|
Sida 149 av 173
|
|
|---|---|
|
Stubbet m fl; Jag skriver om bilen M2, se t ex citat: "jag vidhåller min uppfattning att M2 fortfarande är en utomordentlig entusiastbil, precis lika bra som tidigare, oavsett om priset går ner eller inte. För mig personligen måste jag hitta rätt bil till rätt pris, särskilt med tanke på att den blir 2:a eller 3:e bil. Alltså en ren hobbybil. Som vardagsbil är den dock helt otänkbar, enligt min personliga smak." Med intresse läser jag det mesta som skrivs om M2 här på forumet och på andra ställen. Eftersom jag överväger att köpa mig en M2 så är pris och kostnader mycket intressanta för mig och jag är övertygad att många andra också är intresserad av detta. Du kanske är en sådan som kan köpa vilken bil du själv vill utan att behöva ta hänsyn till kostnaden? I så fall gratulerar jag dig men du måste förstå att för oss andra så är pris och kostnader av intresse. Men eftersom jag ännu inte har någon egen M2:a så blir det av förklarliga skäl svårt för mig att skriva detaljerat om hur det är att äga och köra en M2. Stubbet; menar du att tråden endast är till för er som redan äger en M2? Delar Trådstartaren din uppfattning? Så vitt jag förstår handlade tråden från början om leveransdatum etc gällande nya ännu ej levererade bilar och ganska snart började diskussioner om pris och affärer. Så vitt jag kan se dröjde det lång tid och många sidor innan det så småningom började diskuteras om hur det är att köra M2. Men nu har du bestämt att tråden endast ska handla om att köra M2??? I så fall ber jag om ursäkt att jag som icke ägare förstör din tråd... |
|
| Jag förstår inte att kostnader och värde är så känsligt för en del. Det är en viktig del i i bilägandet för dom flesta oavsett om det gäller bruksbil eller nån form av entusiastbil. | |
Verdi |
GE, är nog hans dåliga samvete som gör stubbet så arg. Haha. |
|
Som trådskapare kan jag bekräfta att den ursprungliga tanken inte var allehanda olika diskussioner flera år senare, men vad gör väl det. Jag tycker pris och andrahandsvärde är viktiga frågor i bilägandet och förstår att det är en relevant fråga för många just när det gäller M2 som haft ett så osedvanligt bra andrahandsvärde. Frågan infinner sig som köpare, kommer den gå ner eller ska jag köpa ny etc Jag själv fick tex tillbaka pengarna efter nästan ett år och 1050 hårda mil (innefattandes bankörning, toppfart på autobahn och några varv på ringen😁) Trevlig kväll |
|
|
MY17, under 500 mil, DCT, Nav, HK 459.000kr Länk Känns som en bättre affär än den tidigare som låg ute |
|
|
Flertalet som letar M2 hänger väl här på detta forum. Då det skrivs att priserna ska ner till 350-400 så kommer de flesta att vänta tills det blir så. Tycker synd om säljarna som hoppas på bra priser men inser väl själva när mörkret faller i höst att det kommer bli så. Tror att det finns gott om M2 köpare, men alla väntar på bättre priser. Vi får se vad som händer. |
|
|
Jag är rätt övertygad att det finns bara ett mycket begränsat antal seriösa M2-köpare. Traditionellt vet vi att det finns ett mycket begränsat antal köpare överhuvudtaget till denna kategori bilar. Om vi smalnar av ytterligare och begränsar oss till enbart M2-köpare så är de givetvis ännu mycket färre. Om det hade funnits många köpare så hade fler bilar blivit sålda, någon bland många är alltid sugen och alla hade inte orkat vänta på lägre priser. Tidigare såldes många M2 eftersom ett köp var ekonomiskt riskfritt och det fanns en extrem "hype", det var "cool" att ha en M2 och även nyhetens behag. Många som i normala fall inte köper en bil i denna kategori vågade köpa, vissa bara på ren spekulation. Men