|
Sida 148 av 173
|
|
|---|---|
| Ja, de där 250-300 bilarna i landet gör ju att det är patetiskt att synas i en lanab... | |
| Nimgard: Dryg får väl stå för dig, kom igen med en realistisk uppfattning när du piskat båda modellerna på bana ett antal veckor... | |
| När road&track testade m2 vs m4 på bana så slog m2:an m4:an med någon tiondel eller två. Då var det en känd racerförare som körde. Så att m4 skulle vara så mycket piggare kan stämma i farter över 150 på rak väg, men knappast när det svänger då är de likvärdiga. | |
|
@Burne: Tyckte det var en rätt dryg kommentar när jag klart och tydlig beskrev "var jag hade fått det från". Men jag får be om ursäkt, hade inte klart för mig att det krävs flera veckor av intensiv körning på bana med en bil för att bilda sig en uppfattning. @Blixten: Det var inte det jag pratade om heller. Att M2:an kan vara lika snabb som M4:an tvivlar jag inte på. Den är ju ändå mindre och lättare vilket är en klar fördel i kurvorna. Tvärtom var det min uppfattning också, att den var väl så pigg på det viset. Jag lägger ingen värdering i vilken bil som är bäst på något, båda har sina för och nackdelar. Däremot tyckte jag den var snällare när man tryckte på gasen, men det tyckte jag tydligen inte egentligen. |
|
|
Kör man inte på sport+ så kan ju m2 upplevas som lite seg i reaktionen. Det var motortrend som gjorde jämförelsen inte road&track. |
|
|
Nja seg tyckte jag inte, man får ju trycka rätt bra på gasen i M4:an med om man inte är i sportlägena. Det var mer att på den nivån jag tycker mig kunna köra så var det lite mer marginal på gasen innan den släppte. Det är ju nu inte någon högre nivå så där har säkert Burne rätt, ligger man och pressar bilarna max så kanske M2:an släpper mer. Min poäng, efter min begränsade erfarenhet, var att M2:an känns som en enklare bil att motivera, men att en del köpare av rent praktiska skäl kanske ångrar sig. M2:an väcker ju ett rätt rejält habegär när man kör den. Riktigt rolig. Sen är ju frågan hur många som trodde sig kunna sälja en bil efter en säsong eller två för nästan samma pengar och chansade? Eller hur många handlare som plockade in bilar på för att ha i hallen när det var som mest tryck? Där finns nog en del av de bilar som ligger ute nu med. |
|
Verdi |
S55-motorn har väl problem med "torque spikes" som kan slå loss bakhjulen utan att man är riktigt med på det? Tror det blev bättre på ZCP dock. M2:ans N55 motor är ju mycket mer linjär och snällare på så vis. Lägre maxeffekt också. Det var väl därför den blev så bra mottagen. Att man kan lita på den på ett annat sätt och köra hårdare utan att behöva vara som en kobra på returerna. Vad gäller priserna så är det väl inte så konstigt? Man får i princip samma sorts bil som en M4 fast till mycket lägre pris. M4 är inte heller något under av komfort, utrymme och praktikalitet direkt. Skiljer mindre än man kan tro vad gäller vikt och mått. |
| Har man fällbara baksäten och ett takräcke så kan man både få in en cykel och extra bagage i en box på taket samt att man har en sportbil. Men visst, den är inte lika komfortabel som en 4-dörrars M3. I alla fall inte i baksätet. | |
|
Det beror ju lite på de specifika behov man har. Tycker ändå kupen på en M4 är en trevligare plats för vardagskörning. Och de extra centimetrarna hjälper en hel del åtminstone för mig. För mig är det skillnaden mellan att kunna ha bilen som min enda bil eller att vara tvungen att välja något annat. Ute på bana är det rätt ointressant. Men visst är skillnaden liten. Och det är ju därför M2 är en så bra affär i jämförelse. Det som slog mig var också att en M2 lite grand är bra som den är. Tillbehör lockar inte på samma sätt. I M4:an finns det ju dels mer att kryssa i men också ett annat behov av att göra det till en bekväm vardagsbil och då sticker ju priset iväg ännu mer. I alla fall var det min känsla. Sen är det ju många som använt sin M2 som vardagsbil och kört långturer med den, så det är nog högst personligt kring vad man vill ha och vad man förväntar sig av sin bil. |
|
|
