|
Sida 138 av 173
|
|
|---|---|
| Ja, det låter rimligare. Spännande att se hur det blir... | |
|
Flera tidningar släpper nu info om M2 Competition. Ersätter vanliga M2 och prisökningen verkar rimlig i mina ögon. Andrahandsvärdet på vanliga M2 lär få sig en törn... Från Pistonheads: "Particularly so given the price: the manual Competition will cost £49,285, against the £46,740 of the now-discontinued standard car. The DCT carries the same £2,645 premium as before, making that £51,930. First deliveries are scheduled for August but, if you just can't wait, used M2s are available from £36k. And they're quite good already..." |
|
|
Japp som sagt, tror dessvärre inte det dröjer länge innan man kan få en fin M2 för 400. En M2 CP vore en dröm att äga :) |
|
| Så 50.000kr påslag i Sverige då? | |
| Man får väl räkna in malus-delen i prishöjningen också. Har inte räknat på det själv men det blir väl en betydande skillnad mot idag | |
|
Skulle inte påstå att malus-skatten är en dealbreaker, iaf inte när jag kollade upp skillnaden på en M3. När all spec är officiell så kan man ju räkna på det, lär ju vara mindre utsläpp i den nedbantade s55 som sitter i bilen då den även ska ha annan reningsteknik. Edit: Skatten på en M3 går från 2186 till 9828, så en skillnad på 7642kr. Snackas dock om att det inte blir någon mer M3 av denna generationen utan att den slutar produceras innan de nya reglerna börjar gälla. Samma rykte påstår att M4 ska få samma avgasrening som M2 Competition. Har ingen aning hyr mycket de kan kapa men skulle gissa att det blir en skillnad på 5000kr per år för M2 Competition (vill minnas att vanilla M2 ligger runt 2200kr?) |
|
|
Ingen deal breaker för dig möjligtvis men någonstans finns det väl en gräns, även om den är olika från person till person. Skillnaden mot pre-PCI är väl ca 100’kr då, är skillnaden så mycket bättre? Jag har ingen koll här själv men skulle inte slänga hur mycket pengar som helst över en M2 |
|
|
daagis: Ja det är klart, men 5000-7000kr på ett år är 6-7 fulltankningar, en kolfibervinge eller nytt gummi bak. Klart man gärna hade sluppit undan men med tanke på biltypen så tycker inte jag att det är jätteblodigt. Finns andra relativt "billiga" bilar som får det dubbla i malus, M2 Competition kommer billigt undan. Gällande om den är värd 100kkr mer än en vanilla M2 är en bra fråga, nytt är ju alltid nytt. Om media omfamnar M2 Competition så kommer ju köparna efter. Jag tror inte att det kommer bli samma rusning, men det får tiden utvisa. |
|
|
När man talar om trollen... Länk Instegspriset är 625000kr, men då verkar vissa tidigare tillval vara standard, tex NAV och adaptiv LED |
|
|
Utsläpp (STC) CO2: DCT: 210 Manuell: 228 Så från nuvarande 1988kr till 11540kr för DCT och 13466kr för manuell enligt bilskatt.nu Ska ju villigt erkänna att avgasreningen som BMW skrutit om har betydligt sämre effekt än vad jag räknat med. Samtidigt så undrar man ju om vi nu kanske ligger närmare verkligheten än tidigare, är ju konstigt att samma motor med mindre effekt och effektivare avgasrening ska släppa ut mer än den "gamla" s55 (M3 DCT 194 CO2) |
|
|
Man gjorde en fin affär som köpte den första M2an med grundpris 509. Dock har jag ingen uppfattning om motorn i den nya, om den ger en rejält bättre upplevelse eller inte...har läst att folk tycker den låter betydligt sämre i alla fall. I övrigt mest lite kosmetika med en maffig prishöjning och så malus på det. |
|
| 625 + stolar + bromsar + lite lull+lull blir snabbt ganska mycket. Första generationen M2 framstår allt mer som ett kap i jämförelse, men kanske också fel prissatt av BMW. | |
|
Got a price range for the comp from my dealer. Deliveries to start August. If anyone is interested in grouping up to get a better deal, we're currently 2 owners who might upgrade, just let me know and we can try to get a group price. |
|
|
Priset känns någorlunda rimligt, även om man som nuvarande ägare ser det med blandade känslor. Det är 116 000kr mer än när jag köpte min - Navi Pro och adaptivt ljus. Det ursprungliga priset (rabatterat) på strax över 500k för en välutrustad DCT var en direkt avgörande faktor för mig. Om jag had köpt en CS idag had jag "tvingats" in i en del dyra optioner som stolar, bromsar och priset hade skenat. Vilket troligtvis hade inneburit ingen bil alls för mig. |
|
|
M.B.: Är det verkligen lönt? Tvivlar på att BMW ger mängdrabatt på ett fåtal bilar. Det är ju känt att tidigare köpare fått 5-12% rabatt på en M2 vilket är rätt bra (9-12% får i alla fall anses mkt bra). |
|
|
Den är ju riktigt läcker, älskar stolarna och backspeglarna. Undra om man kan fixa backspeglarna till vanliga M2? Priset startar på 625 sen med lite lull lull på, då landar man nog lätt över 700. Spännande å se hur den låter :) |
|
|
dd88: Avgasrening? Det går inte att rena bort CO2, den är helt bunden till förbrukningen. Den högre förbrukningen beror väl på WLTP. |
|
| Weiman: Fel ord kanske, men partikelfilter. | |
| Backspeglarna är ju ett måste... Frågan är vad stolarna kostar? | |
|
Phoenix M3: Nu är jag visserligen part i målet:-), men vad baserar du din prisprognos "snart under 400k" på? Den billigaste idag kostar 498k, det är ungefär samma som man kunde köpa den för ny inkl rabatt. För ett tag sedan fanns det någon för 479k, men den verkar såld. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.