alla inser vi ju att den tiden är förbi. Nu återstår bara ett litet fåtal entusiaster som tänkbara köpare, liksom i normala fall för denna kategori bilar. Men så vitt jag kan bedöma överstiger utbudet vida dessa mycket få entusiaster/köpare. Det är väl inte särskilt synd om säljarna bara pga att priserna tidigare har varit osedvanligt höga. Något prisras verkar det ju inte alls vara fråga om utan endast en justering ner till mer normala nivåer. Att någon annan säljare tidigare har fått onormalt mycket betalt gör ju inte att det skulle vara synd om dagens säljare som får normalt betalt för sin bil. Möjligen kan det vara lite synd om den som vid ett visst ögonblick "tvingas" sälja till ett betydligt nedsatt pris, så som jag tidigare beskrivit. Men i bilaffärer får man väl alltid "skylla sig själv"..? Höstmörkret har redan fallit. Nu behöver jag och andra köpare ingen M2. Det finns säkerligen några säljare som inte har löst frågan om vinterförvaring och därför börjar bli mycket motiverade att sälja och därmed att sänka priset. I december/januari kommer det sannolikt finnas flera bra tillfällen till köp. Inför julhandel, bokslut, momsinbetalning eller när det blir dags att betala restskatten, eller någon liknande omständighet, kommer flera säljare att vilja göra en snabb affär och är beredda gå ned rejält i pris, om jag som seriös köpare kan erbjuda omedelbar betalning. Detta är bara mina egna personliga tankar och min uppfattning. Andra är självfallet fria att tycka vad de vill. |
|
|
462hk: Finns fortsatt 60-ish M2 på blocket så jag tror inte diskussioner på diverse forum trycker ner prisbilden utan att det finns fler bilar än spekulanter. Sen är det klart att det finns en psykologisk effekt i att pöbeln skriker "priserna kommer falla!", men om andra fungerar som jag så är köpsuget i regel starkare än yttre påverkan (eller sunt förnuft för den delen) |
|
| Priserna kommer inte att bli så låga som vissa hoppas på så snart, för då säljs bilarna sannolikt till Tyskland eller andra europeiska länder istället. Så var det för ett antal år sedan när Porsche stod för lågt i pris relativt andra länder. | |
|
Jag har alltså redan fått två exempel där säljarna var för sig, vid ett visst tillfälle, var beredda gå ned ca 20% i pris mot utannonserat pris. Hypotetiskt exempel som stämmer rätt väl i det ena fallet: Annonserat/begärt pris ca 480 000:-, av säljaren accepterat lägsta pris, vid kontant betalning i dag: 388 000:-, alltså ca 20% under begärt pris. Det är nog sannolikt att sådana tillfällen kommer att bli vanligare. Att sälja till Tyskland eller något annat land lär inte bli lönsamt på de prisnivåer vi pratar om. Men om tillräckligt många vill sälja tillräckligt billigt så kanske någon enstaka bil kan försvinna på så sätt. Men chansen är nog extremt liten att säljaren skulle få mer betalt, netto efter kostnader, om han säljer till Tyskland. Att situationen skulle kunna bli så extrem som det var med Porsche är väl ändå högst osannolikt? |
|
|
Har några läsare här beställt en M2 Comp då om vi skall ha lite muntrare läsning ;-) Verka bli trevlig i segmentet |
|
Verdi |
Ändå intressant att Ulf kontaktar M2-ägare och prutar ordentligt bara för att känna av marknaden. Haha. :) Förstår inte varför just M2:ans priser ska gå genom golvet när inte det gör det för andra liknande bilar. Tror nog den håller värdet hyfsat. Betydligt bättre än en bruksbil iaf. |
| wolfbane1967: Jag försöker fortfarande få till en provkörning, men dels så verkar många bilar ha fastnad i hamnen då Trafikverket bråkar på klassificeringen och dels så verkar många handlare ha sålt sin demobil innan den ens kom in i hallen. | |
