|
Sida 133 av 173
|
|
|---|---|
|
Jag har en M2 på ingång som ska folieras direkt vid leverans, har någon tips på en prisvärd biltransport inom Sthlmsområdet? Det sista jag vill är att köra bilen från handlaren och få ett stenskott påväg till folieringen... :) |
|
|
Har kikat en del tester på M2 och det verkar vara en trevlig bil, dock en bra bit över min budget dessvärre. Vad tror experterna? Kommer man kunna inhandla ett fint ex för 400-450 om något år? Det finns ju många till salu. |
|
|
Jag har hela tiden gillat M2 och kanske blir jag seriöst intresserad när, som jag tror, det relativt snart kommer finnas flera fina ex för nära 400. Jag är övertygad att det finns ett antal entusiaster som efter ett par års ägande har börjat fokusera på något annat, sådana som har råd att i stället visa entusiasm för någon annan ny bil, kanske att haka på en ny "hype", och då är beredda att vid snabb affär bli av med sin M2 även till ett lägre pris. För den som har kontanter på kontot så är jag övertygad att det kommer dyka upp flera bra tillfällen att få köpa en fin M2 till betydligt lägre pris än vad som hittills har varit fallet. Personligen skulle jag föredra ett fint ex helt i original skick, gärna utan tyngande extrautrustning, som rullat lite fler långa mil på landsväg än en "bankörd" eller "sönderskruvad" bil även om den skulle ha gått mindre än 1 000 mil. En bil som gått kanske 3 - 4 000 mil landsvägskörning och har några stenskott i fronten skulle inte vara något problem för mig under förutsättning att den har haft rätt ägare. Och jag är alltså övertygad att sådana tillfällen kommer. I min värld är M2 en precis lika bra och intressant bil nu som den var när den var som mest "hypad", men till ett betydligt rimligare pris. |
|
|
Att man skulle kunna köpa en fint M2 för 400 000 under 2018 är nog en dröm. Men självklart kommer bilarna att gå ner i pris med tiden, och förr eller senare kommer man kunna köpa en för 400 000. Men inte än på ett tag. |
|
| Den billigaste till salu nu kostar 479' så du får nog vänta ett tag. | |
|
Still contemplating on selling mine sue to lack of use, and some side-business that I'm starting. It's an October LCI model, 6MT, 400 Swedish miles (4,000km), LBB & all options added (well, except for the DCT, tinted windows and the M package). New price 635k, assume regular discount of 6% would be 596k. Do you think that 525k would be a good price? 12% under the new discounted price. By browsing blocket it seems like it might be a good deal for someone - cheapest LCI out there, with all extras added. Even cheaper than some pre-lci cars out there. |
|
|
"Nära 400" kan ju vara upp till kanske omkring 440 (?) Vilket jag inte tror kommer dröja alltför länge. Det är nog inte omöjligt att det rätt snart kan börja dyka om något sådant tillfälle där någon är beredd sänka priset vid snabb affär, t ex för att han är sugen på en ny drömbil. Min känsla är att det vore helt rimligt om det kommer ut ett visst urval av bilar till lägre priser under sensommaren eller under hösten 2018. Det är ganska många bilar till salu redan nu och det kommer säkert bara att bli flera. Den som då önskar sälja sin bil snabbt brukar få vara beredd gå ned en hel del i pris. Det finns trots allt en mycket begränsad kundkategori för denna typ av bilar och när det finns många bilar till salu spelar det liksom mycket mindre roll vad som är etablerad nivå för "begärt pris". När man väl står där med en säljare som verkligen önskar sälja och man har pengar på kontot så brukar det alltid gå att komma överens om ett för båda parter acceptabelt pris. Men för mig spelar det ingen större roll om det skulle dröja längre än så. Jag har inte haft någon brådska hittills och jag kan gott vänta lite längre, om det skulle krävas. M2:an kommer inte att bli en sämre bil även om jag får vänta lite längre. |
|
|
Ulf - så resonerar frugan också! Den inledande siffran = priset, d.v.s. 499 = 400😀 |
|
|
MUC; jag förstår inte riktigt, är du ute efter att håna mig eller håna din egen fru? I så fall säger det väl mera om dig... "upp till ca 440" tycker jag är någorlunda nära 400. 400 - 420 är naturligtvis ännu närmare 400 men jag och förmodligen flera med mig betalar nog hellre upp till 440 för rätt bil än 410 för fel bil, eller hur? Din kommentar eller vad andra tycker spelar egentligen ingen roll. Min poäng är att finns mycket få köpare och snart kommer det finnas några som vid ett visst tillfälle är beredda att gå ner betydligt i pris "vid snabb affär". Kanske har jag fel? Den som lever får se... |