Jag har hittat åtminstone 2 st säljare som vid ett visst tillfälle var beredda gå ned 20% (!) mot annonserat pris. Den ena bilen är lite äldre och ligger i det nedre prisspannet medan den andra är relativt ny och ligger bland de högre i pris. Särskilt på den dyrare bilen är 20% ganska många kronor... Jag tror att den ena bilen nu blivit såld men den andra är kvar, fortfarande med ursprungligt pris i annonsen, dock fel färg och utrustning för min personliga smak. Åtminstone i dessa två fall verkar jag ha haft rätt i mina tidigare tankar; Det finns väldigt många bilar till salu i relation till att det finns så få köpare av denna kategori bilar. Någon eller några säljare är beredda gå ned betydligt i pris, vid ett visst tillfälle och under vissa förutsättningar. Detta oavsett om den allmänna prisbilden, eller vanliga annonserade priser, ligger någorlunda kvar på tidigare nivåer. Jag upprepar att jag alls inte tror på något generellt "prisras", åtminstone inte på kort sikt. Men så vitt jag kan se så säljs det alltså relativt få bilar, det är många till salu och det finns väldigt få riktiga köpare. Alltså läge för en riktig köpare att göra affär till betydligt lägre pris än det annonserade. Och jag vidhåller min uppfattning att M2 fortfarande är en utomordentlig entusiastbil, precis lika bra som tidigare, oavsett om priset går ner eller inte. För mig personligen måste jag hitta rätt bil till rätt pris, särskilt med tanke på att den blir 2:a eller 3:e bil. Alltså en ren hobbybil. Som vardagsbil är den dock helt otänkbar, enligt min personliga smak. |
|
| Vad är det här för j-a tråd? Är det nån härinne som gillar att köra bil? Alla diskussioner handlar om pris eller om det går att tjäna pengar på en M2? Testa att köpa en bil och kör den och njut: fantastiskt. Ångrar att jag gick med i detta pajasforum - jag trodde nämligen att det skulle vara diskussioner om hur bilen är, vad som ev. ska uppgraderas och andra roliga ämnen. Men icke: först sitter folk o tittar på vad en ny M2 kostar, sedan vad en begagnad M2 kostar.. Vakna till o inse att livet är vad det är, likadant med en bil. M2 är en kul bil som ska köras. Vill ni tjäna pengar, köp en GT3 eller RS eller ännu dyrare. Fy fan, jag skäms, återigen. | |
|
stubbet: Låt folk prata priser om dom vill, gillar du inte tråden så sluta följ den. Finns ju massor av trådar som tar upp sådant som du efterlyser. Några exempel: Länk Länk Länk Länk /DJ |
|
Verdi |
Vad är det för fel på dig stubbet? Hur många tror du ha råd att köpa hobbybilar för en halv miljon utan att bry sig om restvärdet? |
| Läs varför tråden startade. Jag har inte råd med en hobbybil för en halv miljon. Absolut inte. Men vad är det här? Vi gör det enkelt, jag går ur gruppen, så kan ni med riktiga anala problem sitta och diskutera priser, ok? Undrar ni över det anala - läs lite gammal Freud. Under tiden skiter jag i ekonomin och kör lite M2, innan jag ändå måste köra el. Blir det bra? 380K för en 2017, är det bra? Puckon | |
Verdi |
Wow. Badass! |
| Det kanske är så att många av de som annonserar ut sina bilar, privata och bilhandlare, istället vill ha en bil där det står competition på bakluckan. Tycker många gånger att det är det som verkar vara det viktigaste för många. Inte att köra bilen och utnyttja dess resurser. | |
|
Verdi: Problemet löstes även på äldre M3/M4 med en uppdatering av mjukvaran som släpptes i samband med att ZCP kom. Håller med Nimgaard om att M3/M4 känns "vildare" än M2, men det tror jag beror på motorn och dess karaktär, i övrigt så är väldigt mycket likt. Förhoppningsvis så har M2 Competition minskat gapet. Har försökt få till en provkörning av en Competition, men lokala Bilia sålde bil innan leverans och det dröjer ett par månader tills nästa demo kommer in. |
|
| Verdi: du har ju sen tråden börjat endast pratat om ekonmi. Fortsätt med det. Blir säkert bra. | |
|
Har inte kört ZCP, men min M3 kändes betydligt "spikigare" än M2:an gjorde som var betydligt mer progressiv och snäll. Med MPSS-däck och väta så var faktiskt M3:an den "farligaste" bilen ägt. Varje ojämnhet kändes som bilen ville flyga av vägen. Porscharna med Cup2 känns som 5-serie i jämförelse... Autocar (även om journalisten inte riktigt har koll på alla fakta), verkar ju tycka som att Competition är ett bra steg i rätt riktning! |
|
Verdi |
Japp. Stubbet. Jag fortsätter räkna på kostnader. Och jag kör ju redan elbilar så jag är inte rädd för framtiden heller. Tvärtom. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.