AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.838

Leverans M2

Sida 150 av 173
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men Burne dom flesta i tråden äger eller har ägt en M2, så uppenbarligen kan folk både dra in pengar och dessutom skriva memoarer i forumet (minus Ulf då).

Inte ens M4 GTS verkar ju kunna hålla något särskilt värde, där behöver man nog ha en ägarhorisont på 10-15 år för att eventuellt kunna se en stigning (beroende på politiska beslut osv).
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Ja, det är ju mycket intressant och stämmer till eftertanke om jag skulle vara den enda köparen här i tråden..? Eller nästan ensam...

Jag är köpare och jag har ordnat så jag har pengar på kontot. Jag är alltså inte enbart ute efter att kolla marknaden.
Verdi och andra behöver inte vara hånfulla.
Dock tittar jag på fler entusistbilar än just bara M2. Och jag har ingen som helst brådska men om rätt bil dyker upp så väcks mitt habegär och jag köper bilen, detta oavsett om den kanske är något dyrare än en liknande bil. Jag ska förmodligen behålla den några år så inköpspriset är inte helt avgörande.

Jag har visat ett visst intresse för några olika bilar. Men ingen av dem har känts riktigt hundra vad gäller t ex färg och utrustning. Flera bilar går helt bort pga av fel förhållande mellan tidigare driftsförhållanden, dess skick och pris.

De två fall gällande M2 där säljarna själva prutade en hel del för att få mig att köpa så var prutningen alltså på säljarnas eget initiativ och inte alls så att jag försökte förhandla om ett slutpris. De verkade mycket intresserade av snabb affär och att omgående få in pengarna på kontot.
Detta stärker min uppfattning att det sannolikt finns mycket få seriösa köpare.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Fint att veta att du är köpare och har stålar, Ulf;-) Om du nu prutat så fantastiskt undrar man ju varför du inte slår till?

Personligen tycker jag M2 var ett klipp när jag köpte. Strax över 500k för en välutrustad fantastisk rolig bil som dessutom kan användas till vardags. Jag har kul varje gång jag startar motorn och tänker behålla länge. Med lite moddar efterhand.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Som jag skrev, jag har inte prutat,
utan det var säljarna som prutade med sig själva, om än kanske med viss uppmuntran.

"...tittar jag på fler entusistbilar än just bara M2. Och jag har ingen som helst brådska men om rätt bil dyker upp så väcks mitt habegär och jag köper bilen".
Svaret är alltså att jag har ingen brådska och att rätt bil, till rätt pris, ännu inte har dykt upp. Och just nu så här på höstkanten behöver jag ju inte en M2.

Ja, det är helt medvetet att jag i denna tråden berättar att jag är köpare och att jag har pengarna på kontot. Det kanske du kan förstå?
Men för flera i tråden är det självfallet mycket irriterande att jag inte är beredd att betala de hypade överpriser som fanns tidigare.
Den tiden är förbi och jag är beredd betala någorlunda normal och rimlig prisnivå.
Någon annan skrev att det finns ca 60 st M2 till salu. Min bedömning är att det snarare finns betydligt närmare 6 än 60 seriösa köpare.
Jag sitter helt lugnt i båten. När det gäller bilaffärer, åtminstone begagnade bilar, så är det väl i 99 fall av 100 köparens marknad, eller hur?
acey: Tror du överskattar simultan kapaciteten hos folk...;-)

Många här verkar tro M2 ska ned till ett par hundra bara hösten kommer!

För övrigt en ganska märklig diskussion och pris fascination men kanske pådriven av de som inte fick någon bil i början och därmed inte kunde åka ett tag och sedan sälja med vinst.

+1 Burne!

Sen är det faktiskt konstigt nog ont om nyare bra begagnade bilar hos flera åf (inte bara BMW utan flera märken som Volvo mm). Så inte stämmer det som du skriver Ulf att det till 99% skulle vara köparens marknad! Mänga beg bilar säljs av åf utomlands.

/Anders
Verdi
Efterfrågan på begagnade borde väl öka i och med malus-skatten på nya?
Rimlig värdeminskning på en ej vinterkörd M2 i fint skick kan jag tycka ligger kring 50kr/milen i snitt under de första 24 månaderna om man kör 1000 mil/år. Så hade jag kalkylerat som ägare av M2. Så en M2 -16 med 2000 mil har ett riktpris på ca 400.000 om den kostade 500.000 ny (imho).

