex att det går (hjälpligt?) att sitta i den, så är helheten en omöjligt kombination. En detalj som absolut inte är ok i en familjebil är ljudkomforten då det inte går föra ett normalt samtal mellan personer i fram- och baksäten. Jag måste helt enkelt ha kvar min 5-serie, eller motsvarande. Min fru skulle aldrig acceptera att byta bort sin 1-serie mot en M2. Om de två bilarna stod bredvid varandra till samma pris så skulle hon med absolut 100% säkerhet välja 1-serien. Om vi skulle åka till Europa på bilsemester så skulle hon vägra att vi tog M2:an men hon skulle med nöje välja 1-serien, och då skulle hon också med nöje köra en stor del av resan. Om jag köper en M2 så blir det alltså en 3:e bil och en ren hobbybil. Och jag får oftast åka ensam, vilket kan medföra såväl för- som nackdelar. (3:e bil, då kan man ju å andra sidan fundera om det är värt det..?). |
|
|
@Ulf530 Kanske dags byta fru då hon verkar bestämma över vad du får och inte får göra? |
|
| Min fru vill heller inte ha en M2. Men hon åker gärna i högerstolen:-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.