|
|
Jämfört med 1M och andra speciella modeller känns M2 massproducerad och det brukar ju inte peka uppåt prismässigt. Oavsett vilket så känns det som mycket bil för pengarna och skulle vara roligt att prova en. |
|
| Hur fort får man sin M2a idag då? Fick iallafall vänta 9 månader förra året på min, är det fortfarande lång leveranstid så kanske de håller sig ett tag till, iallfall de nyare bilarna. | |
|
Någon på BOS på Facebook sa nyligen sex månader vid nybeställning, vilket jag tycker är intressant med tanke på ryktena om att M2 Competition ska ersätta vanilla M2 i sommar. Lite gamla nyheter men här är bilder på M2 Competition med sätena från M4 Länk |
|
|
Jag räknar med att lanseringen av M2 Competition kommer hjälpa till att öka utbudet och sänka prisnivån på begagnade M2. Och jag instämmer, när man kan hitta ett bra exemplar för närmare 400 så få får man väldigt mycket bil för pengarna. Sin hobbybil önskar man ofta "fixa" lite med, sätta sin egen prägel på den. T ex kanske försöka få till en egen edition som är lite närmare en Competition? Men det brukar kosta en hel del... Det är en av orsakerna till att jag gärna väntar tills de kommer ned lite i pris. |
|
|
Hej, Lång leverans av M2 stämmer inte, skulle du beställa en idag så produceras den v.18 och är färdig för leverans cirka 3v senare :)! |
|
| Om man inte vill vänta på CS är det alltså på tiden att beställa, om man vill slippa bonus malus samt få en bil till sommaren :) | |
Verdi |
Har inte kollat på ett tag men tidigare i vinter fanns det drivor av helt nya M2 hos handlarna. Så många val finns det inte att göra så de flesta kan nog köpa en direkt om de vill. |
|
Det är mycket rykten och "jag tror" här nu så jag fortsätter lite. Något prisras på begagnade M2 tror jag det inte kommer att bli, utan ungefär samma värdetapp som vilken massproducerad BMW som helst. En viss påverkan kommer det antagligen bli av M2 CS men det beror ju mycket på hur den placeras prismässigt. Vidare kommer man drabbas rätt hårt av malus-delen på en M2 CS, så man ställs väl mot helt andra ägandekostnader på sådan dessutom. |
|
Verdi |
Känns ändå som att många ÅF köpt på sig för många M2 eftersom det var sån hype ett tag. Det finns 22 st M2 stående runt om i Sverige med 0 mil på mätaren och 9 st till av MY18 som bara rullat några hundra mil. 31 st nya eller nästan nya alltså. Eftersom marknaden ändå är rätt begränsad tror jag att de kommer att få sänka priserna en del på hallbilarna om de vill bli av med de i år. |
|
Verdi; vad roligt att du och jag har gjort ungefär samma observationer och att vi verkar vara överens. Något generellt "prisras" tror jag inte på och framförallt hoppas jag inte på det. Men personligen är jag alltså övertygad att det kommer dyka upp några mycket goda tillfällen som man kan ta vara på om man är likvid och beredd göra affär typ "i dag". Begärt pris/annonserat pris hålls fortfarande uppe och kommer nog så att göra ett tag till. Men slutpriset kan vid vissa tillfällen bli MYCKET lägre än begärt pris. Eftersom det ändå är ett så pass begränsat antal seriösa köpare för denna kategori av bilar, men förhållandevis stort och växande utbud, så kommer det nog vara både företag och privatpersoner som är beredda komma ned ganska rejält i pris vi ett särskilt tillfälle. Om det i dag finns 31 st (!) nya eller nästan nya bilar till salu så finns det sannolikt inte motsvarande antal köpare. Även om alla dessa bilar skulle sänkas med vardera 100´så tror jag inte att samtliga skulle bli sålda. Ibland får man ta slutförhandling med en ekonom eller en chef i stället för en säljare och vid rätt tillfälle, kanske i samband med bokslut eller när det är dags för inbetalning av moms, så kommer det där tillfället när säljaren önskar göra en snabb affär och både han och jag blir nöjda med slutpriset. En privat säljare har ju ett annat stort problem om han inte kan ordna finansiering. En majoritet av köparna väljer en annan bil där de kan få finansieringen ordnad. Så den privata säljaren får ofta vara beredd gå ned betydligt om han vid ett visst tillfälle, efter flera månader, önskar en snabb affär. Men som sagt, den som lever får se... |
|
| En fråga till alla med domedagsprofetior om nuvarande M2ans prisutveckling, vilken rabatt anser ni är rimlig på nybeställning? :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.