|
Sida 145 av 173
|
|
|---|---|
Verdi |
Jag köpte och sålde min manuella -17 för 500' jämnt förra våren/sommaren. Den hade navi, rattvärme, H/K, metallic, comfort access och lite till. Bruttopris var 568'. Men sen dess har priset höjts väl? Och beställer man en ny nu så åker man på en ordentlig malus också. Så nytt har blivit klart dyrare vilket borde hjälpa begagnatpriserna. Jag tror det är en konjunkturgrej. Priserna på sportbilar generellt är nog på väg ner. |
|
Och väntar vi riktigt länge med att sälja M2 så kanske affären hamnar runt 100`Sek...Bara önska köparna lycka till. Att priserna på sportbilar är på väg ner stämmer nog inte på alla, titta bara på Porsche. De priserna är helt otroliga i jämförelse mot enbart för några år sedan. |
|
| Ja att priserna går ner är väl inte något konstigt, däremot bör dom stabilisera sig väldigt bra runt 350' om det nu inte blir finanscrash, då kan dom väl bottna längre ner. | |
Verdi |
Burne. Ja priserna är och har varit höga. Jag tror inte att det håller i sig helt enkelt. Men jag har haft fel förr. ;) |
| Priserna är helt klart på väg ner, även på Porsche. Omsättningen på överprisade porschar har bromsat upp rejält på blocket. Det är redan nu en hyfsad skillnad på priserna mot hur det var för nån säsong sedan. Många annonserar såklart på en hög prisnivå fortfarande men bilarna säljs helt enkelt inte. | |
|
Har följt tre modeller på Porsche sedan fem år tillbaka och dessa har definitivt inte gått ner i pris. Har även i många fall följt upp avsluten och de hamnar inte långt från annonspris. I många fall tom en bra bit över. Sedan kan du säkert en std 911 för billigare pengar idag än för något år sedan men någon dramatisk sänkning verkar det inte vara, |
|
| Verdi: Visst kommer det en sättning förr eller senare precis som all handel med värdepapper och kapitalvaror. Sannolikt oavsett om du har rätt eller fel...:-) | |
|
Men det är ju lika med alla som sagt länge att börsen skall krascha, bostadspriserna skall krascha osv. Att ex. vis vissa bostäder går ner 10-20% under en period från All time high priser är väl inget konstigt. På vissa håll är de ju redan på väg upp igen. Lika med bilar. Det är väl inget konstigt att en M2 sjunker i värde. Vad är det för speciellt med en M2 kontra andra M-bilar? Det var en hausse under ett år som nu är borta i och med att det finns mängder med bilar till salu. /Anders |
|
| Precis, ändå tror jag ju att m2 kommer ha mindre värdeminskning än motsvarande Svenssonbil över tid. Speciellt med tanke på att dom är relativt billiga i underhåll jämfört med andra prestandabilar. | |
| Av ren nyfikenhet. Är det någon här i tråden som har annons ute just nu? Hur är läget i säljarträsket bland alla massvis M2 till salu? Stendött? Mycket skambud? Verkar relativt dött under lång tid nu. Många bilar har legat ute lääänge. Mvh | |
Verdi |
Anders, Nej, jag menar väl inte bilar som M2. Däremot tror jag att t ex BMW 1M kanske har peakat. Värdet på en M2 är ju starkare kopplat till själva bilen och bruksvärdet. En 1M har ju sitt värde i nån slags överenskommelse att den bör vara värd mycket för att det finns få av den. När den förtrollningen bryts sjunker priset. Lite som värdet på konst och antikviteter som går upp och ner och följer konjunkturen. Det här med bostadsmarknaden är ett kapitel för sig. Har varit flera hus här där jag bor som dragits tillbaka och kommit ut på hemnet fler ggr eftersom de inte får de pengar som man fick för nåt år sen. Och alla nyproduktionslägenheter i centrala Uppsala är synnerligen svårsålda. För inte så länge sen slogs folk om att teckna kontrakt på nybyggda lägenheter och många gjorde det i spekulationssyfte utan tanke på att själva bo där. Så vi ska nog vara väldigt glada om marknaden redan börjar återhämta sig. |
|
Jo men att det är svårt att sälja nyproducerade bostadsrätter när det skett en "överproduktion" i just Uppsala och en del andra områden är ju inte konstigt. Det kunde man ju förutse redan för ett par år sedan. Tids nog kommer dock efterfrågan sannolikt att äta upp dessa nedgångar och priserna stabiliseras på en ändå relativt hög nivå. Man får ju inte glömma att vissa priser gått upp med kanske 50% på fem-sex år och det är från dessa "toppar" nedgångarna skall ses. Sedan har ju bl a DI gjort vad man kan med sina kraschrubriker som gör att folk förstås, helt rätt, blir försiktigare. Även en betydligt tuffare hantering av låneansökningar hos bankerna påverkar, vilket dock tyvärr gör att en del, framförallt yngre, tvingas söka sig till dyrare finansieringsalternativ, vilket i sig kan bli ett stort problem i framtiden. Men tillbaka till ämnet så är ju inte M2 en speciellt attraktiv bil för många, om man inte skall köra bana och inte har tillgång till en vanlig bruksbil. För de pengarna kan man ju få en hel del annat intressant. 1M är ju unik så tillvida att den fanns i ett begränsat antal. Den kommer nog under lång tid ha "överpriser". /Anders |
|
|
Första under 400 Länk Dessutom välutrustad men rullat en aning längre än övriga på marknaden. Men känns som "proppen" har gått ur. |
|
| Köp den eller vänta en 7-8 år så får den säkert för ett par hundra... | |
|
Då ska man också tänka på att 7H som säljer den senast länkade, normalt har rätt stora påslag så skulle den säljas direkt från ägaren så är priset säkert iaf 30 tkr lägre. /Anders |
|
| Bra pris, blir ju själv lite sugen på att köpa en för att pendla med om priserna fortsätter neråt. | |
|
Bara vänta, tror det kommer ligga många runt 350 till vintern. Hade varit fint att fiska upp en LCI till våren för under 400. |
|
| Mot 300-350! | |
| Det verkar som luften äntligen gått ur.. Nu säljs knappt en enda bil på blocket om de inte är riktigt riktigt lågt pris.. Verkar som de som som sa under 400 i höst har fått rätt. Frågan är hur snabbt marknaden nu anpassar dig till detta exemplar. Gissar det går rätt fort när de flesta ligger under 400. | |
|
Kommer förhoppningsvis pressa ner alla överprisade M135 också. Blir ny pendlare nästa år, antingen en M135 LCI för runt 200 eller en M2 för runt 300. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.