|
Det är väl inte konstigare än att M-bilar givetvis inte betingar samma pris på hösten som på våren, plus att de även som alla andra bilar blivit ett halvår äldre och att det ibland även kommit konkurrenter. Jag förstår inte riktigt varken hypen eller hysterin kring M2. Problemet är ju även att åf beställt för många bilar, baserat på den större efterfrågan ifjol. De ligger som vanligt minst ett halvår efter... Detta finns på många andra modeller, kolla ex. vis på XC90, XC60 och nu senast XC40 och till och med även V90 när det var svårt med snabba leveranser. /Anders |
|
|
Håller med Blixten. Det är absolut värt ett försök att sälja i Tyskland om man inte blir av med sin M2:a till rimligt pris. Nuförtiden är det faktiskt inte speciellt krångligt. Kollar jag på AutoScout24 finns det: M4, 387 st. med reg.datum 2016-01 och framåt. Lägsta pris 43.950 EUR. Motsvarande för M2, 251 st. Lägsta pris 44.690. Verkar alltså som att det finns proportionerligt väsentligt mycket färre M2:or i Tyskland jämfört med Sverige. Kollar men sen vad EUR-kursen ligger på så kan det kanske t.o.m vara lönt att sälja direkt till en tysk handlare. |
|
|
Finns 2st lagerbilar klara i Halmstad ;-) för den som är intr Inget märkvärdigare dock än tidigare tycker jag. Skall nog vara en GTS elle CSL baserad om det skall kännas soeciellt |
|
|
Den enda egentliga skillnaden mellan M2 och andra liknande bilar var att priset haussades extremt den första tiden p gr av att BMW producerade för lite bilar. Det som syns nu är en mer normal priscykel, där priserna sjunker och stabiliseras efter ett par år när marknaden är mättad. Var marknadspriset senare hamnar är svårt att säga. Om man jämför med 1M så haussades den ju inte som M2 i början. Däremot sjönk priserna efter ett par år. För 3 år sedan kollade jag ett par runt 300 tusen. Sedan sedan började priserna stiga igen. Antagligen p gr av att den producerades i relativt lågt antal. De som skriver att M2 är den dussinbil... Ja, det beror på vad man jämför med. En av Porsches 911 mest eftertraktade modellserier, 993, tillverkades under en livscykel ungefär som man tror M2 får (ca 4 år). Totalt gjorde man nästan 70 000 bilar. M2 hamnar med all säkerhet under den siffran. För dessa Porschar betalas fantasisummor, t o m för en -94 Tiptronic (272hk). Ren skit att köra tycker jag. Tiptronic alltså. Har själv ägt ett par 911, bl a 993 C2 och en C2s. Underbara bilar, men M2 går ju så mycket bättre. Så vad händer med priset? På kort sikt, ner, p gr av hårt säljtryck. På lång sikt, vem vet? Tycker det är helt ok att tycka om priser, men kan till viss del hålla med stubbet om att många har försökt, av olika anledningar, skriva up och ner priser i denna tråd. |
|
|
Porsche är Porsche , handlar om varumärke ;-) BMW har alltid sjunkit som gråstenar, synd för det är roliga bilar. Men oftast ingen investering om man inte får tag på nåt speciellt i liten utgåva då, typ GTS M4 Förstår att det spekuleras när så många är tillsalu av en liten volymbil som M2 ändå är. Hypen är över som någon skrev, tror det blir samma sak med M2 Comp tyvärr, nån vill vara först, den tar dock smällen när man lärt sig med första M2an ;-) Men som sagt grymma bilar för den pengen M2 , ut å kör å ha kul :-) |
|
|
Jag man kan spekulera fram och tillbaka om priser, tiden får nog utvisa det. Stå på er M2 ägare sälj dom inte för billigt ;) |
|
|
Om folk engagerade sig, avsatte lika mycket tid och dra in lite pengar som tiden det tar att skriva lååånga memoarer i forumet så kan man skita vad en M2 kostar. Tycker man om bilen köper man en... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.