|
Sida 137 av 173
|
|
|---|---|
|
Tyska Auto Bild som brukar vara väl insatta tippar på en prisökning på ca 15000€ från dagens 59000€ (i Tyskland). Låter mycket tycker jag. För min del var priset en viktig faktor. Min bil (listpris 607) kostade 530. Alternativen kostade mer eller var tråkiga. Men snackar vi 700+ är det en annan sak. Jag kostat på ett M-Performace Chassie, Downpipe, M-ratt och lite annat smågodis. När de nya speglarna kommer ska jag ha sådana också... |
|
|
Även här får jag väl "finjustera" Verdis information om lådorna litegrann då: 335i från 2007-2008 hade gamla 6växlad automat (som för övrigt är en trevlig låda). Från 2009 hade 335an DKG åtminstone i coupeutförandet, denna hängde då med fram till skiftet mellan E9X till F3X. Även gamla 135an (E82?) hade DCT/DKG från runt 2010 vill jag minnas. /DJ |
|
Verdi |
Ja, 135/335 cab och coupe finns med DKG också. Lite lustigt att den benämns DKG men de flesta skriver DCT om lådan i M-bilarna. Jag kollar nämligen lite på om jag skulle köpa en billigare cab. Vet dock inte om DKG eller 6-växlars automaten är bäst på en sån bil. Det blir ju lite av en glidare så den vanliga är väl att föredra kanske? Samtidigt känns det roligare med DKG och så ser spaken mycket modernare ut.... Hur är hållbarheten? Känns som den vanliga automaten håller bättre? Kanske slår till och köper nåt till hösten. :) |
|
Nu börjar vi hamna väldigt OT här, sorry allihop. Men Hållbarheten är nog helt ok på både vanliga automat och DKG. Vanliga automaten körs ju på massor av trimmade 335or och håller jäkligt bra fram tills man börjar uppgradera turbos m.m. På en otrimmad bil skulle jag nog säga att den är extremt pålitlig. DKG har ju mer av en traditionell koppling som slits så där kan man åka på ett kopplingsbyte om lådan körts på fel sätt eller gått långt. I övrigt har jag inte hört att det skulle vara några problem med den. Själva lådan ska vara samma som i M3an så den är nog byggd för att tåla en del. /DJ |
|
|
Lite OT ett tag;-) ... För att återgå till tråden så var mitt förra inlägg ett svar på ett långt inlägg som verkar vara borttaget!? Det gällde prisspekulation på M2 Competition. Blir ju lite konstiga diskussioner om folk tar bort hela inlägg. |
|
|
" Tyska Auto Bild som brukar vara väl insatta tippar på en prisökning på ca 15000€ från dagens 59000€ (i Tyskland). Låter mycket tycker jag. " Bra för andrahandsvärdet på version 1 M2 då ;-) Skulle tippa på 10 000 euro upp dock, och 15 med lite spec. Det är vad en ny RS3 kostar idag |
|
| BMW har ju historiskt sett varit duktiga med påslag på specialmodeller. M3 CSL hade ett hiskeligt procentuellt påslag. Den orangea GTSen även den. Däremot har ju påslagen varit mer försiktiga på "intesåjätteunika" modeller. M2 CS känns ligga lite mitt på den skalan av "special"? | |
|
Om nu ryktena stämmer och BMW ersätter nuvarande M2 med den nya modellen och samtidigt höjer priset 150.000kr så kommer dom inte sälja många bilar. Gissar på att dom antingen ersätter den och vi får en väldigt försiktig prishöjning eller att dom har två modeller och höjer priset på den nya med en hundring. |
|
| Jag tror den kommer ligga på närmare 200 kkr över nuvarande modell | |
|
Ja, det är ju alltid intressant att spekulera😉 Det verkar i alla fall som BMW har skjutit sig själv i foten genom att sätta ett för lågt pris från start. Med tanke på försäljningsframgången måste man kunna sätta ett högre pris från början. Dessutom har det låga priset inneburit att man kannibaliserat på dyrare modeller (M3, M4) och även på andra BMW modeller som M240i och M140i. Personligen tycker jag det rent ekonomiskt varit ett stort misstag. Men kanske har man plockat hem det i form av marknadsföring? När det gäller M2 Competition kan BMW välja att justera priset så att det matchar konkurrensen. M2 kommer då, åtminstone inledningsvis, tyckas dyr. Men annars kommer man att ligga fortsatt fel prismässigt. I Sverige är problemet (för BMW) ännu större. Den svaga kronkursen har gjort att vi ligger helt snett med M2 priset. BMW subventionerar med 11% idag. Om man Jämför priser med en del konkurrenter bör en M2 Competition hamna mellan 650kKr – 700kKr när den kommer. Bil I Sverige I Tyskland, kr Diff % Audi RS3 sp 551 700 kr 582 980 kr 5,4% Audi TT RS 700 000 kr 697 310 kr -0,4% BMW M2 549 000 kr 616 970 kr 11,0% Porsche Cayman S 650 000 kr 671 447 kr 3,2% För de som inte köpt M2 redan men funderar på det tror jag det är en bra affär att köpa en ”gammal” med bra rabatt. Förutsatt man vill ha en ny bil och tänker behålla den ett par år. |
|
| Borde bli endel export av fabriksnya m2'or kan man tycka? | |
|
Det kommer alltid finnas en nyare, bättre och snabbare bil. Det går alltid vänta på nästa version, men man riskerar också att vänta ihjäl sig... Men M2:an har ju haft ett ganska speciellt liv. Efter ett år ungefär så kom en LCI, efter ytterligare ett år så blir den ersatt av en helt ny modell... |
|
| Går det inte att redigera inlägg här? Det händer inget när jag sparar? | |
|
84900 kr extra för Competition Sedan kostar stolar och lite annat extra. Mig gissning |
|
| ja, ett sätt att hålla priset nere är att man bara får ny motor och backspeglar, sedan är resten extra... | |
|
Om ”standard” M2 försvinner och competition blir limiterad (som det också spekuleras om) så kan BMW säkerligen komma med en saftig prislapp. Aerobat, är nuvarande pris på M2 verkligen så fel tycker du? Jämför t ex priset på M4:an, den har också en ”subvention” på runt 10%, om jag tolkar din formel någorlunda korrekt. |
|
|
Jag måste börja med att rätta mig själv. Om man tar med olika utrustningsstandard blir skillnaden mindre: Motsvarande M2 som i Tyskland kostar ca 580kKr, dvs ca +6% (M4 kostar i Tyskland 823kKr motsvarande i Sverige 792kKr, dvs ca +4%) Men fel och fel... Jag tycker det var väldigt mycket bil för pengarna när jag köpte. Men om man jämför med konkurrens och ser till priset i Tyskland är M2 billig i Sverige (kanske inte fel pris). |
|
|
Från Evo magazine om prissättning i England på M2 comp: "Basic price in UK £47,260 (compared to current price of £46,695), available from July." Länk |
|
| Prissänkning? Det tror jag när jag ser det. | |
| Gissar på att det ska stå 57.260, stämmer bättre överens med vad min säljare sa. 7000kr i diff mot vanliga M2 låter orimligt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.