|
Sida 139 av 173
|
|
|---|---|
|
Jag köpte min M2 i februari och har haft lite ångest inför vad competition-modellen skulle komma att erbjuda, men ärligt talat så känner jag mig mest avundsjuk på de främre parkeringssensorerna... 😂 Merkostnaden är ju inte försumbar, men det återstår väl att se om den återspeglas i körupplevelsen! |
|
|
Skrev inte under 400 :) Kolla bara utbudet, det kryllar av "gamla" M2or. Det kom ut en för 469 som försvann på 20 minuter. Jag tror att om 1-2 år så är det nog inte omöjligt att man skulle kunna köpa runt 400-430. Jag kan ha fel, du får hoppas att jag har fel :) |
|
|
Tror normala M2 håller bra värde ändå. Det kommer nog vara som 2016 då BMW själva satte priser hej vilt till högstbjudande ;-) Sedan dumpade de själva priserna på bilen i och för sig kommande året Hysteri alltid i början, bara sitta lugnt i båten |
|
|
Vi pratar om en uppgång från 579100kr(standard manuell med adaptiva ljus + Navi prof. ) till 625000kr, 45900kr. Samt, enligt referens från föregående inlägg, uppgång i skatt på ungefär 9000kr/år, 27000kr/3år, eller runt 14000kr om man bara sommarkör. |
|
|
Phoenix M3: Sorry för felcitat;-) Var priserna på en M2 hamnar om 1-2 år är svårt att säga. Jag tycker de har hållit bra ännu så länge. Troligen blir det en dipp när Comp börjar levereras i volymer. Men Comp bilarna kommer troligen hamna runt 700+ och då kommer en "gammal" runt 450 verka ganska attraktiv? |
|
|
Ljudet kan ju kanske bli lite sämre även om de som tycker M3/M4 låter dåligt oftast baserar det på youtubeklipp. Men visst är det inte det bästa ljudet. Däremot måste den ju ha rätt vansinnig trimpotential för de som vill det. Med samma grundmotor som i M3/M4 så borde det väl vara rätt enkelt att skrämma upp den i åtminstone samma härad som de bilarna, och med lite mer ansträngning så borde det bli ett redigt monster. Samtidigt är ju frågan om det går att få ner det i marken. Tycker prisökningen verkar rätt rimlig, men å andra sidan så har BMW säkert sneglat på startpriserna för M3/M4. Det är ju en lite annorlunda bil M2, men för nära och det blir konstigt. Ska bli intressant att se när de kommer ut, tror det kan bli en riktigt kul bil med tanke på att M2 redan är en riktigt kul bil. Har bara haft förmånen att köra den en gång, men gillade den skarpt. |
|
|
Jag har alltid tyckt M2an var för slö och inte riktigt stack ut jämfört med M240i men den nya M2 comp ser riktigt jäkla läcker ut speciellt med den nya motorn! |
|
| Dessutom så tycker jag den ser bra mycket bättre ut i nya Hockenheim silver jämför med de gamla färgerna. | |
|
Jag tycker inte prishöjningen mot den vanliga M2an är så farlig när navi proffesional och adaptiva LED ingår, dock kommer ju en riktigt välspecad DCT kosta en bra bit över 700 och det är i saftigaste laget för biltypen enligt mig. En manuell M2 Competition med den viktigaste utrustning tex Harman kardon, komfortöppning och taklucka mm skulle väl möjligen kunna fortfarande landa på en acceptabel prisnivå om rabatterna är lika bra som de har varit på M2 tidigare. Det största problemet är ju bonus malus och det är ju inte bilens fel, men en årsskatt på över 13.000 kr på en privatägd entustiastbil är inget som i alla fall jag viftar bort. Jag plockade nyligen ut en ny M2-18 manuell med i stort sett alla tillval förutom M Drivers package och bruttopriset på denna var strax över grundpris på M2 Competition, dock var rabatten väldigt bra. Denna slipper ju bonus malus men frågan är hur man resonerar nästa år man blir sugen på att byta upp sig? Rent generellt tycker jag det skall bi intressant att se hur nybilsmarknaden utvecklar sig efter sommaren, men jag misstänker att det kommer säljas betydligt färre nya motorstarka bilar generellt. Det skulle inte förvåna mig om M2 competetion endast kommer säljas i en bråkdel exemplar jämfört den vanliga modellen BMW CS #5139 |
|
Verdi |
Malus är ju bara 3 år. Om de nu blir så sällsynta i Sverige tack vare skatten så kommer de ju hålla värdet sjukt bra sen när skatten går ner igen efter 3 år. Så det man betalar extra i skatt får man nog tillbaka sen ändå. |
|
Jag postade min initiala åsikt om M2C i min biltråd på Rejsa men kändes relevant att korsposta min åsikt här också hehe :-D Vill ha: - de större bromsarna - M1/M2-knappar i ratten Bryr mig inte alls: - 40 hästar till - större trimpotential - backspeglar - och div andra designändringar (ser bra ut men whatever...) - parkeringsensorer framtill, yippie! Vill inte ha: - stolarna (skitsnygga men jag sitter sämre i dom, även på bana) - massa pålagda extrakilon (är den uppe i samma vikt som M4?) - malusbeskattningen - nya fälgarna (smaksak men näää) |
|
|
MagnusT, enligt nedan påstår de att vikten ökar med 55kg, bl.a. p.g.a större kylsystem. Är därmed tyngre än M4. Länk |
|
|
Håller med Magnus där i det mesta :) Är det samma chassikomponenter som i vanliga m2? |
|
| Nej det är ny chassisättning enl. någon text någonstans. Om inte annat för att den är tyngre. | |
|
Enligt BMW DE: 1570 kg - M2 MT 1595 kg - M2 DCT 1625 kg - M2C MT 1650 kg - M2C DCT 1635 kg - M4 MT 1660 kg - M4 DCT Men den kortare hjulbasen bör se till att den fortfarande känns lättare och svängvilligare. Ärligt talat så blir inte min M2a en helt annan bil att köra bara för jag har en passagerare ;-) |
|
| Merkostnad i SKATT Malus blir 34 000 kr på 3 år för en manuell. Inte att föringa... | |
|
Värdet på gamla M2 kanske håller sig bättre just tack vara Malus? Förövrigt tycker jag inte priset är helt galet behöver ju i princip inte lägga på något x-tra alls enligt mig och trimpotentialen är ju grym med S55:-) |
|
| Grejen med första man var att man kunde få en under 500 med rabatt. En prisklass där en stor grupp har köpkraft. Tror många har en brytgräns däromkring, nu är det 100k till plus 34000 i malus då. | |
|
malcus: Exakt så för mig iallfall, har inte riktigt råd med M2C och har verkligen inte råd när skatten är medräknad, så M2 2018 för låga 500 passar perfekt! Skulle nog aldrig köpa en M2C före en lätt begagnad Cayman 718S heller, då de ligger väldigt nära i pris nu. |
|
|
Här är den |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.