AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
649.784

Leverans M2

Sida 143 av 173
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Competition är ute i den Tyska konfiguratorn nu.
Jämförde med den bil jag köpte, en 2017 DCT + lite extra. Den hade listpris 610kkr (i Sverige)
Motsvarande Competition kostar 725kkr (i Tyskland).
Bilen jag specade när euron omvandlas är nästan 25k dyrare i DE än i Sverige. Skall också tas i beaktning. Så med tanke på att din bil är pre-lci samt skillnaden mot m2c så är m2c mycket för pegarna skulle jag vilja säga :)
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jag är lite osäker på hur du menar?
Men skillnade på en DCT vanlig och en DCT Comp, jämfört på tyska priser bara är ca 70 000kr. Vad jag kan bedöma har det motsvarande utrustning.
En svenskbyggd m2c jämfört med en tysk m2c menade jag, blev rörigt. Sen är det ju vilken kurs man räknar efter givetvis.
Sonnystekare: har skickat PM till dig ifall du är intresserad av att köpa min :)
Köpt ny av mig och har gått ca 400 mil, ej vinterkörd. Annat avgas för rätt sound.

Funderar på att byta till cab vilket är anledningen till eventuell försäljning. Finns ej på blocket och prisbild stämmer bra överens med vad du skriver, kanske lite bättre till och med ;)

Mvh
Mathias
su
8
sussudio
BMW M2 -18
Tjenare,

Jag har en M2 2018 och är inne på ett Performancesystem, vad är era tanker kring systemet? Rekommenderar ni något annat system som alternativ?
Samt, är det någon i Sthlmsområdet som skulle vara sugen på att mötas upp så man får höra hur det låter?
Enligt denna nyhet verkar de bli förbjudna i Europa

Länk

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Är också lite sugen. Hur mycket låter det i jämn fart jämfört med original?
Typ 100-150km/h
Någon i Skåne som har ett som man kan provlyssna?
aerobat: Kör du motorvägsfart med öppna spjäll blir i vart fall jag trött på ljudet. Mot original och stängda spjäll är jag tveksam om du hör skillnad vid jämn relativt hög fart.

Hälsn Peter
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Vad är vettigt att betala för en M2? Vad går dem på i verkligheten så att säga?

Känns som bilarna som ligger på blocket verkar ligga kvar länge (För dyra?)

Vad är vettigt slutpris för säg dessa

år 2016, ca 2000 mil, manuell, navi, metallic färg,sv-såld (läder osv är ju standard)
Likvärdig 2017 fast med kanske 1500 mil? (pre lci)
Likvärdig 2018 "demo" alt spekulationsköpt(?) på ca 500 mil (Lci)

Generellt verkar bilarna ligga 40000-80000 dyrare än vad bilpriser.se värderar bilarna till, detta är kanske en fingervisning?

Vad har ni fått för rabatter vid nyköp?

Vad är dkg värd extra mot likvärdig manuell?
Vad bör "prisavdraget" vara mot en bil som inte har navi.prof? (nästan alla verkar ha detta)

Har inte jättebra koll på dessa mindre modeller, därav alla frågor.
Bo
32
Bohman
F87 M2 Competition
Alleexs: Sitter o klurar lite på detsamma. Är själv ute efter att handla M2 men priserna känns lite väl i överkant. Ligger ca 70 styck M2 på blocket. Inte så svårt att räkna ut att priserna inte överensstämmer med efterfrågan. Framförallt många "gamla" -16 ligger ute högt i förhållande till 17,18 med längre garantier, lci osv. Särskilt med M2 comp runt hörnet också. Ja äh jag vet inte. Jag avvaktar nog till höst/vinter och ser om något hänt på prisfronten. Verkar stendött i nuläget med tanke på hur många objekt som ligger ute till försäljning. Mvh.
En kollega köpte nyligen en F-Type genom att sätta in köpesannonser. Är lite samma sak där, betydligt färre bilar som ligger högt i pris utan att röra på sig. Fick två erbjudande på en vecka som låg en bra bit under "blocketpris".
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Av ca 70 bilar till salu så finns det säkerligen ett antal som nu eller senare är beredda släppa bilen till ett MYCKET lägre pris än det annonserade.
Precis så som jag skrivit i tidigare inlägg.
Tillfällen kommer ur många olika sammanhang, t ex bokslut, momsinbetalning, en annan omedelbar investering, någon har redan lagt order på en ny bil, en annan "har råd" att förlora på affären om det går snabbt, och hundra andra orsaker, osv, osv...
Det gäller att som köpare ha presenterat sig och sitt intresse på ett seriöst sätt, helst på ett antal bilar man finner intressant. Och att man på ett seriöst sätt har förmedlat till säljaren att jag köper direkt och betalar kontant om du skulle bestämma dig för att du vill bli av med bilen till det priser jag anser vvara rätt för mig.