Den bilen jag har idag (GTI-bil) är betydligt billigare än M2 (nypris 327.000 med tillval MY 2015) och jag köpte den när den var 14 månader och hade rullat 573 mil. Bilen var ej vinterkörd (och kommer så förbli) och såg i princip ny ut både i lack och undertill bortsett från 4 små stenskott i huven Räknar vi på 10% rabatt vid nybilsköpet så blir värdeminskningen 131 kr/mil under de första 573 milen. Och det på en bil som kostar ca 60% av vad en M2 kostar. Dock hade den körts sparsamt vilket drar upp milkostnaden får man anta.
C_
74
C_B
Bmw 125i Cab -08
(Nissan Leaf -18)
Det finns ingen här som verkligen köpt/sålt en M2 sista tiden, så vi får lite faktiska priser/värde på M2?
Blir ju mycket spekulationer.
@C_B: Det mest relevanta inlägget på bra länge i den här tråden. Tyvärr har jag inget svar på den då jag köpte min ny i januari och tänkt köra den över åtminstone vinter och vår.

Jag vet, ska vinterköra en M2 så den kan nog inte vara värd mer än 1000kr i vår...
Tycker ni verkligen M2 är en snygg bil? allvarligt?

Detta är inget skämt men jag tycker nog det är en av dom fulaste då man misslyckats kapitalt med designen och den ser avhuggen ut där bak.

Som jag sagt tidigare, kolla på en M3/M4 Competition istället, mer vuxen och ser bra ut, dessa kan du dessutom få till ännu bättre priser.
Nä, ingen tycker den snygg. Det är ju därför det finns så många på blocket och så få M3 och M4.
@daagis

Kanske för att det är inte så lätt sälja en M2 idag på blocket.
Skämt åsido, M2 och M4 är riktigt snygga. M3 är väl ok men inget speciellt i mina ögon.
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Lanab: håller med, har försökt att gilla designen och tittat på modellen flera gånger men det vill sig bara inte. I mitt tycke är den på tok för hög. Och då menar jag inte bara från marken och att en sänkning skulle hjälpa. Nej det är själva karossen som är oproportionellt hög i förhållande till sin längd. Eller egentligen för hög oavsett längd.

Såg en M2:an som körde om en nyare V90 och när de låg jämsides såg M2:an ut att vara högre, och när den kört om och låg framför V90:n så såg jag toppen av M2:ans tak i linje över V90ns. Hur hög är den egentligen?
M2 1410mm
V90 1427

Min e sänkt så borde mäta 1385mm övh

Man kan gilla olika, men helt ärligt varför gå in i en M2 tråd och skriva ner bilen?
Tråden blir ju mer intressant om den ör fylld men fakta, tips och egna upplevda erfarenheter.

Gällande pris så tror jag att bilarna kommer dippa till 300.000 för att sedan stiga något och ligga fast där över tid, åtminstone fina exemplar med bra historik.

"Performance" is a function of far more than horsepower and torque.
P.T

Och den där bullen på hela motorhuven har jag inte förstått heller på nya BMW modellerna, samma sak med min gamla M5 F10, man såg ju bara själva toppen på huven hela tiden man körde och inte vägen, tar ju bort körkänslan ganska mycket.
Snygg är kanske inte rätt ord för att beskriva M2. Den ser däremot väldigt tuff ut, lite aggressiv och på gång. Påminner om en spänd muskel. Jag gillar verkligen hur den ser ut. M4 känns mycket tamare i sin utstrålning.
Tycker att vanilla M2 är snyggast, förstår vad ni menar men svårt att göra något annat med den plattformen.

M3 och betydligt mer höfter än M4, men tycker båda är sjukt snygga. Hade dom inte varit så gamla vid det här laget så hade jag nog gått och köpt mig en M3 idag.
Det enda som stör designen på M2 är reflexerna i bakre stötfångaren. Undrar om de behöver finnas enligt reglerna?

Ang ekonomi. Själv har jag sparat för att köpa en M2:a ett tag. Nu råkade M2C komma innan jag beställde. Så det fick bli en sån.

Det kommer vara brist på manuella bilar med bakhjulsdrift och diffbroms i framtiden. Och riktig handbroms. Det är de sista sådana bilar som görs nu. De kommer stå sig förhållandevis bra i värde. Köp inte DCT bara. De pengarna får du aldrig tillbaks.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.