Intressant att som köpare konstatera att "hypen" sedan länge är över och det inte verkar ha blivit någon vidare fart på försäljningen trots att högsäsongen för sportbilar nu snart har passerat.

Om man är förberedd och har förmåga betala hela köpeskillingen samma dag så går det säkerligen att göra en mycket god affär.
Jag är förberedd men har ingen brådska, jag är säker på att tiden verkar för mig som köpare.
Jag gillar M2:an som entusiastbil och den har inte blivit en sämre bil. Inte heller kommer den ha blivit sämre i höst eller om ett år...
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
@ulf530: Skrev inte du (eller kanske någon annan) exakt detta i mars?
Konstigt nog har priserna inte förändrats speciellt mycket sedan dess.
Det som har hänt är att handlarna verkar ha bunkrat en del bilar inför Bonus malus eller om de fick "gamla" M2 till rabatt inför Competition.
Men det blir intressant att se vad som händer när M2c kommer ut i större skala.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
aerobat; Det kanske inte har hänt så mycket på den generella annonserade prisbilden men är du säker på att inte det slutliga priset har gått ned en hel del på de få bilar som blivit sålda?

Men min poäng är inte att den generella prisbilden och annonserade priser skulle ändra sig så dramatiskt.
Utan min poäng är att det sannolikt kommer dyka upp något tillfälle att få ett avslutspris som är MYCKET lägre än annonserade priser.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ja, med den här typen av bilar är det inte ovanligt stora skillnader i annonserade priser och verkliga slutpriser. Och det tråkiga är att varken du eller jag vet eller får veta de verkliga slutpriserna. Men annonspriserna brukar på något sätt följa marknadspriserna. Även om diskrepansen är stor. Speciellt om det finns ett visst utbud. För det har sålts en och annan beg M2 sedan i mars.
Som ägare till en M2 tycker jag att priserna är behagligt höga. Många bilar annonseras 10-50kkr under vad man behövde ge om man fick vettig rabatt.
För en 1-2år gammal bil med 500-2000mil på mätaren. Lite dyrt kan man tycka.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag vet slutpriset med 100% säkerhet på den bil jag köper (om jag köper någon...). OM jag skulle få för mig att köpa en M2 så kan du vara övertygad om att priset är ett helt annat än det du beskriver.

Värdet på din bil och på andra M2 kanske rent generellt är så som du beskriver. Men jag tror inte att att annonspriserna för M2 följer marknadspriset. M2 har nyss varit extremt hypad, hypen har nu gått över, men annonspriserna har ännu inte hunnit justeras ned till "normal" nivå. Vilket du mycket riktigt påpekar; "Lite dyr kan man tycka".
Nu finns det ett relativt stort utbud och ganska få (extremt få..?) köpare till denna kategori av bilar. Trots högsäsong så verkar det säljas relativt få bilar. När det finns så många bilar till salu på en ganska lugn marknad är det min erfarenhet att det alltid brukar dyka upp tillfällen att göra en för köparen mycket bättre affär.
Många säljare lever säkert fortfarande på hoppet och den här fina sommaren är ju inte slut än.
Men om inte förr så kommer det säkerligen finnas fler tillfällen i höst.
Och väntar du en 5-6 år så kommer den säkerligen vara billigare än idag...
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
@ulf530: Ja, det var ju en intressant upplysning att du vet priset på den bil du köper:-)
Det ska bli intressant att se hur lång tid det tar tills en M2 har fallit till din önskenivå vilken den nu är.

Marknadsvärdet på min bil och de flesta andras är rätt ointressant. De som har förmågan att njuta av en kul bil utan att gå omkring och oroa sig över andrahandsvärde, nya modeller eller annat tror jag är de som har mest nöje av en kul och kanske onödigt dyr bil.
En annan aspekt som inte är irrelevant för mig på en bil som M2 är att att det finns ett stort mervärde i att köpa en ny. För en vanlig bil är det normalt inte aktuellt, men på en bil typ M2 hade jag aldrig köpt en demo t ex eller en som gått mycket på bana.
Skillnaderna i pris kan bero på att folk kollar upp vilka som varit demo och som valsat runt på bana och undviker dem. Det skulle jag göra. Skulle jag köpa beg skulle jag leta upp en var ägd av en medelålders entusiast, garagebil etc.
Men då blir det inte lika billigt.
Nästan alla begagnade entusiastbilar ligger högt idag. Antar att det är konjunkturen ,den låga räntan osv. som är orsaken. Känns nästan mer värt att köpa nytt idag då skillnaden mot bra begagnade är så liten och du får mervärdet som aerobat är inne på. Kommer ihåg att jag kollade på begade porschar för inte alltför många år sedan i prisläge 500-600 kkr, de ligger idag runt 800 kkr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.